סקר
המסכתות הקצרות שבסדר מועד





 

הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה
 

"תא שמע"

[תנאים ואמוראים; כללי פסיקה; מונחי מפתח]

בבא בתרא קמו ע"א

 

תא שמע, דאמר רב יהודה אמר שמואל: מעשה באדם אחד ששגר לבית חמיו מאה קרונות של כדי יין ושל כדי שמן...

1.
כבר הערנו בדפים הקודמים שהביטוי "תא שמע" מופיע בדרך כלל לפני ציטוט ברייתא, ולפעמים לפני ציטוט מדברי אמוראים [וראינו גם שמופיע לפני פסוקים].

2.
כאן הביטוי מופיע לפני ציטוט דברי רב יהודה בשמו של שמואל. ראה ב"שוטנשטיין", הערה 15, שמוכיח משני מקומות ברשב"ם בסוגיה, שהדברים שאומר שמואל הינם ברייתא.

3.
ראוי לציין שגם מתוכן ההיגד, שמזכיר סיפור שכולל את החכמים באושא, משמע שזוהי ברייתא.

4.
ונראה לי לומר: מדובר כאן בברייתא "לא ידועה" [למרות ה"סיפור" ההיסטורי שבתוכנה]. ולכן, לא מובאת כאן הפתיחה של "תא שמע" סתמי, או של "תא שמע דתניא", אלא תא שמע דאמר רב יהודה...", כלומר, מדובר בברייתא שהועברה במסורת בעל פה, ולא שובצה בקבצי ספרות התנאים [גם כשהיו בעל פה].

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר