סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

כתבי יד ודפוס ראשון, בבא בתרא דף קכט

 
כתבי יד ודפוס ראשון ב"ב קכט
בעמוד זה מוצג נוסח הדף מתוך 5 כתבי יד, מתוך דפוס ראשון ומתוך קטע גניזה (מקוטע).
כל ההעתקות נעשו במקצועיות והוגו שוב, רובם פעמיים.
ההעתקות מופיעות כאן באדיבות תקליטור 'עדי נוסח' של המכון לחקר התלמוד ע"ש שאול ליברמן.
בתקליטור מופיעים נוסף להעתקות כתבי היד של כל הש"ס גם צילומים באיכות גבוהה של קטעי הגניזה.
לכל אלו נלווה הממשק המוכר של 'פרוייקט השו"ת' כצורתו (ברשיון מפרוייקט השו"ת) על יכולות החיפוש שלו.
לפרטים אודות התקליטור: 050-4130103, [email protected] 



BAVA-BATRA 129a Escorial G-I-3

אי לאפוקי מדרבא מוסיף הוא אי לאפוקי [מדמי בר רב אשי לית הלכת' כותיה] מדשמואל ורב
(ו) ששת ורב פפא הא איתותב אמ' ליה לאפוקי מדר' יוחנן מדאתקפתא
דמר בר רב אשי מתני' המחלק נכסיו על פיו היכי דמי
מתנה בתחלה והיכי דמי מתנה בסוף והיכי דמי
מתנה באמצע כי אתא רב דימי אמ' ר' יוחנן תינתן שדה פלוני (ו)[ל]פלוני [ו]ירשה
זו היא מתנה בתחלה ירשה ותינתן לו זו היא מתנה בסוף ירשה ותינתן
לו וירשה זו היא מתנה באמצע ודוקא באדם אחד ושדה אח(ד)[ת] אבל באדם
אחד ושתי שדות שדה אחת ושני בני אדם לא ר' אלעז' אמ' אפי' אדם אחד
ושתי שדות שדה אחת ושני בני אדם אבל שתי שדות ושני בני אדם לא
כי אתא רבין אמ' תינתן שדה פלונית לפלוני וירש פלוני שדה פלונית ר'
יוחנן אמ' קנה ור' אלעז' אמ' לא קנה אמ' ליה אביי לרבין אנחתת לן חדא
ואתקפת לן חדא בשלמ' דר' אלעז' לא קשיא כאן באדם אחד ושתי שדות כאן
בשני בני ושתי שדות אלא דר' יוחנן אדר' יוחנן קשיא אמוראי נינהו ואליבא
דר' יוחנן ור' שמעון בן לקיש אמ' לעולם לא קנה עד שיאמר פלוני ופלוני
ירשו שדה פלונית ופלונית שנתתי להם במתנה וירשום אמ' רב המנונא
(אמ' שמואל) לא שנו אלא כאדם אחד ושדה אחת אבל אדם אחד ושתי שדות
שדה אחת ושני בני אדם לא ורב נחמן אמ' אפי' אדם אחד ושתי שדות (ה)
שדה אחת ושני בני אדם אבל שתי שדות ושני בני אדם לא ורב ששת
אמ' אפי' שתי שדות ושני בני אדם אמ' רב ששת מנא אמינא לה דתני'
האו' תנו שקל לבני בשבת וראוים לתת להם סלע נותנין להם סלע ואם אמ'
אל תתנו להם אלא שקל אין נותנין להם אלא שקל ואם אמ' אם מתו

עמוד ב

ירשו
אחרים תחתיהם בין שאמ' תנו בין שאמ' תנו (בין שא) אין נותנין להם אלא שקל
והא הכא דכי שתי שדות ושני בני אדם דמי וקתני דקני הוא מותיב לה והוא
מפרק לה בראוי ליורשו ור' יוחנן בן ברוקה היא אמ' רב אשי ת"ש [נ]כסי לך ואחריך
ירש פלוני ואחריך ירש פלוני מת ראשון קני שני מת שני קנה שלישי ואם
מת שיני בחיי ראשון יחזרו נכסים ליורשי ראשון והא הכא דבשני שדות ושני
בני אדם דמי וקתני דקני וכי תימא הכא נמי בראוי ליורשו ור' יוחנן בן ברוקה היא
אי הכי מת ראשון קנה שיני והא שלח רב אחא בריה דרב עוא לדברי ר' יוחנן בן
ברוקה נכסי לך ואחריך לפלוני וראשון ראוי ליורשו אין לשני במקום ראשון
שאין לשון מתנה אלא לשון ירושה וירושה אין לה הפסק תיובתא דכלהו
תיובת' נימא תיהוי תיובתא דר' שמעון בן לקיש ותסברא והאמ' רבא הלכת'
כותי' דר' שמעו' בן לקיש בהני תלת לא קשיא כאן בתוך כדי דבור כאן לאחר
כדי דבור והלכת' כל תוך כדי דבור כדבור דמי לבר מע"ז וקדושין והמגדף



BAVA-BATRA 129a Hamburg 165

אי לאפוקי מדרבא מוסיף הוא ואי לאפוקי מדמר בר רב אשי לית היל' כמר
בר רב אשי אי לאפוקי מדשמואל ורב ששת ורב פפא הא איתותב אמ' ליה לאפוקי
מדר' יוחנן ומדאתקפתא דמר בר רב אשי מתני' המחלק נכסיו על פיו וכו' היכי
דמי מתנה בתחלה והיכי דמי מתנה באמצע והיכי דמי מתנה בסוף כי אתא רב דימי
א'ר יוחנן תנתן שדה פל' לפל' וירשנה זו מתנה בתחלה יירשנה ותנתן לו זו היא
מתנה בסוף יירשנה ותנתן לו ויירשנה זו היא מתנה באמצע ודוקא אדם אחד ושדה
אחת אבל אדם אחד ושתי שדות שדה אחת ושני בני אדם לא ור' אלעזר אמ' אפילו
אדם אחד ושתי שדות שדה אחת ושני בני אדם כי אתא רבין אמ' תנתן שדה פל' לפל'
ויירש פל' שדה פל' ר' יוחנן אמ' קנה ור' אלעזר אמ' לא קנה אמ' ליה אביי
לרבין אנחתת לן חדא ואתקיפת לן חדא בשלמ' דר' אלעזר אדר' אלעזר לא קשיא כאן
באדם אחד ושתי שדות כאן בשני בני אדם ושתי שדות אלא דר' יוחנן אדר' יוחנן
קשיא אמוראי נינהו ואליבא דר' יוחנן וריש לקיש אמ' לא קנה עד שיאמר פל'
ופל' ופל' יירשו שדה פלנית ופל' ופל' שנתתים להם במתנה ויירשו בפלוגתא אמ'
רב המנונא לא שנו אלא באדם אחד ושדה אחת אבל באדם אחד ושתי שדות שדה אחת
ושני בני אדם לא ורב נחמן אמ' אפלו אדם אחד ושתי שדות שדה אחת ושני בני אדם
אבל שני בני אדם ושתי שדות לא ורב ששת אמ' אפלו שני בני אדם ושתי שדות אמ'
רב ששת מנא אמינא לה דתניא האומ' תנו שקל לבני בשבת וראויין ליתן להן סלע
נותנין להן סלע ואם אמ' אל תתנו אלא שקל אין נותנין לו אלא שקל ואם אמ'

עמוד ב

יירשו אחרים תחתיהם בין שאמ' תנו בין שאמ' אל תתנו אין נותנין להן
אלא שקל והא הכא דכשתי שדות ושני בני אדם דמו וקתני קני הוא מותיב לה והוא
מפריק לה בראוי ליורשו ור' יוחנן בן ברוקה היא אמ' רב אשי תא שמע נכסי לך
ואחריך [יירש] (ל)פל' ואחריך יירש פל' מת ראשון קנה שני מת שני קנה שלישי
ואם מת שני בחיי ראשון יחזרו נכסים ליורשי ראשון והא הכא דכשתי שדות ושני
בני אדם דמו וקתני דקני וכי תימא הכא נמי בראוי ליורשו ור' יוחנן בן ברוקא
היא אי הכי מת שיני קנה שלישי והא שלח רב עוא בר רב עוא לר' יוחנן בן ברוקא
נכסי לך ואחריך לפל' וראשון ראוי ליורשו אין לשיני במקום ראשון כלום לפי
שאין לשון מתנה אלא לשון ירושה וירושה אין לה הפסק תיובתא דכולהו תיובתא
לימא תיהוי תיובתיה דריש לקיש ותסברה והאמ' רבא היל' כריש לקיש בהני תלת לא
קשיא כאן תוך כדי דיבור כאן לאחר כדי דיבור והיל' תוך כדי דיבור כדיבור דמי
לבר מע'ז



BAVA-BATRA 129a Munich 95

אי מדרבא מוסיף הוי אי מדמר בר רב
אשי לית הלכת' כמר בר רב אשי אי מדשמו' ומדרב שש' ומדרב פפ' הא איתותב אל' לאפוקי מדר' יוחנן ומדאתקפת' דמר בר רב אשי המחלק נכסיו
היכי דמי מתנ' בתחל' היכי דמי מתנ' באמצ' היכי דמי מתנ' בסוף כי את' רב דימי א"ר יוחנן תנת' שד' פלו' לפלו' וירש' זוהי מתנ' בתחל' ירש' ותנתן לו וירש' זוהי' מתנה
באמצע ירש' ותנתן לו זוהי' מתנ' בסוף א"ר יוחנן ודווק' בשד' אח' ובאד' אח' אבל באד' אח' ושתי שדו' או שדה אח' ושני בני אד' לא ור' אלעז' א' אפי' באד' אחד ושתי
שדו' או שד' אח' ושני בני אד' ()קנה כי את' רבין א' תנת' שד' פלו' לפלו' וירש ר' יוחנ' א' קנ' ור' אלעז' א' לא קנה א"ל אביי לרבין אנחת לו ואתקפ' לן חד' בשלמ' דר'
אלעז' אדר' אלעז' לא קשי' כאן באד' אח' ושתי שדו' כאן בשתי שדו' ושני בני אד' אל' דר' יוחנ' אדר' יוחנ' קשי' אמורי נינהו אליב' דר' יוחנ' וריש לקי' א' לא קנה עד
שיאמ' פלו' ופלו' ירשו שד' פלוני ופלו' שנתתי לה' במתנ' וירשום בפלוגת' א' רב הונ' לא שנו אל' באד' אח' ושד' אחת אבל באד' אח' ושתי שדו' או שד' אח' ושני בני
אד' לא ורב נחמ' א' אפי' באד' אח' ושתי שדו' שד' אח' ושני בני אד' קנה אבל שני בני אדם ושתי שדו' לא קנה ורב שש' א' אפי' שני בני אד' ושתי שדו' אמ'
רב שש' מנ' אמינ' לה דתני' האו' תנו לבני שקל בשב' וראויין לתת להם סלע נותנין להם סלע אם א' אל תתנו אין נותני' להם אלא שקל

עמוד ב

והא הכא דכי שתי שדו'
ושני בני אד' דמיין וקתני דקני הוא מותי' לה והו' מפרק לה בראוי ליורשו ור' יוחנ' בן ברוק' הי' א' רב אשי ת"ש נכסיי לך ואחריך לפלו' יירש ואחריו לפלו' מת
ראשו' קנ' שני מת שני קנ' שלישי מת שני בחיי ראשו' יחזרו נכסי' ליורשי ראשון והא הכ' דכשתי שדו' ושני בני אד' דמי וקתני דקני וכי תי' הכ' נמי בראוי
ליורשו ור' יוחנ' בן ברוק' הי' אי הכי דמת שני קנ' שלישי והא שלח רב אח' בר עמ' לדב' ר' יוחנ' בן ברוק' נכסיי לך ואחריך לפלו' אם ראשו' ראוי ליורשו אין לשני במקום
ראשו' כלו' שאין לשו' מתנ' אל' לשו' ירוש' וירוש' אין לה הפסק לה תיובת' ולימ' תהוי תיובתי' דריש לקי' ותסבר' והא' רבא הלכת' כותי' דריש לקיש בהני תלת לא קשיא כאן
תוך כדי דבור כאן לאח' כדי דבור והלכת' כל תו' כדי דיבור כדיבו' דמי לבד מעבו' זר'



BAVA-BATRA 129a Paris 1337

אי לאפוקי מדרבא מוסיף הוא אי לאפוקי מדמר בר רב אשי לי'
הלכתא כמר בר רב אשי אי לאפוקי מדשמואל ורב ששת ורב פפא הא איתו[תבו]
אמ' ליה לאפוקי מדר' יוחנן ומאתקפתא דמר בר רב אשי מתני' המחלק
נכסיו על פיו וכו' היכי דמי מתנה בתחלה והיכי דמי באמצע
והיכי דמי בסוף כי אתא רב דימי אמ' ר' יוחנן תנתן שדה פלו' לפלו' וירשה זו היא
מתנה בתחלה ירשה ותנתן לו זו היא מתנה בסוף יירשנה ותנתן לו וירשנה זו
היא מתנה באמצע ודוקא באדם אחד ובשדה אחת אבל באדם אחד ושתי
שדות או שדה אחת ושני בני אדם לא ר' אלעזר אמ' אפי' אדם אחד ושתי שדות
שדה אחת ושני בני אדם אבל שתי שדות ושני בני אדם לא כי אתא רבין
אמ' תנתן שדה פלונית לפלוני ויירש פלו' שדה פלונית ר' יוחנן אמ' קנה ר' אלעזר אמ'
לא קנה אמ' ליה אביי לרבין אנחת לן חדא ואקשת לן חדא בשלמא דר' אלעז' אדר'
אלעזר לא קשיא כאן באדם אחד ושתי שדות כאן בשני בני אדם ושתי שדות אלא
דר' יוחנן אדר' יוחנן קשיא אמוראי נינהו ואליבא דר' יוחנן ור' שמעון בן לקיש אמ'
לא קנה עד שיאמר פלוני ופלוני ופלוני יירשו שדה פלונית ופלונית ופלונית שנתתי'
להם במתנה ויירשום בפלוגיתא אמ' רב המנונא לא שנו אלא אדם אחד ושדה אח'
אבל אדם אחד ושתי שדות שדה אחת ושני בני אדם לא ורב נחמן אמ' אפי' אדם
אחד ושתי שדות שדה אחת ושני בני אדם אבל שתי שדות ושני בני אדם לא ורב
ששת אמ' אפי' שתי שדות ושני בני אדם אמ' רב ששת מנא אמינא לה דתנן
האומ' תנו שקל לבני בשבת והם ראויין ליתן להן סלע נותנין להן סלע ואם אמ' אל
תתנו להם אלא שקל אין נותנין להם אלא שקל ואם אמ' אם מתו

עמוד ב

יירשו אחרי' תחתי'
בין שאמ' תנו להם שקל ובין שאמ' אל תתנו להם אלא שקל אין נותנין להם אלא שק' [ואם אמ' אם מתו יירשו אחרים אתכם תחתיהם בין שאמ' תנו בין שאמ' אל תתנו אין נותנים להם אלא שקל]
והא הכא דכשתי שדות ושני בני אדם דמי וקתני דקנה הוא מותיב לה והוא מפרק
לה בראוי ליורשו ור' יוחנן בן ברוקה היא אמ' רב אשי ת"ש נכסי לך ואחריך
יירש פלוני ואחרי' יירש פלוני מת ראשון קנה שני מת שני קנה שלישי ואם מת
שני בחיי ראשון יחזרו נכסים ליורשי ראשון והא הכא דכשתי שדות ושני בני
אדם דמי וקתני קנה וכי תימא הכא נמי בראוי ליורשו ור' יוחנן בן ברוקה אי הכי
מת ראשון קנה שני מת שני קנה שלישי הא שלח רב אחא בריה דרב עווא
לדברי ר' יוחנן בן ברוקה נכסי לך ואחריך לפלוני וראשון ראוי ליורשו אין
לשני במקום ראשון כלום שאין זה לשון מתנה אלא לשון ירושה וירושה אין לה
הפסק תיובתא דכולהי תיובתא לימא תהוי נמי תיובתא דר' שמעון בן לקי' ותסבר'
והאמ' רבה הלכתא כר' שמעון בן לקיש בהני תלת לא קשיא כאן בתוך כדי
דיבור כאן לאחר כדי דיבור והלכתא תוך כדי דיבור כדיבור דמי לבד מע"ז



BAVA-BATRA 129a Vatican 115

אי מדרבא מוסיף הוא אי מדמר בר רב
ואשי לית הילכת' כותיה אי מדשמו' ומדרב ששת
ומדרב פפא הא אית[ו]תבו אלא לאפוקי מדר' יוחנן
ומדאתקפתא דמר בר רב אשי המחלק נכסיו
על פיו היכי דמי מתנה בתחילה והיכי דמי
מתנה באמצע והיכי דמי מתנה בסוף כי אתא רב
דימי א"ר תינתן שדה פלוני' לפלוני וירשה זו היא
מתנה בתחילה ירשה ותינתן לו [למשה] זו מתנה באמצע
ירשה שדה פלונית וירשה ותינתן לו זו היא מתנה
בסוף ודווקא בשדה אחת ובאדם אחת אבל באדם
אחד ושתי שדות שדה אחת ושתי בני אדם לא
ור' אלעז' אמ' אפילו באדם אחד ושתי שדות שדה
אחת ושתי בני אדם קנה אבל שתי שדות ושתי
בני אדם לא [קנה] כי אתא רבין אמ' ירש פלוני
לשדה פלונית ותינתן שדה פלוני' לפלוני ר' יוחנן
אמ' קנה ר' אלעזר אמ' לא קנה א"ל אביי לרבין אתנחת
חדא ואתקפת לן חדא בשלמ' דר' אלע' אדר' אלע'
לא קשיא כאן באדם אחד ושתי שדות כאן בשתי
שדות ושתי בני אדם אלא דר' יוחנ' אדר' יוחנ'
אמוראי נינהו ואליבא דר' יוחנ' וריש לקיש אמ'
לעולם לא קנה עד שיאמרו פלוני ופלוני ירשו
פלוני ופלוני שנתתים לך במתנה וירשום כפלוגת'
אמ' רב המנונא לא שנו אלא באדם אחת ושדה
אחת אבל באדם אחד ושתי שדות שדה אחת
ושני בני אדם לא רב נחמן אמ' אפילו אדם אחד
ושתי שדות שדה אחת ושני בני אדם אבל שני
בני אדם ושתי שדות לא אמ' רב ששת מנא
אמינא לה דתניא האו' תנו שקל לבני בשבת
וראוין לתת להם סלע נותנין להם סלע' ואם אמ'
אם מתו

עמוד ב

ירשו אחרים תחתיהן בין שאמ' תנו בין
שאמ' לא תתנו אין נותנין להם אלא שקל והא
דבשתי שדות ושני בני אדם דמי וקתני דקני להו
הוא מותיב לה והוא מפרק לה בראוי ליורשו ור'
יוחנן בן ברוקא אמ' רב אשי ת"ש נכסי לך
ואחריך לפלוני ואחר אחריך לפלוני מת ראשון
קנה שיני מת שיני קנה שלישי ואם מת שיני
בחיי ראשון יחזרו נכסים ליורשיו של ראשון
והא הכא דכשתי שדות וכשתי בני אדם דמי
וקתני קני וכי תימ' הכא נמי בראוי לירשו ור'
יוחנן בן ברוקא אי הכי מת שיני קנה שלישי
והא שלח רב אחא בר עולא לרב לדברי ר' יוחנן בן
ברוקא נכסי לך ואחריך לפלוני אם ראשון ראוי
לירשו הוא אין לו לשיני במקום ראשון כלום
שאין לשון מתנה אלא לשון ירושה וירושה אין
לה הפסק תיובתא דכולהו תיובתא ולימא תיהוי
תיובתא דר' שמעון בן לקיש ותסבריא והאמ' רבהילל הילכתא כותיה דריש לקיש בהני תלת לא קשיא
כאן תוך כדי דיבור כאן לאחר כדי דיבור והילכתא
תוך כדי דיבור כדיבור דמי לבר מע"ז



(BAVA-BATRA 129a Pesaro (1511

אי לאפוקי מדרבא מוסיף הוא אי לאפוקי מדשמואל ורב ששת ורב פפא הא איתותבו אמר ליה לאפוקי מדרבי יוחנן ומאיתקפ' דמר בר רב אשי המחלק נכסיו על פיו ריבה לאחד ומיעט לאחד כו' היכי דמי מתנה בתחלה היכי דמי באמצע היכי דאמי בסוף כי אתא רב דימי אמר רבי יוחנן תנתן שדה פלונית לפלו' וירשה זו היא מתנה בתחיל' ירשה ותנתן לו זו היא מתנ' בסוף ירשה ותנתן לו וירש זו היא מתנה באמצע ודוקא באדם אחד ושדה אחת אבל באדם אחד ושתי שדות שדה אחת ושני בני אדם לא רבי אלעזר אומר אפילו אדם אחד ושתי שדות שדה אחת ושני בני אד' כי אתא רבין אמ' תנתן שדה פלונית לפלו' וירש פלו' שדה פלוני רבי יוחנן אמר קנה רבי אלעזר אמר לא קנה אמר ליה אביי לרבין אנחתת לן חדא ואתפקת לן חדא בשלמא דרבי אלעזר אדרבי אלעזר לא קשיא כאן באדם אחד ושתי שדות כאן בשני בני אד' ושתי שדות אלא דרבי יוחנן אדר' יוחנן קשיא אמוראי נינהו ואליבא דרבי יוחנן וריש לקיש אמ' לא קנה עד שיאמר פלו' ופלו' ירשו שדות פלוני ופלוני שנתתים להם במתנה וירשום בפלוגתא אמ' רב המנונא לא שנו אלא אדם אחד ושדה אחת אבל אדם אחד ושתי שדות שדה אחת ושני בני אדם לא ורב נחמן אמר אפילו אדם אחד ושתי שדות שדה אחת ושני בני אדם אבל שתי שדות ושני בני אדם לא ורב ששת אמ' אפילו שתי שדות ושני בני אדם אמ' רב ששת מנא אמינא לה דתניא האומר תנו שקל לבני בשבת וראוין ליתן סלע נותן להן סלע ואם אמר אל תתנו להן אלא שקל אין נותנין להן אלא שקל ואם אמר אם מתו

עמוד ב

ירשו אחרים תחתיהם בין שאמר תנו בין שאמר אל תתנו אין נותן להן אלא שקל והא הכא דכשתי שדות וכשני בני אד' דמי וקאתני דקאני הוא מותיב לה והוא מפר' לה בראוי ליורשו ור' יוחנן בן ברוקא הוא אמ' רב אשי תא שמע נכסי לך ואחריך ירש פלוני ואחריך יירש פלוני מת ראשון קנה שני מת שני קנה שלישי ואם מת שני בחיי ראשון יחזרו נכסים ליורשי ראשון והא הכא דכשתי שדות ושנ בני אדם דמי וקאתני דקנ' וכי תימא הכא נמי בראו' ליורשו ורבי יוחנן בן ברוקא הוא אי הכי מת ראשו' קנה שני הא שלח רב אחא בריה דרב עיא לדבר' רבי יוחנן בן ברוקא נכסי לך ואחריך לפלו' וראשו' ראוי ליורשו אין לשני במקום ראשון כלום שאין לשון מתנה אלא לשון ירושה וירושה אין לה הפסק תיובתא דכולהו תיובתא לימא נמי תיהוי תיובתיה דריש לקיש ותסברא והא אמ' רבה הילכתא כותיה דריש לקש כהני תלת לא קשיא כאן בתוך כדי דיבור כאן לאחר כדי דבור והילכתא כל תוך כדי דבור כדבור דמי לבר מעבודה זרה

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר