קנין פירות כקנין הגוף
בבא בתרא קלו ע"ב
"רבי יוחנן אמר לא קנה לוקח, קנין פירות כקנין הגוף דמי".
דעת רבי יוחנן שאין מציאות של קנין הגוף שאין עמו גם קנין פירות.
רבי יוחנן לשיטתו במסכת יבמות דף סב ע"א:
"איתמר: היו לו בנים ומתו, רב הונא אמר: קיים פריה ורביה, רבי יוחנן אמר: לא קיים. רב הונא אמר קיים, משום דרב אסי, דאמר רב אסי: אין בן דוד בא - עד שיכלו כל נשמות שבגוף (רש"י: נשמות שבאותו אוצר ששמו גוף), שנאמר: (ישעיהו נז, טז) כִּי רוּחַ מִלְּפָנַי יַעֲטוֹף וּנְשָׁמוֹת אֲנִי עָשִׂיתִי. ורבי יוחנן אמר לא קיים פריה ורביה, לשבת יצרה בעינן, והא ליכא".
כשם שקנין גוף ללא פירות אינו כלום, כך גוף שבא לעולם יחד עם נשמה מעולם הנשמות הנקרא 'גוף', אין בכך תועלת ללא פירות, כלומר בנים, כלשון הכתוב "פרו ורבו".
הלכה כריש לקיש קנין פירות לאו כקנין הגוף דמי. והלכה כרבי יוחנן שהיו לו בנים ומתו לא קיים פריה ורביה. ולמרות זאת לא קשיא הלכתא אהלכתא. כי אף שקיימת מציאות של קנין גוף ללא פירות, ידי חובת מצות פריה ורביה אינו יוצא עד שיהיה עם הגוף גם פְּרִי עֹשֶׂה פְּרִי (בראשית א, יא).