סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פרשנות נדרשת / רפי זברגר

בבא בתרא עב ע"ב

 

הקדמה

אנו עדיין בעקבות המשנה בדף סח: הדנה במוכר את השדה בלא לפרט מה נכלל במכר זה, אשר בסופה של המשנה למדנו כי: לא מכר את החרוב המורכב וסדן השקמה. חרוב המורכב, הינו חרוב המורכב משני מינים של חרוב (חרוב ''בר'' וחרוב ''תרבות''), וכן סדן השקמה שהוא הגזע המרכזי של עץ השקמה שקצצו את ענפיו, הינם שני עצים גדולים מאוד, אשר ''חשובים בפני עצמם'' ולכן אינם נמכרים עם השדה.
במשנה בדף ע''א . למדנו כי המקדיש את השדה – הקדיש את כולה (הכוונה לכל הדברים אשר פורטו במשניות שאינם נמכרות עם השדה), ורבי שמעון מוסיף שם: המקדיש את השדה – לא הקדיש אלא את החרוב המורכב וסדן השקמה (רבי שמעון מצמצם את דעת תנא קמא, ואומר כי מבין הדברים שאינם נמכרים עם השדה, רק חרוב המורכב וסדן השקמה מוקדש ביחד עם שדה שהוקדש). 
 

הנושא

בהמשך לדינים של חרוב המורכב וסדן השקמה שהוזכרו במשנה וגם בגמרא במספר מקומות לעיל, מסכם רב הונא:
חרוב המורכב וסדן השקמה – תורת אילן עליו ותורת קרקע עליו. תורת אילן עליו, דהיכא דאקדיש או זבין שני אילנות והאי – יש לו קרקע. ותורת קרקע עליו, דלא מזדבן אגב קרקע
רב הונא מצטט הלכות שנאמרו קודם לכן, המלמדות כי פעם יש לשני עצים הללו תורת אילן ופעם תורת קרקע. 
1. אם הקדישו שדה, הרי שגם אילן מורכב וסדן השקמה הוקדשו יחד עם השדה – משמע שהם נחשבים לאילן, ולא לקרקע החשוב בפני עצמו, שלא נכלל במכירה עם השדה. 
2. המוכר שני אילנות וגם חרוב מורכב או סדן שקמה כאילן שלישי – מחשיבים זאת כמכירת שלושה אילנות, ואדם המוכר שלושה אילנות מכר גם את הקרקע ביניהם. 
3. הדין שלמדנו בהקדמה – המוכר שדה ובתוכו אילן המורכב או סדן השקמה – אינם נמכרים ביחד עם השדה, אלא נחשבים כקרקע - מקום חשוב בפני עצמו ולא נכללים ביחד עם כל השדה. 
 

מהו המסר?

למדנו היום דבר מורכב. אותו עץ, אותו אילן – פעם נחשב כאילן, ופעם אחרת נחשב כקרקע. כיצד ייתכן שדבר אחד נחשב גם אילן וגם קרקע. תשובה: יתכן גם יתכן. לפעמים יש מורכבות בחיים שלא מובן ברגע ראשון (אולי גם לא ברגע שני).
כנראה שצריך להסביר, כי יש לאילן המורכב וסדן השקמה תכונות גם של אילן וגם של קרקע. בעקבות תכונות ''מנוגדות'' אלו, יש להם דינים גם של אילן וגם של קרקע.
אנו צריכים להכיר בעובדה זו גם ''בחיים הרגילים''. ישנה מורכבות בהרבה תחומים בחיים, עד כדי סתירות לכאורה. גם בכל אדם יש תכונות שונות ומשונות, ''שלא תמיד הולכות יחדיו'', אך בפועל הוא מתפקד עם כל תכונותיו.
אנו כהורים, חייבים להכיר בכך גם אצל ילדינו [ואצלנו], ולהבין שלא הכול ברור ''והולך לפי הספר''. יש מקרים לא מעטים, בהם התנהגות הילדים לא ברורה ונראית סותרת התנהגות אחרת שלהם. יש לבחון ולהבין ממה נובעים התנהגויות אלו, ולאחר מכן לנסות להתמודד ולפתור בעיות


המאמר לע''נ אמי מורתי, שולמית ב''ר יעקב, הכ''מ (תשע''ז).
תגובות תתקבלנה בברכה ל: [email protected]

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר