סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב דוד כוכב
חידושים וביאורים


יתר מבן ששים כפחות מבן כ'

בבא בתרא קכא ע"ב

 
"אמר רב אחא בר יעקב: לא נגזרה גזירה לא על פחות מבן עשרים ולא על יתר מבן ששים; לא על פחות מבן עשרים - דכתיב: (במדבר יד, כט) מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה וָמָעְלָה, ולא על יתר מבן ששים - גמר וָמָעְלָה, וָמַעְלָה מערכין (ויקרא כז, ז מִבֶּן שִׁשִּׁים שָׁנָה וָמַעְלָה), מה להלן יתר מבן ששים כפחות מבן כ', אף כאן יתר מבן ששים כפחות מבן עשרים".

קשה, הכיצד אומרת הגמרא שיתר מבן ששים כפחות מבן כ', והרי ערך יתר מבן ששים חֲמִשָּׁה עָשָׂר שָׁקֶל (ויקרא כז, ז), ואילו ערך פחות מבן כ' עֶשְׂרִים שְׁקָלִים (ויקרא כז, ה)!

תירץ רשב"ם: "בהכי שוים, ששניהם מועטין מערך יתר מבן כ'". וכן כתב הרמ"ה.
וקשה, שאם כן היה לרב אחא בר יעקב לומר: מה להלן יתר מבן ששים ופחות מבן כ' אינם כמו מבן עשרים עד בן ששים, אף כאן יתר מבן ששים ופחות מבן כ' אינם כמו מבן עשרים עד בן ששים. ואילו לשון: יתר מבן ששים כפחות מבן כ' משמעו ששוים הם.

אלא שמפורש בסוף פרק השג יד: (מסכת ערכין דף יט ע"א) "ומאי שנא נקבה דכי מיזקנא קיימא אתילתא, ומאי שנא זכר דלא קאי אתילתא? אמר חזקיה, אמרי אינשי: סבא בביתא פאחא (שֶׁבֶר) בביתא, סבתא בביתא סימא (מטמון) בביתא".
נקבה מבת ששים ערכה עֲשָׂרָה שְׁקָלִים (ויקרא כז, ז) – בדיוק שליש מערך שנות העמידה, וכך ערכה גם עד בת כ'. ולמה שליש דוקא? ערך שליש הוא חלק חשוב מהערך הכללי. כמו שמצינו בדין עוּבָּר ותבואה וזתים ופירות, שהזמן שמביאים שליש נחשב לתחילת גימורם. ואומרת הגמרא שמהדין היה שגם ערך זכר בשנים אלו יהיה שליש. ולמה לא הקשו גם על פחות מבן עשרים שיהיה שליש? אלא על כרחך שערך שליש הוא בדוקא. אלא שכל הערכים הם במידות שלמות ומעוגלות. ערך שליש מחמישים שהוא ששה עשר ושני שליש, ובבחור עיגלה התורה כלפי מעלה לערך עשרים שקלים. ועל כך מקשה הגמרא: "ומאי שנא זכר דלא קאי אתילתא?", למה מבן ששים ירד ערכו לפחות משליש, אף פחות מהערך היחסי בנקבה, למה נתעגל כלפי מטה ולא כלפי מעלה כמו עד בן עשרים. ועל כך התשובה: "סבא בביתא פאחא בביתא".

וכן במסכת סנהדרין דף לז ע"א: "אל יחסר המזג שאם הוצרך אחד מהם לצאת, רואין אם יש עשרים ושלשה כנגד סנהדרי קטנה - יוצא, ואם לאו - אינו יוצא". ופירש רש"י: "אל יחסר המזג - אל יחסרו מחלק השלישי שהוא כדי הראוי למזג. עשרים ושלשה - שליש של שבעים". וקשה הרי עשרים ושלשה הוא שליש של ששים ותשעה, ובשבעים יחסר המזג, קל וחומר בשבעים ואחד שרובו של אחד חסר.
אלא שכיון שמצינו שסנהדרין קטנה קרובה לשליש, ודאי שאליה כוונת הפסוק שלא יחסר מעין סנהדרין גדולה.

הרי שהערך הבסיסי – גם של יתר מבן ששים וגם של פחות מבן כ', הוא שליש מערך שנות העמידה. וזהו שאומרת הגמרה: "יתר מבן ששים - כפחות מבן כ' ".

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר