סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב דוד כוכב
חידושים וביאורים


רועי בקר ורועי צאן

יבמות טז ע"א

 
"אמר לו: אתה הוא עקיבא, ששמך הולך מסוף העולם ועד סופו? אשריך שזכית לשם, ועדיין לא הגעת לרועי בקר! אמר לו רבי עקיבא: ואפילו לרועי צאן!".

אמרו במשנה במסכת סנהדרין דף כד ע"א: "אמר לו: נאמן עלי אבא, נאמן עלי אביך נאמנים עלי שלשה רועי בקר, רבי מאיר אומר: יכול לחזור בו, וחכמים אומרים: אינו יכול לחזור בו".
וביאר את המשנה הרשב"ם במסכת בבא בתרא דף קכח ע"א: "שלשה רועי בקר - שאינן בקיאין בדין, ורועי צאן לא נקט משום דרשעים נינהו דסתם רועי בהמה דקה גזלנין נינהו ופסולין לכל דין שבעולם, אבל אבא ואביך כשרין מיהא לדינין של אחרים".

וזהו שטען יונתן בן הרכינס כלפי רבי עקיבא, אתה הוא ששמך הולך מסוף העולם ועד סופו כגדול הדור?! אפילו למדרגת רועי בקר שניתן לקבלם לדיינים לא הגעת!
קיים רבי עקיבא בעצמו את מה דאמור רבנן במסכת בבא קמא דף צב ע"ב: "חברך קרייך חמרא, אוכפא לגביך מוש", וענה מיניה וביה: מה לך להתאמץ להקטינני פן אותם שמסוף העולם ועד סופו יקבלוני לדיין וראש, והרי ואפילו למדרגת רועי צאן, דרשעים נינהו ופסולין לכל דין שבעולם, לא הגעתי.

וזהו שאמרו במסכת סנהדרין דף כו ע"א:
"אתא לקמיה דרבי יוחנן, אמר לו: בני אדם החשודין על השביעית, כשרין לעבר שנה? הדר אמר: לא קשיא לי, מידי דהוה אשלשה רועי בקר. ורבנן אחושבנייהו סמוך. והדר אמר: לא דמי, התם - הדור אימנו רבנן ועברוה לההוא שתא, הכא - קשר רשעים הוא, וקשר רשעים אינו מן המנין. אמר רבי יוחנן: דא עקא. כי אתו לקמיה דרבי יוחנן אמרו ליה: קרי לן רועי בקר ולא אמר ליה מר ולא מידי? - אמר להו: ואי קרי לכו רועי צאן מאי אמינא ליה?".
בתחילה השוום רק לרועי בקר בורים. ואילו לבסוף פסלם משום דרשעים נינהו, כרועי צאן.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר