הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה
כתנאי
[תנאים ואמוראים; כללי פסיקה; מונחי מפתח]
בבא בתרא לז ע"א
אמרי נהדרעי: אכלן רצופין - אין לו חזקה.
מתקיף לה רבא: אלא מעתה, האי מישרא דאספסתא במאי קני לה?
אלא אמר רבא: מכרן רצופין - אין לו קרקע.
א"ר זירא,
כתנאי: כרם שהוא נטוע על פחות מארבע אמות -
ר' שמעון אומר: אינו כרם, וחכ"א: הרי זו כרם, ורואין את האמצעיים כאילו אינן.
1.
רמב"ם הלכות מכירה פרק כד הלכה ב:
וכמה היא הקרקע הראוי להם, תחתיהם וביניהם וחוצה להם כמלא האורה א וסלו, וזה המקום שהוא מלא האורה וסלו אין אחד משניהם יכול לזרעו אלא מדעת חבירו.
2.
רמב"ם הלכות מכירה פרק כד הלכה ג:
במה דברים אמורים כשהיו שלשה האילנות עומדין כמו שלשה פטפוטי כירה ששופתין עליהן את הקדרה, שהרי הן שנים זה כנגד זה והשלישי מכוון ביניהן ומרוחק מהן, והוא ב שיהיו בין כל אילן ואילן מארבע אמות ג ועד שש עשרה.
הרמב"ם פוסק כרבא שמכרן רצופין אין לו קרקע.
3.
לגבי הכרם יש פוסקים לחומרא כחכמים בברייתא לעיל שהביא רבי זירא [שאפילו שאין לו קרקע מוגדר ככרם].
כי רבא עצמו סובר שאין קשר בין דין מכירת קרקע לנידון של כלאי הכרם.
3.1
ומה שהגמרא קבעה "כתנאי" - שדינו של רבא כן תלוי במחלוקת התנאים בברייתא לגבי כלאי הכרם - אין זה אלא מדברי רבי זירא עצמו.
4.
מסקנה: הביטוי "אמר רב... כתנאי" היא דעת יחיד שלא מחייבת להלכה [שלא כבמקרים אחרים בש"ס שבהם לא מוזכר שם אמורא לפני הפתיחה של "כתנאי"].