כתבי יד ודפוס ראשון, בבא בתרא דף קיב
בעמוד זה מוצג נוסח הדף מתוך 5 כתבי יד ומתוך דפוס ראשון.
כל ההעתקות נעשו במקצועיות והוגו שוב, רובם פעמיים.
ההעתקות מופיעות כאן באדיבות תקליטור 'עדי נוסח' של המכון לחקר התלמוד ע"ש שאול ליברמן.
בתקליטור מופיעים נוסף להעתקות כתבי היד על כל הש"ס גם צילומים באיכות גבוהה של קטעי הגניזה.
לכל אלו נלווה הממשק המוכר של 'פרוייקט השו"ת' על יכולות החיפוש שלו.
לפרטים אודות התקליטור: 050-4130103 , [email protected]
BAVA-BATRA 112a Escorial G-I-3
מניין היה לו ליאיר שלא היה לו
לשגוב אלא מלמד שנשא יאיר אשה ומתה וירשה מאי ואו' וכי תימ' וכל
בת יורשת נחלה בהסבת הבן הכתו' מדבר אבל בעל לא ירית ת"ש ולא תסוב
נחלה לבני ישראל ממטה אל מטה וכי תימא לעבור עליו בלאו ועשה ת"ש
ולא תסוב נחלה ממטה למטה אחר וכי תימא לעבור עליו בשני לאוין ועשה
ת"ש אלעז' בן אהרן מת וכי תימא אלעז' הוא דנסיב איתתא ומתה וירשה פנחס
בנו ת"ש ושגוב הוליד את יאיר וכי תימא התם נמי הכי הוה אמ' כן תרי קראי
למה לי אמ' ליה רב פפא לאביי לעולם אימ' לך בעל לא ירית וקראי
בהסיבת הבן כדשנין ויאיר דזבן מזבן ופנחס דזבן מזבן יאיר דזבן
מזבן לא מצית אמרת דכתו' ויהי לו פנחס דזבן מזבן לא מצית אמרת (דכת')
דאם כן נמצאת חוזרת ביובל ונמצא אותו צדיק קבור בקבר שאינו שלו
אלא ואימא דנפלה לו משדה חרמים אמ' ליה אביי אי סלק' דעתך
בעל לא ירית וקראי בהסיבת הבן קא משתעי הא קא מתעקרא נחלה
משבטא דאימה [לשבטא דאבא דמינסבא ליה לגברא דאבוה משיבטא דאבוה ואימי' משיבטא דאימי' (אי)]
עמוד ב
לשבטא דאבא אמ' ליה דילמ' שני הכא דאמרי' שכבר
הוסבה אמ' ליה ודילמ' שכבר הוסבה לא אמרינן אמ' ליה רב יימר לרב
אשי אי אמרת בשלמא אמרי' שכבר הוסבה היינו דמיתוקמי קראי בין
בהסיבת הבן בין בהסיבת הבעל אלא אי אמרת לא אמרי' שכבר הוסבה
כי מינסבא לאחד ממטה אביה מאי הוי סוף סוף קא מתעקרא נחלה
משבטא דאימא אי הכי האי לאחד ממשפחת מטה אביה ממשפחת מטה [אביה]
ואימה מיבעי ליה אי כת' רחמנ' הכי הוה אמינא אפי' (ני) איפכא נמי קמ"ל
תניא בהסיבת הבן תניא בהסיבת הבעל תניא בהסיבת הבן ולא תסוב נחלה
(ממטה) (מ)[ל]בני ישראל ממטה אל מטה בהסיבת הבן הכת' מדבר אתה אומר
בהסיבת [הבן] או אינו אלא בהסיבת הבעל כשהוא או' לא תסוב נחלה ממטה למטה
אחר הרי הסיבת הבעל אמור הא מה אני מקיים לא תסוב נחלה לבני ישראל
ממטה אל מטה הרי בהסיבת הבן הכתו' מדבר
BAVA-BATRA 112a Hamburg 165
מנין ליאיר שלא היה לו לשגוב אלא מלמד שנשא יאיר אשה ומתה וירשה
מאי ואומ' וכי תימא בסיבת הבן הוא דקא קפיד קרא אבל בעל לא ירית תא שמע ולא
תסוב נחלה לבני ישראל ממטה אל מטה וכי תימא לעבור עליו בלאו ועשה תא שמע לא
תסב נחלה ממט' למטה אחר וכי תימא לעבור עליו בשני לוין ועשה תא שמע ואלעזר
בן אהרן מת וכי תימ' אלעזר הוא דנסיב איתתא ומתה וירתה פנחס תא שמע וסגוב
הוליד את יאיר וכי תימא התם נמי הכי הוא אם כן תרי קראי למה לי אמ' ליה רב
פפא לאביי ממאי דיל' לעול' אימא לך בעל לא ירית וקראי בסיבת הבן וכדשנין
ויאיר דזבן מיזבן ופנחס דזבן מזבן פינחס דזבן מיזבן [ ] לא מצית אמרת דאם כן
נמצאת שדה חוזרת ביובל ונמצא צדיק קבור בקבר שאינו שלו אימא דנפלה ליה
?ב?שדה חרמים אמ' ליה אביי בין למאן דאמ' בסבת הבעל בין למאן דאמ' בסיבת
הבן [אס'ד בעל לא ירית וקראי בהסבת ה
<..> (סוף)] סוף סוף הא קא מתעקרא נחלה משבטא דאימא לשבטא דאבא אמ' ליה רב
פפא ודילמ' שאני הכא שכבר הוסבה אמ' ליה שכבר הוסבה לא אמרינן אמ' ליה רב
יימר לרב אשי אי אמרת בשלמ' אמרינן שכבר הוסבה הינו דמתוקמי קראי בין בסבת
הבן בין בסיבת הבעל אלא אי אמרת שכבר הוסבה לא אמרינן כי מינסבא לאחד
ממשפחת מטה אביה מאי הוי הא קא מתעקרא נחלה משבטא דאימא לשבטא דאבא
דמנסבינן ליה לגברא דאבוה משבטא דאבוה ואימא משבטא דאימא
עמוד ב
אי הכי לאחד ממשפחת מטה אביה לאחד ממשפחת מטה אביה ואמה מיבעי לה
אי כתב הכי הוה אמינא אפלו איפכא קמ'ל תניא בסבת הבן תניא בסיבת הבעל לא
תסב נחלה לבני ישראל ממטה אל מטה בסבת הבן הכת' מדבר אתה אומ' בסיבת הבן או
אינו אלא בסבת הבעל כשהוא אומ' ולא תסוב נחלה ממט' למטה אחר הרי סיבת הבעל
אמור הא מה אני מקיים ולא תסוב נחלה לבני ישראל ממטה אל מטה בסבת הבן הכת'
מדבר
BAVA-BATRA 112a Munich 95
ליאיר שלא היה לו לסגו' אל' מלמ'
שנש' יאיר אש' ומת' וירש' (מאו) מאי ואו' לא תסו' נחל' ממט' אל מט' כיון דא' כל בת יורש' נחל' בהסב' הבן הכתו' מדב' אבל בעל לא ירית ת"ש לא תסו' נחל' לבני
ישר' ממט' אל מט' וכי תימ' לעבו' עליו בלאו ועש' ת"ש לא תסו' נחל' ממט' למט' אחר וכי תימ' לעבו' עליו בשני לאוין ועש' ת"ש ואלעז' בן אהר' מת וכי תי' דאנסי'
איתת' אלעז' ומת' וירש' פנח' בנו ת"ש וסגו' הולי' את יאיר וכי תימ' הת' נמי הכי הוה א"כ הני תרי קראי למ' לי א"ל רב פפ' לעול' אימ' לך דבעל לא ירי' ובהסיב'
הבן הכת' מדבר כדשנין ויאיר דזבן מיזבן ופנח' דזבן מזב' לא מצי' אמר' א"כ נמצא' שד' חוזר' ביובל ונמצ' אותו צדי' קבור בקב' שאינו שלו אל' דנפיל להו משדה
חרמי' א"ל אביי אי ס"ד דבע' לא ירית כי מנסב' ליה לאח' ממשפח' מט' אבו' מאי הוי הא מתעקר' נחל' משיבט' דאימ' לשיבט' דאב' ממאי דאני הת' דאמרי' שכבר
הוסב' א"ל שכב' הוסב' לא אמרי' א"ל רב יימ' לרב אשי אי אמר' בשל' דאמרי' שכב' הוסב' היינו דמתקיימי תרי קראי בין בהסיב' הבן בין בהסיב' הבע' אל' אי אמרת לא
אמרי' שכב' הוסב' כי מנסב' לי' לאחר ממשפח' מט' אביה מאי הוי סוף סוף קמתעקר' נחל' משבט' דאמ' לשבט' דאב' דאנסבינן לה לגבר' דשיבטי' דאבוה ואימי'
(ואימי') משיבט' דאימ'
עמוד ב
אי הכי האי לאח' ממשפח' מט' אבי' ממשפח' אבי' ואימ' מיבעי ליה אי כת' רחמ' הכי ה"א אפי' איפכ' נמי קמ"ל תני' בהסיבת הבן
תני' בהסיב' הבעל תני' בהסיב' הבן לא תסו' נחל' ממט' אל מט' בהסיב' הבן הכתו' מדב' את' או' בהסב' הבן או אינו אל' בהסיב' הבע' כשהו' או' ולא תסו' נחל' ממט' למט'
אחר הרי בהסיב' הבע' אמור הא מה אני מקיים לא תסו' נחל' לבני ישר' ממט' אל מט' הרי בהסיב' הבן הכת' מדבר
BAVA-BATRA 112a Paris 1337
מנין ליאיר שלא היה לו לשגוב
מלמד שנשא יאיר אשה ומתה וירשה מאי ואומ' וכי תימא בהסיבת הבן קפיד
קרא אבל בעל לא ירית ת"ש ולא תסוב נחלה לבני ישראל ממטה וגו' וכי תימא
לעבור עליו בלאו ועשה ת"ש ולא תסוב נחלה ממטה למטה אחר וגו' וכי תימא
לעבור עליו בשני לאוין ועשה ת"ש ואלעזר בן אהרן מת וכי תימא דאלעזר הוא
דנסיב איתתא ומיתה וירשה פינחס ת"ש ושגוב הוליד את יאיר וכי תימא התם
נמי הכי הוא אם כן תרי קראי למה לי אמ' ליה רב פפא לאביי ממאי דלמא
לעולם אימא לך בעל לא ירית וקראי בהסבת הבן כדשנין ויאיר דזבן מזבן
ופינחס דזבן מזבן לא מצית אמרת דאם כן נמצאת שדה חוזרת ביובל ונמצא
צדיק קבור בקבר שאינו שלו אלא אימא דנפלה ליה בשדה חרמין אמ' ליה אביי
בין למאן דאמ' בהסיבת הבן בין למאן דאמ' בהסיבת הבעל סוף סוף הא מתעקר'
נחלה משבטא דאימא לשבטא דאבא אמ' ליה ודלמא שאני התם שכבר הוסבה
שכבר הוסבה לא אמרינן אמ' ליה רב יימר לרב אשי אי אמרת בשלמא אמרי'
שכבר הוסבה מיתוקמי קראי בין בהסבת הבן ובין בהסבת הבעל אלא אי אמר'
לא אמרינן שכבר הוסבה כי מינסבא לאחד ממשפחת מטה אביה מאי הוי
הא קא מתעקרא נחלה משיבטא דאימא לשבטא דאבא דמנסבינן לה לגבר'
דאבוה משיבטא דאבוהא ואימי' משבטא דאימה
עמוד ב
אי הכי לאחד ממשפח' מט'
אביה ממשפחת מטה אביה ואמה מיבעי ליה אי כתי' הכי הוה אמינא אפי' איפכ'
קמ"ל תניא בהסבת הבן תניא בהסבת הבעל תניא בהסבת הבן לא תסו' נחלה
לבני ישראל וגו' בהסבת הבן הכתו' מדבר אתה אומ' בהסבת הבן או אינו אלא בהס'
הבעל כשהוא אומ' ולא תסוב נחלה ממטה למטה אחר הרי הסבת הבעל
אמור ומה אני מקיים לא תסוב נחלה לבני ישראל וגו' בהסבת הבן הכתו' מדבר
BAVA-BATRA 112a Vatican 115
מניין
ליאיר שלא היה לו לסגוב אלא מלמד שנשא
יאיר אשה וירשה מאי ואו' וכי תימא כל בת
יורשת נחלה בהסבת הבן הכת' מדבר אבל בעל
לא ירית ת"ש לא תסוב נחלה לבני ישר' ממטה
אל מטה וכי תימ' לעבור עליו בלאו ועשה ת"ש
לא תסוב נחלה ממטה אל מטה אחר [וכי תימא לעבור עליו בשני לאוין ועשה] ת"ש
ואלעז' בן אהרן הכהן מת וכי תימ' אלעז' הוא
דאינסיב איתתא ומתה וירשה פנחס ת"ש וסגוב
הוליד את יאיר וכי תימא התם נמי הכי הוא אם
כן הנך תרי קראי למה לי א"ל רב פפא לאביי
לעולם אימ' לך דבעל לא ירית וקרא בהסבת
הבן כ[ד]שנין ויאיר דזבין מיזבן ופנחס דזבין
מיזבן לא מצות אמרת אם כן שדה חוזרת
ביובל ונמצא אות(..) צדיק נקבר בקבר שאינו
שלו אלא אימ' דנפלה ליה משדה חרמים
א"ל אביי סוף סוף כי מינסבה ליה לאחר
ממשפחת מטה אביה מאי הוי הא מתעקרה
נחלה דאימא לשיבטא [דאבא] שני התם דאמרינןשכבר הוסבה א"ל שכבר [...] הוסכה לא אמרינן
א"ל רב יימר לרב אשי אי אמרת בשלמ' אמרינ'
שכבר הוסבה היינו דמתקיימי שני קראי בין
בסיבת הבן בין בסיבת הבעל אלא אי אמרת
לא אמרינן שכבר הוסבה כי מינסבה לה לאחר
ממשפחת מטה אביה מאי הוה סוף סוף קא
מתעקרא נחלה משיבטא דאימה לשיבטא
דאבוה דאנסבינן לה לגברא דאבוה משיבטא
דאבוה ואימא משיבטא דאימא
עמוד ב
אי הכי האי לאחד
ממשפחת מטה אביה לאחד ממשפחת מטה
אביה ואימא מיבעי ליה אי כתב רחמנא הכי הוה
אמינא אפילו איפכא נמי קמ"ל תניא בהסבת
הבן תניא בהסבת הבעל תניא בהסבת הבן לא תיסובנחלה לבני ישר' ממטה אלמטה בהסיבת הבן הכת'
מדבר אתה או' בהסיבת הבן או' אינו אלא בסיבת
הבעל כשהוא או' לא תסוב נחלה ממטה אל מטה [אחר]
בסיבת הבעל הכתוב מדבר הא מה אני מקיים לא
תסוב נחלה לבני ישר' ממטה אל מטה בסיבת הבן
הכתוב מדבר
(BAVA-BATRA 112a Pesaro (1511
וכי מנין ליאיר שלא היה לו לשגוב מלמד שנשא יאיר אשה ומתה וירשה מאי ואומ' וכי תימא בסיבת הבן קא קפיד קרא אבל בעל לא ירית תא שמע ולא תסוב נחלה לבני ישראל ממטה אל מטה וכי תימא לעבור עליו בלאו ועשה תא שמע לא תסוב נחלה ממטה למטה אחר וכי תימא לעבור עליו בשני לוין ועשה תא שמע ואלעזר בן אהרן מת וכי תימא אלעזר הוא דנסיב איתתא ומית וירתה פנחס תא שמע ושגוב הוליד את יאיר וגו' וכי תימא התם נמי הכי הוא אם כן תרי קראי למה לי אמ' ליה רב פפא לאביי (ממאי דילמא) לעולם אימא לך בעל לא ירית וקראי בסב' הבן כדשנין ויאיר דזבן מיזבן ופנחס דזבן מיזבן אמר ליה פנחס דזבן מיזבן לא מצית אמרת דאם כן נמצאת שדה חוזר' ביובל ונמצא [אותו] צדיק קבור בקבר שאינו שלו אלא אימ' דנפלה ליה משדה חרמים אמ' [ליה] אביי סוף סוף הא קא מתעקרא נחלה משיבטא דאימא לשבטא דאבא אמ' ליה ודילמא שאני התם שכבר הוסבה אמר ליה שכבר הוסבה לא אמרינן אמר ליה רב יימר לרב אשי אי אמרת [בשלמא אמרי' שכבר הוסבה היינן דמותקמי קראי בין בסבת הבן בין בסיבת הבעל אלא אי אמרת] לא אמרינן שכבר הוסב' כי מינסב' לאחד ממשפחת מטה אביה מאי הו' הא מתעקרא נחלה משיבטא דאימא לשיבטא דאבא דמנסבינן לה לגברה דאבוה משיבטא דאבוה ואימיה משבטא דאימא
עמוד ב
אי הכי האי לאחד ממשפחת מטה אביה [מטה אביה] ואמה מיבעי ליה אי כתי' הכי הוה אמינא אפילו איפכא קא משמע לן תניא בסיבת הבן תניא בסיבת הבעל תניא בסיבת הבן לא תסוב נחלה לבני ישראל ממטה למטה בסיבת הבן הכתוב מדבר אתה אומר בסיבת הבן או אינו אלא בסיבת הבעל כשהוא אומ' ולא תסוב נחלה ממט' למט' אחר הרי בסיבת הבעל אמור הא מה אני מקיים ולא תסוב נחלה לבני ישראל ממטה למטה [הוי אומ'] בסיבת הבן הכתוב מדבר