|
לא על לבית מדרשא / רפי זברגרקידושין מד ע"א
הרקע
הדין האחרון במשנה, בתחילת הפרק (מ''א.) פסק כי : האיש מקדש את בתו כשהיא נערה, בו ובשלוחו. כלומר, אבא יכול לקדש את ביתו כשהיא נערה (בין גיל שתים עשרה לגיל שתים עשרה וחצי). גם בעצמו וגם ע''י שליח. הנושא
הגמרא מספרת כי חכם בשם רבי אסי לא הגיע לשיעור של הרב בבית המדרש. רב אסי הרגיש כי ''חסר לו'' והיה רוצה להשלים את הידע שהפסיד היום בבית המדרש. לכן, כאשר פגש בדרכו את רבי זירא, שאל אותו, מה למדו היום בבית המדרש? ענה לו רב אסי: ...גם אני לא הלכתי היום לשיעור, אבל חכם שלישי בשם רבי אבין, היה בשיעור ויכול להשלים לנו את החסר. כשנכנס רבי אבין, סיפר מה אירע בבית המדרש ,ו"גילה" להם, כי כל החכמים בבית המדרש הסכימו לדעתו של רבי יוחנן כפי שהסברנו לעיל [מחלוקת תנא קמא ורבי יהודה הינה רק לגבי גיטין ולא לגבי קידושין]. המשיך וסיפר רבי אבין: ריש לקיש, שהיה בבית המדרש, צווח ככרוכיא [צעק בקול רם]: הכיצד כולכם חושבים כי רבי יוחנן צודק, והרי ידוע לנו כי יש היקש [לימוד משתי הלכות הכתובות זה ליד זה בפסוקי התורה], המשווה את דיני קידושין לדיני גיטין, ואם אנו אומרים שבגיטין הבעל יכול להביא את הגט או לאבא או לבעל, כך גם צריך להיות בקידושין. ולכן חשב ריש לקיש, כפי שאמרנו לעיל, כי גם בגיטין וגם בקידושין, הבעל יכול למסור את שטר או כסף הקידושין, לאבי הנערה או לנערה עצמה. מהו המסר?
בסיפור אותו הכרנו היום, שמענו על שני חכמים אשר נעדרו מהשיעור היומי בבית המדרש. הגמרא לא טרחה לספר לנו מדוע ולמה באמת לא הגיעו לשיעור. ניתן לשער מספר אפשרויות: אולי הייתה במקרה לשני החכמים ''סיבה טובה'' אשר מנעה מהם להגיע, כמו מחלה שלהם או של בן משפחתם וכדו'. ניתן אף לומר אפשרות נוספת, כי שני החכמים ידעו שעומד להיות ''שמח'' בבית המדרש, בנוגע למחלוקת רבי יוחנן וריש לקיש, כפי שתיאר זאת רב אסי, ולכן לא רצו לקחת חלק בכך. אך ניתן גם לומר כי לא הייתה ''סיבה ממש טובה'' ובכל אופן נעדרו שני החכמים. |