כתבי יד ודפוס ראשון, בבא בתרא דף קי
בעמוד זה מוצג נוסח הדף מתוך 5 כתבי יד ומתוך דפוס ראשון. כמו כן מובאת כאן העתקה של שני קטעי גניזה לדף זה.
כל ההעתקות נעשו במקצועיות והוגו שוב, רובם פעמיים.
ההעתקות מופיעות כאן באדיבות תקליטור 'עדי נוסח' של המכון לחקר התלמוד ע"ש שאול ליברמן.
בתקליטור מופיעים נוסף להעתקות כתבי היד על כל הש"ס גם צילומים באיכות גבוהה של קטעי הגניזה.
לכל אלו נלווה הממשק המוכר של 'פרוייקט השו"ת' על יכולות החיפוש שלו.
לפרטים אודות התקליטור: 050-4130103 , [email protected]
BAVA-BATRA 110a Escorial G-I-3
אלא אי אבוה דאימיה מיוסף אימיה דאימיה מיתרו אבוה דאימיה
מיתרו אימ' דאימיה מיוסף דייקא נמי דקתני מבנות פוטיאל תרתי ש"מ
אמ' רבא הנושא אשה צריך שיבדוק באחיה שנ' ויקח אהרן את אלישבע בת עמינדב
אחות נחשון ממשמע שנ' בת עמינדב איני יודע שאחות נחשון היא (מלמד)
אלא מה ת"ל אחות נחשון מלמד שבדק באחיה מיכן לנושא אשה שיבדוק באחיה
תנא רוב בנים דומין לאחי האם ויסורו שם ויאמרו לו מי הביאך
הלום מה אתה עושה בזה ומה לך פה אמרו לו לאו ממשה קאתית דכתו' ביה
אל תקרב הלום לאו ממשה קאתית דכתו' ביה מה זה בידיך לאו ממשה קאתית
דכתו' ביה ואתה פה עמוד עמדי' ועכשיו תעשה כומר לע"ז אמ' להם כך מקובלני
מבית אבי אבא לעולם (א...) ישכיר אדם עצמו לעבוד ע"ז ואל יצטרך לבריות [הוא סבר ע"ז ממש ולא היא מאי ע"ז עבודה שהיא זרה ממש]
והוא אינו יודע מאי ע"ז דקאמ' עבודה שזרה ממנו והוא זרה לה כדאמ' ליה רב
לרב כהנא פשוט נבילתא בשוקא ושקול אגרא ולא תימא דכהנא אנא וגברא
רבה אנא [ו?ניא ביה מילתא] כיון שראה דוד שממון חביב עליו ביותר מינהו על האוצרות שנ' ושבואל
בן גרשון בן משה נגיד על האוצרות וכי שבואל שמו והלא יונתן שמו אמ' ר'
יוחנן מלמד ששב לאל בכל לבו והבנים את האב מנא לן דכתו' איש
כי ימות ובן אין לו טעמ' דאין לו בן הא יש לו בן בן קודם אמ' ליה רב פפא לאביי
אימ' איכא בן לירות בן איכא בת תירות בת איכא בן ובת לא האי לירות [ולא הא לירות] אלא
עמוד ב
מאן
בו ירות [אטו] בר קשא דמתא לירות אמ' ליה הכי קאמינ' לך איכ' בן ובת לא האי לירות
כוליה [ולא האי לירות כולה] אלא כי הדדי לירתו אמ' ליה איצטריך קרא לאשמועינן היכא דלית ליה
אלא חד ברא לירתינהו לכולהו ניכסיה ודילמ' הא קמ"ל דכת נמי בת ירושה
היא ההיא מיכל בת יורשת נחלה [נפקא] רב אחא בר יעקב אמ' מהכא למה יגרע שם
אבינו מתוך משפחתו כי אין לו בן טעמ' דאין לו בן הא יש לו בן בן קודם ודילמ'
בנות צלפחד איהי נמי דקא אמרן הכי ניתנה תורה ונתחדשה הלכה אלא מחוורתא
כדשנין מעיקרא רבינא אמ' מהכא הקרוב אליו מאי קרוב קרוב קודם מאי קורביה
דבן מבת שבן קם תחת אביו ליעידה ולשדה אחוזה בת לאו בת יעידה היא
שדה אחוזה נמי טעמ' דקא קיימ' ליה לתנא כלום יש יבום אלא במקום שאין
ולעינין יבום בן ובת כהדדי נינהו אלא מחוורתא כדשנין מעיקר' ואיבעי'
אימ' מהכא והתנחלתם אותם לבניכם אחריכם בניכם ולא בנותיכם אלא
מעתה למען ירבו ימיכם וימי בניכם הכי נמי (בנו) בניכם ולא בנותיכם
אמ' ליה ברכה שני והאחין מן האב מנא לן אמ' רבה אתיא אחוה
אחוה מבני יעקב מה להלן מן האב ולא מן האם אף כאן מן האב ולא מן
האם האי היקשא למה לי ממשפחתו וירש אותה נפקא אמ' רחמנ' משפחת
אב קרויה משפחה משפחת אם אינה קרויה משפחה אין הכי נמי וכי אתמר
דרבה לעינין יבום איתמר האיש את אמו מנא הני מילי דתנו רבנן
BAVA-BATRA 110a Hamburg 165
אלא אי אבוה דאימיה מיוסף אימא דאימיה מיתרו ואי אבוה דאימיה מיתרו
אימא דאימיה מיוסף דיק' נמי דקתני מבנות פוטיאל הבא משני שמע מינה אמ' רבא
הנושא אשה צריך לבדוק באחיה שנ' ויקח אהרן את אלישבע בת עמינדב אחות נחשון
ממשמע שנ' את אלישב' בת עמינדב איני יודע שהיא אחות נחשון מה ת'ל אחות
נחשון מיכן לנושא אשה שצריך שיבדוק באחיה תנא רוב בנים יוצאין לאחי האם
ויסורו שם ויאמרו מי הביאך הלום ומה אתה עושה בזה ומי לך פה מאי אמרו ליה
לאו ממשה קא אתית דכת' ביה [אל תקרב הלום לאו ממשה קא אתית דכת' ביה מה זה
בידך לאו ממשה קא אתית דכת' ביה ואתה (פה)] ואתה פה עמוד עמדי תעשה כומר
לע'ז אמ' להן כך מקובלני מבית אבא לעולם ישכיר אדם עצמו לע'ז ואל יצטרך
לבריות והוא אינו יודע מאי ע'ז עבודה שזרה לו כדאמ' ליה רב לרב כהנא
()[פשוט] נבילתא בשוקא ואכול אגרה ולא תימא כהנא אנא וכיון שראה דוד שממון
חביב עליו ביותר שמו על האוצרות שנ' ושבואל בן גרשום בן מ(נ)שה נגיד על
האוצרות וכי ש(מ)[ב]ואל שמו והלא יונתן שמו א'ר יוחנן ששב אל אל בכל לבו
והבנים את האב מנא לן דכת' איש כי ימות ובן אין לו טע' דאין לו בן הא יש לו
בן [מן] קודם אמ' ליה רב פפא לאביי אימא איכא בן לירות בן איכא בת תירות בת
איכא בן ובת לאו האי לירות ולאו האי לירות אלא
עמוד ב
בר קשא דמתא לירות הכי קאמינא לא האי לירות כוליה ולא האי לירות
כוליה אלא כהדדי אי הכי אצטריך קרא לאשמעינן היכא דלית ליה אלא חד ברא
לירתינהו לכולהו נכסי ודיל' הא קמ'ל דבת נמי בת ירושה היא ההיא מוכל בת
יורשת נחלה נפקא רב אחא בר יעקב אמ' מהכא למה יגרע שם אבינו ממשפחתו כי אין
לו בן טע' דאין לו בן הא יש לו בן בן קודם ודילמ' בנות צלפחד הוא דקאמרן
הכי נתנה תורה ונתחדשה הלכה אלא מחוורתא כדשנין מעיקרא רבינא אמ' מהכא
הקרוב קרוב קודם ומאי קורבא דבן מבת שכן קם תחת אביו ליעידה ולשדה אחוזה
יעידה דבת לאו בת הכי היא שדה אחוזה נמי מהאי טע' הוא דקימא ליה לתנא אלא
מחוורתא כדשנין מעיקר' ואיבע' אימ' מהכא והתנחלתם אותם לבניכם בניכם ולא
בנותיכם אלא מעתה למען ירבו ימיכם וימי בניכם בניכם ולא בנותיכם ברכה שאני
והאחין מן האב מנא לן אמ' רבה אתיא אחוה אחוה מבני יעקב מה להלן מן האב ולא
מן האם אף כאן מן האב ולא מן האם למה לי ממשפחתו וירש אותה נפקא משפחת אב
קרויה משפחה משפח' אם אינה קרויה משפחה אין הכי נמי וכי איתמר דרבה לענין
יבום איתמר האיש את אמו מנא הני מילי דתנו רבנן
BAVA-BATRA 110a Munich 95
אל' אי אבוה מאימי' מיוסף אימ' דאימי' מיתרו אי אימ' דאימי' מיוסף אבו' דאימי' מיתרו דייק' נמי דכ' מבנו' פוטיאל
תרתי ש"מ א' רבא הנוש' אש' צרי' שיבדו' באחיה שנ' ויקח אהר' אלישב' בת עמינ' אחו' נחשו' ממשמ' שנ' בת
עמינד' איני יוד' שאחו' נחשו' מלמ' שבדק באחי' מכא' לנוש' אש' צרי' שיבדו' באחיה תנא רוב בני' דומי' לאחי האם
ויסורו שם ויאמרו לו מי הביאך הלו' ומה את' עוש' בזה ומה לך פה אמרי לי' ולאו ממש' קאתית דכת' בי' אל תקרב הלום
(דכתי') בי' ולאו ממש' קאתי' דכ' בי' ואת' פה עמו' עמדי תעש' כומ' לע"ז א' לה' כך מקובל' מבי' אבי אב' לעול' ישכו' אד' עצמו
לע"ז ואל יצטר' לבריו' והו' סב' ע"ז ממש והו' אינו יוד' עבוד' שהי' זרע לו כדא"ל רב לרב כהנ' פשוט נביל' בשוק' וקבל אגר' ולא
תומ' דכהנ' אנ' וגבר' רב' אנא וזיל' בי מילת' כיון שרא' דוד שממון חבי' עליו ביות' מינהו על אוצרו' שנ' ושבואל בן גרש[ו]ם בן
מש' נגיד על האוצרו' וכי שבואל שמו והל' יהונת' שמו א"ר יוחנ' מלמ' ששב לאל בכל לבו והבני' את האב
מנלן דכ' איש כי ימו' ובן אין לו והעברת' את נחל' לבתו טע' דאין לו בן הא יש לו בן בן קודם א"ל רב פפ' לאביי אימ' איכ'
בן לירות בן איכ' בת לירו' בת איכ' בן ובת לא האי לירו' ולא לירות האי אל'
עמוד ב
מאן כי לירו' בת קש' דמת' לירו' א"ל הכי קאמינ'
לך איכ' בן ובת לא האי לירות כולי' ולא האי לירו' כולי' אל' כי הדדי לירתי' א"ל אצטרי' קר' לאשמועי' דמא' דלית' לי' אל' חד בר'
לירתינהו לכולהו ניכסי' ודיל' הא קמ"ל דבת נמי בת ירוש' הי' ההי' מכל בת יורש' נחל' נפק' רב אח' בר יעק' א' מהכ' למ' יגרע
שם אבינו מתו' משפחתו כי אין לו בן טע' דאין לו בן הא יש לו בן בן קוד' ודיל' בנו' צלפח' איהי ניהי דקאמר' הכי נתנה
תור' ונתחדש' הלכ' אל' מחוורת' כדשנין מעיקר' רבינ' א' מהכ' הקרו' אליו האי קרו' קרו' קוד' מאי קורבי' דבן מבת בן שכן
קם תח' אביו ליעיד' ו(ל)שד' אחז' יעיד' בת לאו בת יעיד' הי' שד' אחז' נמי מהאי פירכ' הי' דקקיימ' לי' לתנ' כלו' יש יבו' אל' במקו'
שאין בן אל' מחוורת' כדשנין מעיקר' ואיב' אי' מהכ' והתנחלת' אות' לבניכ' אחריכ' לרש' אחז' בניכ' ולא בנותיכ' אל'
מעת' דכת' למען ירבו ימיכ' וימי בניכ' ה"נ בניכ' ולא בנותיכ' א"ל ברכ' שני והאחין מן האב מנל' א' רבה
אתי' אחוה אחוה מבני יעקב מה להל' מן האב ולא מן האם אף כא' מן האב ולא מן האם למ' לי ממשפחתו א' רחמ' משפח'
אב קרוי' משפח' משפ' אם אינ' קרוי' משפח' אין הכי נמי וכי איתמ' דרב' לעניין יבום איתמר והאיש את אמו
מנהני מילי דת"ר
BAVA-BATRA 110a Paris 1337
אלא אי אבוה דאימיה מיוסף אימא דאימיה
מיתרו אי אבוה דאימיה מיתרו אימא דאימיה מיוסף דיקא נמי דכת' מבנו' פוטיאל
תרי ש"מ אמ' רבא הנושא אשה צריך שיבדוק באחיה שנ' ויקח אהרן את אלישבע
בת עמינדב אחות נחשון ממשמע שנ' בת עמינדב איני יודע שאחות נחשון מה ת"ל
אחות נחשון מכאן לנושא אשה שצריך לבדוק באחיה תאנא רוב בנים יוצאין לאחי
האם ויסורו שם ויאמרו לו מי הביאך הלום ומה אתה עושה בזה ומה לך פה וגו' אמרו
ליה לאו ממשה קאתית דכתי' ביה ואתה פה עמד עמדי ותעשה כומר לע"ז אמ' להן כך
מקובלני מבית אבי אבא לעולם יש?כ?ור אדם עצמו לע"ז ואל יצטרך לבריות והוא אינו
יודע מאי ע"ז שזרה הימנו כדאמ' ליה רב לרב כהנא פשוט נבלתא בשוקא ושקו' אגרא
ולא תימא דכהנא רבה אנא גברא רבה אנא וסניא בי מילתא כיון שראה דוד
שממון חביב עליו ביותר מינהו על האוצרות שנ' ושבואל בן גרשום בן מנשה נגי' על
האוצרות וכי שבואל שמו והלא יונתן שמו אמ' ר' יונתן ששב לאל בכל לבו והבנים
את האב מנא לן דכת' איש כי ימות ובן אין לו והעברתם וגו' טעמא דאין לו בן הא
יש לו בן בן קודם אמ' ליה רב פפא לאביי אימא איכא בן לירות בן איכא בת תירות
בת איכא בן [ובת] לא האי לירות ולא האי לירות אלא
עמוד ב
מאן כו לירות בר קשא דמתא
לירות הכי קאמי' לא האי לירות כוליה ולא האי לירות כוליה אלא כהדדי לירתי
אצטריך קרא לאשמועינן דהיכא דלית ליה אלא חד ברא לירותינהו לכולהו נכסיה
ודלמא הא קמ"ל דבת נמי בת ירושה היא מוכל בת יורשת נחלה נפקא רב אחא
בר יעקב אמ' מהכא למה יגרע שם אבינו מתוך משפחתו כי אין לו בן טעמ' דאין
לו בן הא יש לו בן בן קודם ודלמא בנות צלפחד הוא דקאמרן הכי ניתנה תור' נתחדש'
הלכה אלא מחוורתא כדשנין מעיקרא רבינא אמ' מהכא הקרוב קרוב קודם ומאי
קורבא דבן מדבת ש?(כ)[ב]?ן קם תחת אביו ליעידה ולשדה אחוזה יעידה [בת] לאו בת יעידה
היא שדה אחוזה [נמי] מהאי טעמא הוא דקא קימא ליה לתנא אלא מחוורתא כדשנין
מעיקרא ואיבעיתימא מהכא והתנחלתם אותם לבניכם אחריכם וגו' בניכם ולא
בנותיכם אלא מעתה למען ירבו ימיכם וימי בניכם בניכם ולא בנותיכם ברכה שאני
והאחין מן האב נוחלין מנא לן אמ' רבה אתיא אחוה אחוה מבני יעקב מה
להלן מן האב ולא מן האם אף כאן מן האב ולא מן האם למה לי ממשפחתו וירש
אותה נפקא משפחת אב קרויה משפחה משפחת אם אינה קרויה משפח' אין
הכי נמי וכי איתמר דרבה לענין יבום איתמר האיש את אמו מנא הני מילי דת"ר
BAVA-BATRA 110a Vatican 115
אלא או אבוה דאמיה
מיתרו ואימיה דאימיה מיתרו אי אבוה דאימיה
מיתרו ואימיה דאימיה מיוסף דיקא נמי דקתני
מבנות פוטיאל תרתי ש"מ אמ' רבא הנושא אשה
צריך שיבדוק באחיה דכת' ויקח אהרן אלישבע
בת עמינדב אחות נחשון ממשמע שנ' בת עמינדב
איני יודע שהיא אחות נחשון אלא מלמד שבדק
באחיה מיכן לנושא אשה שיבדוק באחיה תנא
רוב בנים דומין לאחי האם רוב בנים ולא כל בנים
ויסורו שם ויאמרו לו מי הביאך הלום ומה אתה
עושה בזה ומה לך פה אמרו לך לא ממשה קאתית
דכת' ביה אל תקרב הלם לאו ממשה קאתית דכת'
ביה מה זה בידך לא ממשה קאתית דכת' ואתה
פה עמד עמדי תעשה כומר לע"ז אמ' להן כך
מקובלני מבית אבי אבא לעולם ישכיר אדם עצמו
לע"ז ואל יצטרך לבריות הוא סבר ע"ז ממש ולא
היא ע"ז עבודה שהיא זרה לו כדא"ל רב לרב כהנא
פשוט נבילתא בשוקא וקביל אגרא ולא תימא
כהנא אנא גברא רבה אנא זילא בי מילתא כיון
שראה דוד שחביב על הממון ביותר מינהו על
האוצרות דכת' ושבואל בן גרשם בן מנשה נגיד
על האוצר וכי שבואל שמו והלא יונתן א"ר
ששב לא בכל לבו הבנים את מנלן דכת'
איש כי ימות ובן אין לו [...] הא יש לו בן בן קודם א"ל
רב פפא לאביי אימ' אי איכא בן לירות בן אי איכ'
בת לירות בת איכא בן ובת לא האי לירות ולא האי
לירות
עמוד ב
מאן בו לירות בר קשא דמתא לירות לא
הכי קאמ' אי איכא בן ובת לא האי לירות כוליה
ולא האי לירות כוליה אלא כהדדי א"ל איצטריך
קרא לאשמועינן דמאן [דלות] ליה אלא חד ברא
דלירתינהו לכוליה ניכסיה דילמ' הא קמ"ל דבת
נמי בת ירושה היא ההיא מוכל בת יורשת נחלה
נפקא סימן תקל רב אחא בר יעקב אמ' מהכא
למה יגרע שם אבינו מתוך משפחתו כי אין לו
בן הא יש לו בן בן קודם ודילמ' בנות צלפחד איהי
ניהי דקאמרן הכי ובאת תורה ונתחדשה הלכה
אלא מחוורתא כדשנינן מעיקרא רבינא אמ'
מהכא הקרוב אליו הקרוב קרוב קודם מאי קורב'
דבן יותר מבת שכן קם תחת אביו ליעידה ולשר
אחוזה בת לא בת יעידה היא שדה אחוזה נמי
מהאי פירכא גופה דקא קיימא ליה לתנא כלום
יש יבום אלא במקום שאין בן אלא מחוורתא
כדשנין מעיקרא ואי' אי' מהכא והתנחלתם אתם
לבניכם אחריכם לרשת אחוזה בניכם ולא בנותיכ'
אלא מעתה למען ירבו ימיכם וימי בניכם הכי
נמי בניכם ולא בנותיכם א"ל ברכה שני האחין
מנלן אמ' רבא אתיא אחוה אחוה מבני יעקב
מה להלן מן האב ולא מן האם אף כאן מן האב
ולא מן האם למה לי ממשפחתו אמ' רחמנא
משפחת אב קרוייה משפחה משפחת אם אינ'
קרויה משפחה אין הכי נמי וכי איתמר דרבא
לעיניין יבום איתמר הבן את אמו מנהני
מילי דתנו רבנן
(BAVA-BATRA 110a Pesaro (1511
אלא אי אבוה דאימיה מיוסף אמה דאמה מיתרו אי אבוה דאמיה מיתרו אמא דאמיה מיוסף דיקא נמי דכתי' מבנו' פוטיאל ש"מ אמ' רבא הנושא אשה צריך שיבדוק באחיה שנא' ויקח אהרן את אלישבע בת עמינדב אחות נחשון ממשמע שנא' בת עמינדב איני יודע שאחות נחשון מה ת"ל אחות נחשון מכאן שהנושא אשה צריך שיבדוק באחיה תנא רוב בנים דומין לאחי האם ויסורו שמה ויאמ' מי הביאך הלום ומה אתה עושה בזה ומה לך פה אמרו לו לאו ממשה קא אתית דכתי' ביה אל תקרב הלום לאו ממשה קא אתית דכתיב ביה מה זה בידך לאו ממשה קא אתית דכתיב ביה ואתה פה עמוד עמדי תעשה כומר לע"ז אמ' להן כך מקובלני מבית אבי אבא לעולם ישכור אדם עצמו לעבודה זרה ואל יצטרך לבריות והוא אינו יודע מה ע"ז עבוד' שזרה ממנו כדא' ליה רב לרב כהנא (הפיך בנבילתה ולא תפיך במילי) (נטוש) [פשוט] נבילת' בשוקא ושקול אגרא ולא תימ' גברא רבא אנא וזילא בי מילתא כיון שרא' דוד שממון חביב עליו ביותר מינהו על האוצרות שנ' ושמואל בן גרשם בן משה נגיד על האוצרות וכי שבואל שמו והלא יהונתן שמו אמר רבי יוחנן ששב לאל בכל לבו והבני' את האב מנלן דכתי' איש כי ימות וגו' טעמ' דאין לו בן הא יש לו בן בן קודם אמ' ליה רב פפא לאביי אימא איכא בן לירות בן איכא בת תירות בת איכא בן ובת לא האי לירות ולא האי לירות ואלא
עמוד ב
מאן כו לירות בר קשה דמתא לירות הכי קא אמינא לא האי לירות כוליה ולא האי לירות כוליה אלא כי הדדי לירתו ואצט' קרא לאשמועינן היכ' דלית ליה אלא חד ברא לירתינהי לכולהו נכסי ודילמא הא קמל"ן דבת נמי בת ירוש' היא ההו' מוכל בת יורשת נחלה נפקא רב אחא בר יעקב אמ' מהכא למה יגרע שם אבינו מתוך משפחתו כי אין לו בן טע' דאין לו בן הא יש לו בן בן קודם ודילמא בנות צלפחד הוא דקאמרן הכי ניתנה תור' ונתחדשה הלכה אלא מחוורתא כדשנין מעיקרא רבינא אמר מהכא הקרוב קרוב קודם ומאי קורבא דבן מבת שבן קם תחת אביו ליעדה ולשדה אחוזה יעדה בת לאו בת יעדה היא שדה אחוזה נמי מהאי טעמא הוא דקא קיימא ליה לתנא אלא מחוורתא כדשנין מעיקרא ואיבעית אימא מהכא והתנחלתם אותם לבניכם אחריכם בניכם ולא בנותיכם אלא מעתה למען ירבו ימיכם וימי בניכם ה"נ בניכם ולא בנותיכם ברכה שאני והאחין מן האב נוחלין ומנחילין וכו' מנלן אמר רבא אתיא אחוה אחוה מבני יעקב מה להלן מן האב ולא מן האם אף כאן מן האב ולא מן האם ולמ' לי' ממשפחתו וירש אותה משפחת אב קרויה משפחה משפחת אם אינה קרויה משפחה נפקא אין הכי נמי וכי איתמר דרבה לענין יבום איתמר והאיש את אמו וכו' מנ' הני מילי דתנו רבנן