סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה
 

סימן

[תנאים ואמוראים; כללי פסיקה; מונחי מפתח]

סנהדרין יא ע"א

 

(זמן, נשיא, צריך, גדי סימן). תנו רבנן: אין מעברין את השנה אלא במזומנין לה...

1.
בתחילת הסוגיות הבאות הגמרא מביאה "סימן" – רמזים לנושאים שיובאו בהמשך. בדרך כלל סימנים אלה בש"ס נועדו לסייע לזכרון רצף הסוגיות, כאשר הקשר איננו קשר של משא ומתן בסוגיה אלא צירופי ברייתות או מימרות של חכמים שעוסקים בדברים דומים.

2.
בסוגייתנו:
זמן - רומז לברייתא בהמשך: "אין מעברין את השנה אלא במזומנין"
נשיא - "...אלא אם כן ירצה נשיא"
צריך - "אין מעברין את השנה אלא אם כן צריכה..."
גדי - "ואין מעברין מפני הגדיים"

כלומר, הגמרא, בהמשך, תביא ארבע ברייתות שקובעות את התנאים – מתי מעברין את השנה, ומתי אין מעברין את השנה.

3.
יש חכמים שטוענים שסימנים אלה שכתובים בש"ס רומזים לדברים נוספים שקשורים למשפט שניתן ליצור מרצף המילים שבסימנים.

4.
וכך מסביר בסוגייתנו רבי דוד פארדו בספרו על הרמזים "למנצח לדוד":

הגמרא מדגישה שבעיבור החודש משתתף נשיא ישראל, ושלא נטעה שהמלך גם הוא יכול למלא את תפקיד הנשיא [שהרי בתורה המלך הוא הנשיא - "אשר נשיא יחטא"] וההלכה היא שאין מושיבין מלך בעיבור השנה משום שיש חשש שהוא יעבר השנה כדי לספק מזון לחיילותיו [במסכת סנהדרין, בפרק שני],
ולכן הגמרא כאן רומזת שאם הנשיא-המלך זימן דיינים כדי לעבר השנה צריך גדי לכפרה, משום החשש שמא עיבר שלא לצורך.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר