סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה
 

סימן (חזר והלך וסיפר, סימן)

[תנאים ואמוראים; כללי פסיקה; מונחי מפתח]

סנהדרין יט ע"א

 

(חזר והלך וסיפר, סימן).
אמר רמי בר אבא: החזיר רבי יוסי את הדבר ליושנו בציפורי, שיהיו אבלים עומדין וכל העם עוברין.
ואמר רמי בר אבא: התקין רבי יוסי בציפורי שלא תהא אשה מהלכת בשוק ובנה אחריה, משום מעשה שהיה.
ואמר רמי בר אבא: התקין רבי יוסי בציפורי שיהיו נשים מספרות בבית הכסא, משום ייחוד
 

1.
הסימן מסמן את שלושת הנושאים שאמר רבי אבא:
חזר - "החזיר רבי יוסי..."
והלך - "...שלא תהא אשה מהלכת..."
וסיפר - "...שיהיו נשים מספרות..."
והכל היה בציפורי

2.
בספר "למנצח לדוד" [לרבי דוד פארדו] מביא משמעות עמוקה יותר לרצף המילים. וכך הוא מוצא לגבי כל מה שמובא בש"ס כ"סימן".

3.
הוא מסביר שרבי יוסי נאלץ לעקור דירתו ולישב דווקא בציפורי ורומז על מעשה שמסופר על התנאים רבי יהודה ורבי יוסי ורבי שמעון [במסכת שבת דף לג, פרק במה מדליקין] שעסקו בענייני עם ישראל, ויהודי בשם יהודה בן גרים הלשין עליהם למלכות, וגזרו על רבי יוסי ששתק שיגלה לציפורי

4.
לפי זה כוונת הסימן היא כך: רבי יוסי וחבריו היו מחזרין ונותנים על מעשיה של האומה, ויהודה בן גרים הלך וסיפר למלכות... וגזרו על רבי יוסי גלות בציפורי. [ לכן כל שלושת הדברים היו בציפורי].
5.
בהמשך הסוגיה מובא "סימן" נוסף:
סימן: (חנינא קרא יוחנן ואשתו אלעזר וגאולה ושמואל בלימודי, סימן).
ואותו ה"למנצח לדוד" מסביר בעמקות קבלית.
שרומז לרבי חנינא בן דוסא שקראו רבן יוחנן בן זכאי שיתפלל על בנו!!!

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר