סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה
 

"כגון"; "צריכא"

[תנאים ואמוראים; כללי פסיקה; מונחי מפתח]

סנהדרין כד ע"א

 

גמרא. אמר רב דימי בריה דרב נחמן בריה דרב יוסף: כגון דקבליה עליה בחד.

1.
ישנם ביטויים רבים שמגדירים אוקימתא, דהיינו העמדת דין במקרה/זמן/מקום/שיטה/ מסויים.

2.
דוגמאות: "כגון"; "צריכא"; לא שנו אלא..."; "הכא במאי עסקינן..."; לא אמרי אלא..."; ועוד רבים. מציאת ההגדרות הדקדקניות לכל מושג איננה מלאכה קלה.

3.
בסוגייתנו אומר רש"י "כגון דקבליה בחד", שאם קיבל על עצמו רק דיין אחד פסול ושאר שני הדיינים כשרים הרי שלפי רבי מאיר יכול לחזור בו.

4.
לפי רש"י יוצא שהביטוי "כגון" בא לרבות, דהיינו שמדובר אפילו במקרה מסויים ובו החידוש של רבי מאיר.

5.
תוספות מסכת סנהדרין דף כד עמוד א
תוס' מקשה על רש"י:

אמר רב דימי כגון דקבליה עליה בחד - פירש הקונט' דאפילו הכי קאמר ר' מאיר דיכול לחזור בו
ולא נהירא דכיון דלרבותא נקטיה הוה ליה למימר לא צריכא כו'
דמדקאמר כגון משמע דדוקא קא אמר כגון דקבליה עליה בחד
על כן נראה דאמילתייהו דרבנן קאי דדוקא כגון דקבלוה עלויה בחד דחדא לריעותא הוא דאיכא קאמרי רבנן דאינו יכול לחזור בו אבל אי קבליה עליה כבי תרי יכול לחזור בו אף לרבנן כיון דאיכא תרתי לריעותא.

תוס' טוען שלפי רש"י הביטוי המתאים בסוגיה צריך להיות "צריכא", ומכיון שהגמרא מנסחת "כגון", שבא למעט, לכן הוא מסביר שכוונת רב דימי לומר שדווקא [ממעט את המקרים] שקיבל על עצמו דיין אחד פסול חכמים אומרים שאינו יכול לחזור בו.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר