סקר
איך אתה מתחיל את הסבב החדש?
בהתרגשות
כחלק משגרת היום
בתקוה שאתמיד
איך אפשר להפסיק?


 

לחתוך עניין / רפי זברגר

בבא בתרא קטו ע"א

 

הקדמה

היום נלמד משנה בסיסית ועקרונית בנושא קדימות בנחלות.   
 

הנושא

סדר נחלות כך הוא: אִ֣ישׁ כִּֽי יָמ֗וּת וּבֵן֙ אֵ֣ין ל֔וֹ וְהַֽעֲבַרְתֶּ֥ם אֶת נַחֲלָת֖וֹ לְבִתּֽוֹ (במדבר כ''ז, ח') - בן קודם לבת, כל יוצאי יריכו של בן קודמין לבת. בת קודמת לאחין, יוצאי יריכה של בת קודמין לאחין. אחין קודמין לאחי האב, יוצאי יריכן של אחין קודמין לאחי האב. זה הכלל: כל הקודם בנחלה - יוצאי יריכו קודמין. והאב קודם לכל יוצאי יריכו.
מתוך הפסוק המצוטט במשנה, בפרק העוסק בבנות צלפחד אנו לומדים את עקרונות סדר קדימות בנחלות.
נתחיל בעיקרון המובא בסוף המשנה: כל הקודם בנחלה – יוצאי יריכו קודמין בנחלה. לדוגמא, אם הבן צריך לירש והוא נפטר – אם יש לו בנים הם קודמים לבת של הנפטר. גם אם יש לבן רק בת, הרי היא קודמת לבת ממש של הנפטר, סדר קדימות בנחלות הוא: בעל/אשה, בן, בת, אבא, אח, אחות, אבי אביו של הנפטר (סבא) יוצאי יריכו...
לא הוזכר במשנה, אבל קודם לכולם הוא הבעל. כלומר, אם האשה נפטרה בעלה קודם לכל הילדים לירש. אחריו הבן של הנפטר ויוצאי יריכו (לפי הכלל לעיל), אם אין בנים ויוצאי יריכיהם, הבנות ויוצאי יריכיהן. אבא של הנפטר, ואם אין אבא, יוצאי יריכיו: אחים של הנפטר (בנים של האבא) ויוצאי יריכיהן, אחיות של הנפטר ויוצאי יריכיהן וכן הלאה.

 

מהו המסר?

לפי סדר קדימות זו, ועל פי הכלל לעיל, יכול לצאת למשל, שאם יש נינה לנפטר, היא תהיה קודמת לבת של הנפטר, או לאח של הנפטר. המקרה הראשון יכול לקרות, כאשר אין בנים (כולם נפטרו) ומכל הצאצאים שלהם, ישנה נינה של אחד הבנים. אותה נינה קודמת גם לבת ממש של הנפטר. מה הרעיון, ומהו ההסבר לכלל זה, שכל הקודם לנחלה, יוצאי יריכו קודמים, אפילו אם הם רחוקים מאוד מ''הבא בתור לנחלה''? ניתן אולי לומר, כי הרעיון העומד מאחורי הכלל הוא ''עיקרון משפחה הגרעינית'', הכוללת את ההורים והילדים. משפחה גרעינית, חיה ועושה הכול יחדיו. במיוחד בשנים הראשונות של הילדים, אבל בחלק מן המשפחות ממשיך והולך גם בגילים יותר מאוחרים. זוהי ה"חבורה המאוחדת", הצועדת יחדיו במשך שנים. אם כן נוכל לומר, כי כאשר אחד הילדים איננו, הרי שצאצאיו מתחברים אל המשפחה הגרעינית, ויחדיו מהווים חטיבה אחת.
מכל האמור לעיל, ניתן לומר, כי יש לחזק ולטפח מאוד את הקשר בתוך המשפחה הגרעינית. זה נותן כוח לכל אחד ואחד ממרכיבי המשפחה, מלכד ומשתף את כולם יחדיו, באחדות המטרה והעניין.


המאמר לע''נ אמי מורתי, שולמית ב''ר יעקב, הכ''מ (תשע''ז).
תגובות תתקבלנה בברכה ל: rafi.zeberger@gmail.com



תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר