סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

כתבי יד ודפוס ראשון, בבא בתרא דף קטו

 
בעמוד זה מוצג נוסח הדף מתוך 5 כתבי יד ומתוך דפוס ראשון.
כל ההעתקות נעשו במקצועיות והוגו שוב, רובם פעמיים.
ההעתקות מופיעות כאן באדיבות תקליטור 'עדי נוסח' של המכון לחקר התלמוד ע"ש שאול ליברמן.
בתקליטור מופיעים נוסף להעתקות כתבי היד על כל הש"ס גם צילומים באיכות גבוהה של קטעי הגניזה.
לכל אלו נלווה הממשק המוכר של 'פרוייקט השו"ת' על יכולות החיפוש שלו.
לפרטים אודות התקליטור: 050-4130103, [email protected]



BAVA-BATRA 115a Escorial G-I-3

איתיבי' ר' שמעון בן לקיש לר' (יוחנן) יהודה
בר' שמעון האשה את בנה והאשה את בעלה ואחי האם מנחילין ולא נוחלין
אמ' ליה משנתינו איני יודע מה שנאה ולימ' ליה ר' זכריה בן הקצב דלא דריש
מטות מתני' לא מתוקמה כר' זכריה בן הקצב ממאי מדקתני [בני] (מ)אחיות ותני
עלה בני אחיות ולא בנות אחיות ואמרי' למאי הילכ' ואמ' רב ששת לקדם
אי סלק' דעת' מתני' ר' זכריה בן הקצב הא אמ' אחד הבן
ואחד הבת שוין בנכסי האם ותנא דידן מה נפשך אי דריש מטות אפי' אשה
יורשת את בנה נמי אי לא דריש מטות בן קודם לבת בנכסי האם מנא ליה
לעולם דריש מטות ושני הכא דאמ' קרא וכל בת יורשת נחלה ממטות
ואינה מורשת מתני' סדר נחלות כך הוא איש כי ימות ובן אין
תנו רבנן אין לי אלא בן בן הבן ובת הבן ([מן] הבת ובת הבת)
ובן בת הבן מניין ת"ל אין לו עיין עליו בת אין לי אלא בת בת הבת ובן הבת
ובת של בן הבת מניין ת"ל אין לו עיין עליו

עמוד ב

הא כיצד נחלה ממשמשת והולכת
עד ראובן ואימ' עד יעקב אמ' גמירי דלא כליא שיבטא אמ' רב הונא אמ' רב
כל האו' תירש הבת עם בת הבן אפי' נשיא(ה) שבישראל אין שומעין לו מפני
שהוא מעשה צדוקין כדתניא בעשרים וארבע בטבת (תיבנא) [תבו] לדיננא שהיו
צדוקין או' תירש הבת עם בת הבן נטפל להם רבן יוחנן בן זכאי ואמ' להם
מניין זה לכם ולא היה בן אדם שמשיבו דבר חוץ מזקן אחד שהיה מפטפט
כנגדו ואו' לו ומה בת בנו הבאה מכח כחו תירשנו בתו הבאה מכח[ו] אינו דין
שתירשנו קרא עליו המקרא הזה אלה בני שעיר החורי יושבי הארץ לוטן ושובל
וצבעון וענה וכת' אלה בני צבעון ואיה וענה אלא מלמד שבא צבעון
על אמו והוליד ממנה ענה אלמ' בן בנו הרי הוא כבנו (בת בנו נמי הרי הוא כבנו)
ודילמ' תרי ענה הוו אמ' רבא אמינא מילת' דלא אמרה שבור מלכא ומנו שמואל
ואיכ' דאמ' אמ' רב פפא אמינא מילת' דלא אמרה שבור מלכא ומנו רבא אמ'
קרא הוא ענה הוא ענה דמעיקר' אמ' לו ר' בכך אתה פוטרני אמ' לו שוטים



BAVA-BATRA 115a Hamburg 165

איתיביה ר' יוחנן לר' יהודה בר' שמעון האשה את בנה והאשה את בעלה
ואחי האם מנחילין ולא נוחלין משנתנו איני יודע מי שנאה ולימא ליה זכריה בן
הקצב היא דלא דריש מטות לא מתוקמא מתני' בר' זכריה בן הקצ' דקתני ובני
אחיות ותנא בני אחיות ולא בנות אחיות ואמרינן למאי היל' ואמ' רב ששת לקדם
ואי סל' דע' זכריה בן הקצב הוא האמ' אחד הבן ואחד הבת שוין בנכסי האם ותנא
דידן אי דריש מטות אשה נמי תירש בנה ואי לא דריש מטות בן דקודם לבת בנכסי
האם מנא ליה בעלמ' דריש מטות ושאני הכא דאמ' קרא וכל בת יו?ר?שת נחלה יורשת
ואינה מורשת [מתני'] סדר נחלות כך היא וכו' תנו רבנן [ו]בן [אין לו] אין לי
אלא בן בן הבן בת הבן ובן בת הבן מניין ת'ל אין לו עיין עליו בת אין לי אלא
בת בן הבת ובת הבת ובת בן הבת מניין ת'ל אין לו עיין עליו

עמוד ב

 הא כיצד נחלה ממשמשת והולכת עד ראובן ולימא עד יעקב גמירי דלא כלי
שיבטא אמ' רב הונא כל האומ' תירש בת עם בת הבן אפלו נשיא שבישראל אין
שומעין לדבריו שאינן אלא מעשה צדוקין דתניא בעשרים וארבעה ביה תיבנא לדיננא
שהיה צדוקין אומרין תירש בת עם בת הבן ניטפל להן רבן יוחנן בן זכאי ואמ'
להם שוטים מניין לכם ולא היה מי שהחזירו דבר חוץ מזקן אחד שהיה מפטפט כנגדו
ואמ' בת בנו הבאה מכח כחו תירשנו בת הבאה מכחו לא כל שכן קרא עליו המקרא
הזה אלה בני שעיר החרי ישבי הארץ לוטן ושובל וצבעון וענה וכת' ואלה בני
צבעון ואיה וענה אלא מלמד שבא צבעון על אמו והוליד ממנה ענה ודיל' תרי ענה
הוו אמ' רבא אימא מילתא דלא אמרה שבור מלכא ומנו שמואל איכא דאמרי אמ' רב
פפא אימא מילתא דלא אמרה שבור מלכא ומנו רבא[ה] אמ' קרא הוא ענה הוא ענה
דמעיקרא אמ' לו ר' בכך אתה פוטרני אמ' לו שוטה



BAVA-BATRA 115a Munich 95

איתיבי' ר' יוחנ' לר' יהוד' ב"ר שמע' האש' את בנ' והאש' את בעל' ואחי האם מנחילין ולא נוחלי'
א"ל מתני' איני יוד' מי שנאה לימ' ר' זכרי' בן הקצ' לא דרי' מטו' מתני' לא מיתוקמ' כר' זכרי' בן הקצ' ממאי מדקתני בני אחיו' ותני על' בני אחיו' ולא בנו' אחיו' ואמרי' למאי
הלכת' וא' רב שש' לקד' ואי ס"ד מתני' ר' זכרי' והא ר' זכרי' הו' דקא' אח' הבן ואח' הבת שוין בנכסי האם ותנ' דידן מה נפש' אי דקדריש דדריש מטו' אש' יורש' את בנה ואי דלא
דירש מטו' בן קוד' לבת בנכסי האם מנליה לעול' דריש מטו' ושאני הכ' דא' קר' וכל בת יורש' נחל' יורש' ואיש מורש' סדר נחלו' כך ת"ר אין לי
אל' בן בן הבן מניין ובת הבן ובן של בת הבן מניין ת"ל אין לו עיין עליו

עמוד ב

כיצ' <..>משמש' והול' עד ראובן ונימ' עד יעק' א' אביי גמירי דלא כלי שיבט' א' רב הונ' א'
רב כל האו' תירש הבת עם בת הבן אפי' נשי' שבישר' אין ש<...> לו מפני שה' מעש' צדוקי' <...> בעשרי' ותמני' ביה תבנ' לדינ' שהיו צדוקי' או' תירש הבת
עם בת הב(ן)[ת] מטפל להן רבן יוחנן בן זכאי א' להם שוטי' מניין זה לכם לא היה אד' בהם ש<..> דבר חוץ מזקן אח' שהיה מפטפט כנגדו אמ' ומה בת בנו
בנו הבאו' מכח כחו תירשנו בתו הבאה מכחו אינו דין שתירשנו קר' עליו המקר' הזה אלה בני השעיר החורי יושבי הארץ לוטן ושובל וצבעו' וענ' וכת' אלה
בני צבעון ואיה וענה אל' מלמ' שבא צבעו' על אמו והוליד ממנ' ענה ודילמ' תרי ענה הוו א' רבא אימ' מילת' דלא אמר' שבו' מלכ' ומנו שמו' איכ' דא' א' רב
פפ' אמינ' מילת' דלא אמר' שבור מלכ' ומנו רבא הו' ענה הו' ענ' דמעיקר' א"ל ר' בכך את' פוטרני א"ל ה[]



BAVA-BATRA 115a Paris 1337

איתיביה ר' יוחנן לר' יהודה בן שמעון האשה
את בנה והאשה את בעלה ואחי האם מנחילין ולא נוחלין אמ' ליה משנתנו איני
יודע מי שנאה ולימא ליה ר' זכריה בן הקצב היא דלא דריש מטות לא מיתוקמ'
מתניתין כר' זכריה בן הקצב דקתני ובני אחיות ותאנא בני אחיות ולא בנות אחיות
ואמרינן למאי הלכתא ואמ' רב ששת לקדם ואי ס"ד ר' זכריה בן הקצב היא הא
אמ' אחד הבן ואחד הבת שוין בנכסי האם ותנא דידן אי דריש מטות אשה נמי
תירש את בנה ואי לא דריש מטות בן דקודם לבת בנכסי האם מנא לי' בעלמ'
דריש מטות ושאני הכא דאמ' קרא וכל בת יורשת נחלה וגו' יורשת ואינה
מורשת מתני' סדר נחלות כך הוא וכו' ת"ר בן אין לי אלא בן בן הבן ובת
הבו ובן בת הבן מנין ת"ל אין לו עיין עליו [בת אין לי אלא בת בת הבת ובן בת הבת
מנין ת"ל אין לו עיין עליו]

עמוד ב

הא כיצד נחלה משמשת
והולכת עד ראובן ולימא עד יעקב אמ' אביי גמירי דלא כלי שבטא אמ' רב
הונא אמ' ר' כל האומ' תירש בת עם בת הבן אפי' נשיא שבישראל אין שומעין לו
שאינו אלא מעשה צדוקין דתניא בעשרים וארבעה ביה תבנא לדיננא שהיו
צדוקים אומ' תירש בת עם בת הבן ניטפל להן רבן יוחנן בן זכאי אמ' להן שוטי'
מנין לכם ולא היה בהם אדם שהחזירו דבר חוץ מזקן אחד שהיה מפטפט
כנגדו ואומ' ומה בת בנו הבאה מכח כחו תירשנו בתו הבאה מכחו לא כל
שכן וקרא עליו המקרא הזה אלה בני שעיר החורי יושבי הארץ לוטן ושובל
וצבעון וענה וכתי' ואלה בני צבעון ואיה וענה אלא מלמד שבא צבעון על
אמו והוליד ממנו ענה ודלמא תרי עני הוו אמ' רבא אמינא מילתא דלא אמר'
שבור מלכא ומנו שמואל ואיכא דאמרי אמ' רב פפא אמינא מילת' דלא אמרה
שבור מלכא ומנו רבא הוא ענה הוא ענה דמעיקרא אמ' לו ר' בכך אתה פוטרני
אמ' לו שוטה



BAVA-BATRA 115a Vatican 115

איתיביה
ר' יוחנ' לר' יהוד' בר' שמעון האשה את בנה
והאשה את בעלה ואחי האם מנחילין ולא
נוחלין א"ל משנתינו איני יודע מי שנאה לימ'
זכריה בן הקצב היא דלא דריש מטות מתני'
לא מתוקמה כר' זכריה בן הקצב ממאי מדקתני
בני אחות ותני עלה בני אחות ולא בנות אחות
למאי הילכת' ואמ' רב ששת ליקדם אי סל' דע'
מתניתין כ[ר']זכריה בן הקצב והאמ' ר' זכריה בן
הקצב אחד הבן ואחד הבת שוין בניכסי האם
ותנא דידן מאי נפשיה אי דקא דריש מטות
אשה יורשת את בנה ואי דלא דריש מטות
בן קודם לבת בנכסי האם מנא ליה לעולם דריש
מטות שאני הכא דאמ' קרא כל בת יורשת נחל'
יורשת ואינה מורשת מתני' סדר
נחלות איש כי ימות ובן אין לו בן קודם לבת
כל יוצאי יריכו של בן קודמין לבת בת קודמ'
לאחין כל יוצאי יריכה של בת קודמין לאחין
אחיו קודמין לאחי האב כל יוצאי יריבו של
אחיו קודמין לאחי האב זה הכלל כל הקודם
לנחלה יוצאי יריכו קודמין האב קודם לכל
יוצאי יריכו תנו רבנן בן [...] אין לי אלא
בן בן הבן ובת הבן ובת הבת של בן מניין ת"ל אין
לו עיין עליו

עמוד ב

הא כיצד' נחלה ממשמשת והולכת
עד ראובן ונימא עד יעקב אמ' אביי גמירי דלא
כליא שיבטא אמ' רב הונא אמ' רב כל האו' תירש
הבת עם בת הבן אפילו נשיא שבישר' אין שומעין
מפני שהוא מעשה צדוקים כדתניא בעשרים
וארבעה בו באנו לדיננא שהיו צדוקים או' תירש
הבת עם בת הבן מטפל להו רבן יוחנן בן זכאי אמ'
להו שוטים מניין זה לכם ולא היה אדם שמשיבו
דבר חוץ מזקן אחד שהיה מפטפט כנגדו אמ'
ומה לבת בנו הבאה מכח כחי תירשנו בת הבאה
מכחי אינו דין שתירשני קרא עליו המקרא הזה
אלה בני צבעון שעיר החרי יושבי הארץ הוא
לוטן ושובל וצבעון וענה [ואלה בני צבעו ואיה וענה ועו'] (אלא) מלמד שצבעון
בא על אמו והוליד ממנה ענה ודילמ' תרי ענה
הוו אמ' רבא אמינ' מילתא דלא אמרה שבור
מלכא ומנו שמו' ואיכ' דאמ' אמ' רב פפא אמינא
מילתא דלא אמרה שבור מלכא ומנו רב[ה]א הוא
ענה דמעיקרא א"ל ר' בכך פוטריני א"ל



(BAVA-BATRA 115a Pesaro (1511

איתיביה ר' יוחנן לרבי יהודה בן שמעון האשה את בנה והאשה את בעלה ואחי האם מנחילין ולא נוחלין אמ' ליה משנתינו איני יודע מי שנאה ולימא ליה ר' זכריה בן הקצב הוא דלא דריש מטות לא מיתוקמא מתניתין כרבי זכריה בן הקצב דקתני ובני אחות ותנא [עלה] בני אחות ולא בנות אחות ואמרינן למאי הילכתא ואמ' רב ששת לקדם ואי סלקא דע' ר' זכריה בן הקצב הוא הא אמ' אחד הבן ואחד הבת שוין בנכסי האם ותנ' דידן [מה נפשך] אי דריש מטות אשה נמי תירש את בנה אי לא דריש מטות בן דקודם לבת בנכסי האם מנא ליה לעולם דריש מטות ושאני הכא דאמ' קרא וכל בת יורשת נחלה יורשת ואינה מורשת מתני' סדר נחלות כך הוא איש כי ימות ובן אין לו והעברתם את נחלתו לבתו בן קודם לבת כל יוצאי יריכו של בן קודמין לבת בת קודמת לאחין יוצאי ירכה של בת קודמת לאחין אחין קודמין לאחי האב יוצאי יריכן של אחין קודמין לאחי האב זה הכלל כל הקודם בנחלה יוצאי יריכו קודמי' והאב קודם לכל יוצאי יריכו גמ' תנו רבנן בן אין לי אלא בן [בן] הבן או בת הבן [ו]בן (הבת ו)בת הבן מנין תלמוד לומר אין לו עיין עליו בת אין לי אלא בת בן הבת ובת הבת ובת בן הבת מנין תלמוד לומ' אין לו עיין עליו

עמוד ב

הא כיצד נחלה ממשמשת והולכת עד ראובן ולימ' עד יעקב אמ' אביי גמירי דלא כלה שיבטא אמר רב הונא אמר רבי כל האומר תירש בת עם בת הבן אפי' נשיא שבישראל אין שומעין לו שאינן אלא מעשה צדוקין דתניא בארבעה ועשרים בטבת תבנא לדיננא שהיו צדוקין אומרין תירש הבת עם בת הבן ניטפל להן רבן יוחנן בן זכאי אמר להם שוטים מנין לכם ולא היה אדם שהחזירו דבר חוץ מזקן אחד שהיה מפטפיט כנגדו ואומר ומה בת בנו הבאה מכח כחו תירשנו בתו הבא' מכחו לא כל שכן קרא עליו את המקרא הזה אלה בני שעיר החורי יושבי הארץ לוטן ושובל וצבעון וענה וכתיב אלה בני צבעון ואיה וענה אלא מלמד שבא צבעון על אמו והוליד ענה ודילמא תרי ענה הוו אמר רבה אמינא מלתא דלא אמרה שבור מלכא ומנו שמואל ואיכא דאמרי אמר רב פפא אמינא מילתא דלא אמרה שבור מלכא ומנו רבה אמר קרא הוא ענה הוא ענה דמעיקרא אמר ליה רבי בכך אתה פוטרני אמר לו שוטה

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר