סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה
 

"הלכה כרשב"ג במשנתנו"

[תנאים ואמוראים; כללי פסיקה; מונחי מפתח]

סנהדרין י ע"ב

 

רבן שמעון בן גמליאל אומר בשלשה כו'. 
תניא: כיצד אמר רבן שמעון בן גמליאל? 
בשלשה מתחילין, ובחמשה נושאין ונותנין, וגומרין בשבעה, 
אחד אומר לישב ושנים אומרים שלא לישב - בטל יחיד במיעוטו. 
שנים אומרים לישב ואחד אומר שלא לישב - מוסיפין עליהם עוד שנים, ונושאין ונותנין בדבר. 
שנים אומרים צריכה ושלשה אומרים אינה צריכה - בטלו שנים במיעוטן, 
שלשה אומרים צריכה ושנים אומרים אינה צריכה - מוסיפין עליהם עוד שנים, שאין המנין פחות משבעה. 
הני שלשה חמשה ושבעה כנגד מי? - 

 1.
רמב"ם הלכות סנהדרין פרק ה הלכה ז

עיבור השנה בשבעה, וכל אלו סמוכין כמו שביארנו.

הרמב"ם פוסק כרשב"ג.

2.
כסף משנה הלכות סנהדרין פרק ה הלכה ז:

[ז] מ"ש עיבור השנה בשבעה. שם במשנה עיבור השנה בשלשה רשב"ג אומר בשלשה מתחילין ובחמשה נושאין ונותנין וגומרים בשבעה ואם גמרו בשלשה מעוברת.
ופסק כרשב"ג אי משום דבכל מקום ששנה במשנתנו הלכה כמותו

נימוק ראשון: מפני שהכלל הוא "הלכה כרשב"ג במשנתנו".

3.

אי משום דבגמ' מפרשי אמוראי טעמיה אלמא הלכתא כוותיה

נימוק שני: מפני שהאמוראים בגמרא מבארים את שיטתו של רשב"ג דווקא, מכאן שהם פוסקים הלכה כמותו. כנראה שזה מתאים - במלים אחרות - לכלל של "מדשקיל וטרי אליביה הלכתא כוותיה".

4.

ואף על פי שלא כתב כאן רבינו אלא בשבעה סמך על מ"ש בפרק ד' מהלכות קידוש החדש כל דברי רשב"ג:

הוא מוסיף הערה חשובה. לפעמים הרמב"ם לא כותב את כל פרטי ההלכה במקום אחד, אלא בצרוף דבריו שכתב במקום אחר ב"יד החזקה".

5.
ה"כסף משנה" מביא לעיל שני נימוקים.
ויש לעיין, האם כאשר פרשנים [באופן כללי] מביאים שני נימוקים-הסברים לקביעת דין מסויים
האם שני הנימוקים-הסברים משלימים ונצרכים זה לזה.
או ששני הנימוקים-הסברים "מקבילים" - כל אחד מהם מספיק בפני עצמו לצורך ההסבר.
או אולי הנימוקים-הסברים חולקים זה על זה.

6.
מדברי ה"כסף משנה" לעיל משמע בפשטות ששני ההסברים הם "מקבילים".

7.
אבל לפי מי שסובר שהכלל של "הלכה כרשב"ג במשנתנו" איננו כלל מוחלט ותלוי בסברא שמתקבלת,
וכן לפי מי שסובר שהכלל של "מדשקיל וטרי אליביה הלכתא כוותיה" הוא רק כאשר יש דיון "אמיתי" בדברי החכם כמו קושיות ותרוצים ולא רק חיפוש טעם לדינו של החכם - כבסוגייתנו - הרי ששני ההסברים של ה"כסף משנה" משלימים ונצרכים זה לזה.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר