סקר
איזו "בבא" הכי קשה?






 

הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה
 

אלא מחוורתא כדשנין מעיקרא

[תנאים ואמוראים; כללי פסיקה; מונחי מפתח]

בבא בתרא קי ע"א

 

ורב אחא בר יעקב אמר, מהכא: +במדבר כ"ז+ למה יגרע שם אבינו מתוך משפחתו כי אין לו בן,
טעמא דאין לו בן, הא יש לו בן - בן קודם.
ודלמא בנות צלפחד הוא דקאמרן הכי,
ניתנה תורה ונתחדשה הלכה!
אלא, מחוורתא כדשנין מעיקרא. 
 

1.
הגמרא מגיעה למסקנה שלא לומדים מדברי בנות צלפחד - "כי אין לו בן", מפני שיתכן שנתחדשה הלכה - וגם בת יורשת יחד עם הבן, ולכן בא הפסוק ללמד שאין הבת יורשת כשיש בן - "ובן אין לו".

2.
ותמוה, הרי מגיעים בסופו של דבר לאותו דין. יוצא אפוא, שלא השתנתה ההלכה מההלכה שנלמדת מטענת בנות צלופחד.

3.
לכן נראה לי חידוש: משמעות הביטוי "אלא מחוורתא כדשנינן מעיקרא" בסוגייתנו אינה כמשמעותו בדרך כלל - שהגמרא דוחה את ההסבר האחרון וחוזרת להסבר קודם,

3.1
אלא להיפך, ההסבר הקודם - העיקרי בסוגייתנו - שלומדים מהפסוק "ובן אין לו" "נוצר" מטענת בנות צלפחד של "כי אין לו בן".

3.2
משמעות אותו ביטוי עצמו בהמשך סוגייתנו זהה למשמעותו ה"רגילה" של ביטוי זה כלעיל בסעיף 3.

-------------

"אלא מחוורתא כדשנינן מעיקרא" - 8 מופעים בש"ס / נראה שזהו ביטוי של עורך הסוגיה ולא של עורך הש"ס 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר