כתבי יד ודפוס ראשון, בבא בתרא דף קט
בעמוד זה מוצג נוסח הדף מתוך 5 כתבי יד ומתוך דפוס ראשון. כמו כן מובאת כאן העתקה של שני קטעי גניזה לדף זה.
כל ההעתקות נעשו במקצועיות והוגו שוב, רובם פעמיים.
ההעתקות מופיעות כאן באדיבות תקליטור 'עדי נוסח' של המכון לחקר התלמוד ע"ש שאול ליברמן.
בתקליטור מופיעים נוסף להעתקות כתבי היד על כל הש"ס גם צילומים באיכות גבוהה של קטעי הגניזה.
לכל אלו נלווה הממשק המוכר של 'פרוייקט השו"ת' על יכולות החיפוש שלו.
לפרטים אודות התקליטור: 050-4130103, [email protected]
BAVA-BATRA 109a Escorial G-I-3
דהכא
תרתי והכא חדא שדה אחוזה נמי מהאי טעמ' הוא (דהא קיימא) [דנפקא] לתנא כלום יש יבום
אלא במקום שאין בן [הא יש בן אין יבום ואימא] (אמה) שארו זה האב מלמד שהאב קודם לבת יכול יהא קודם
לבן ת"ל לשארו הקרוב אליו מאי קרוב קרוב קודם כיון דלענין יבום בן ובת כי הדדי
נינהו לענין נחלה בן ובת כי הדדי נינהו ואימ' שארו זה האב מלמד שהאב קודם
לאחי האב יכול יהא קודם לאחין ת"ל הקרוב קרוב קודם אחי האב לא צריכי קרא
אחי האב מכח מאן קאתו מכח האב אי קאי אב ירתי אחי והא קראי לאו הכי כתיבי
קראי שלא כסדרן כתיבי ותנא מייתי לה מהכא דתניא את זו דרש ר' ישמע'
בר' יוסי איש כי ימות ובן אין לו והעברת את נחלתו לבתו במקום בת אתה מעביר
נחלה מן האב ואי אתה מעביר נחלה מן האב במקום אחין אימ' במקום בת אתה
מעביר נחלה מן האחין
עמוד ב
ואי אתה מעביר נחלה מן האב ואפי' במקום בת אם כן
לא ליכתוב קרא והעברתם ולמאן דנפקא ליה מוהעברתם האי שארו מאי עביד
ליה ההוא מיבעי ליה לכדתני' שארו זו אשתו מלמד שהבעל יורש את אשתו ולמאן
דנפקא לו משארו האי והעברתם מאי עביד ליה לכדר' דתניא ר' או' בכלן נאמרה
בהן נתינה וכאן נאמ' העברה אין לך שמעביר נחלה משבט לשבט אלא בת [הואיל] ובנה
ובעלה יורשין אותה וממאי דשארו זה האם דכתו' שאר אביך היא
ואימ' שארו זו האם דכתו' שאר אמך היא אמ' רבא אמ' קרא ממשפחתו וירש אותה
משפחת אב קרואה משפחה משפחת אם אינה קרואה משפחה דכתו' למשפחותם
לבית אבותם ומשפחת אם אינה קרויה משפחה והכתו' ויהי נער מבית לחם
יהודה ממשפחת יהודה והוא לוי והוא גר שם ממשפחת יהודה אלמ' מיהודה
קא אתי והוא לוי אלמ' מלוי קאתי אלא אבוה מלוי אימיה מיהודה וקרי ליה
משפחת יהודה אמ' רבא בר רב חנן לא גברא דשמיה לוי אי הכי היינו דקאמ'
מיכה ידעתי כי יטיב יי' לי כי היה לי הלוי לכהן אי אמרת בשלמ' לוי ממש
היינו רבותיה אלא אי אמרת גברא דשמיה לוי מאי רבותיה דמיכה סימנא
בעלמ' [הוא ד]איתרמי גברא דשמיה לוי וכי לוי שמו והלא יונתן שמו דכתו' יהונתן
בן גרשם בן מנשה הוא ובניו היו כהנים לשבט הדני עד גלות הארץ דכתוב
ובני משה גרשון ואליעז' [ולטעמיך וכי בן מנשה הוא והלא בן מנשה] אלא מתוך שעשה מעשה מנשה תלאו הכתו' במנשה
הכא נמי מתוך שעשה מעשה מנשה דקאתי מיהודה תלאו הכת' ביהודה אמ'
ר' יוחנן משום ר' שמעון בן יוחאי מיכן שתולין את הקלקלה במקולקל
ר' יוסי בר' חנינא אמ' מהכא ולא עצבו אביו מימיו לאמר מדוע ככה עשית וגו'
והוא טוב תואר מאד ואותו ילדה אחרי אבשלום והלא אדוניהו בן חגית היה
ואבשלום בת מעכה בת תלמי מלך גשור אלא מתוך שנעשה מעשה אבשלום
שמרד באביו תלאו הכתו' באבשלום הכא נמי מתוך שעשה מעשה מנשה דקא
אתי מיהודה תלאו הכתו' ביהודה אמ' ר' אלעז' לעולם ידבק עם בת טובים
שהרי משה שנשא בת יתרו יצא ממנו יונתן אהרן שנשא בת עמינדב יצא ממנו
פנחס ופנחס לאו מיתרו וקאתי והא כתו' ואלעז' בן אהרן לקח לו מבנות פוטיאל לאו
מבנות יתרו שפטם עגלים לע"ז לא דאתי מיוסף שפטפט ביצרו והלא שבטים
מבזין אותו ואו' הראיתם בן פוטי זה בן שפטם אבי אמו עגלים לע"ז הרג נשיא [שבט]
בישראל
BAVA-BATRA 109a Hamburg 165
דהכא תרי והכא חדא שדה אחוזה מהאי טע' הוא דקימא ליה לתנא כלום יש
יבום אלא במקום שאין בן אימא שארו זה האב מלמד שהאב קודם לבת יכול יקדם לבן
ת'ל הקרוב קרב קודם כיון דלענין יבום בן ובת כי הדדי נינהו לענין נחלה נמי
בן ובת כהדדי נינהו אימא שארו זה האב מלמד שהאב קודם לאחי האב יכול יקדם
לאחין ת'ל הקרב קרב קודם אחי האב לא צריכי קרא מכח מאן קא אתו מכח אב קאי
אב וירתי אחי האב והא קראי לאו הכי כתיבי קראי שלא כסדרן כתיבי ותנא מיתי
לה מהכא דתניא את זו דרש ר' ישמעאל בר' יוסי איש כי ימות וב(י)ן אין לו
(וג') [והעברתם את נחלתו לבתו] במקום בת אתה מעביר נחלה מן האב ואי אתה
מעביר נחלה במקום אחין מן האב אימא במקום בת אתה מעביר נחלה מן האחין
עמוד ב
ואי אתה מעביר נחל' מן האב ואפלו במקום בת [מן האחין ואפלו במקום
אב] אם כן לא לכתוב רחמ' והעברתם ולמאן דנפקא ליה מן והעברת' האי שארו מאי
עביד ליה מיבעי ליה לכדתניא שארו זו אשתו מלמד שהבעל יורש את אשתו ולמאן
דנפקא ליה משארו האי והעברתם מאי עביד ליה מיבעי ליה לכדתניא ר' אומ' בכולן
נאמרה בהן נתינה וכאן נא' העברה אין לך שמעביר נחלה משבט לשבט אלא בת הואיל
ובנה ובעלה יורשין אותה וממאי דשארו זה האב דכת' שאר אביך היא ואימא שארו
זה האם דכת' שאר אמך היא אמ' רבא אמ' קרא ממשפחתו וירש אותה משפחת אב קרויה
משפחה משפחת אם אינה קרויה משפחה דכת' למשפחותם לבית אבותם ומשפחת אם אינה
קרויה משפחה והכת' ויהי נער מבית לחם יהודה [ממשפחת יהודה והוא לוי] והוא
גר שם והוא לוי אלמא מלוי אתי ממשפחת יהודה אלמא מיהודה אתי אלא לאו אבוה
מלוי ואימיה מיהוד' וקאמ' ממשפחת יהודה אמ' רבא בר רב חנן לא גברא דשמיה
לוי אלא דקאמ' מיכה עתה ידעתי כי ייטיב ייי לי כי היה לי הלוי לכהן דאיתרמי
ליה גברא דשמיה לוי וכי לוי שמו והלא יונתן שמו דכת' ויהונתן בן גרשום בן
מנשה הוא ובניו היו כהנים למשפחת הדני וכי בן מנשה הוא והלא בן משה הוא אלא
מתוך שעשה מעשה מנשה תלאו הכת' במנשה הכא נמי מתוך שעשה מעשה מנשה דקאתי
מיהודה תלאו הכת' ביהודה א'ר יוחנן משום ר' שמעון בן יוחאי מיכן שתולין את
הקל[ק]לה במקול[ק]ל ר' יוסי בר' חנינה אמ' מהכא וגם הוא טוב תאר מאד ואותו
ילדה אחרי אבשלום והלא אדניה בן חגית ואבשלום בן מעכה אלא מתוך שעשה מעשה
אבשלום תלאו הכת' באבשלום א'ר אלעזר לעולם ידביק אדם בטובים שהרי משה שנשא
מיתרו יצא ממנו יונתן אהרן שנשא מעמינדב יצא ממנו פנחס ופינח' לאו מיתרו קא
אתי והכת' ואלעזר בן אהרן לקח לו מבנות פוטיאל לאו דאתי מיתרו שפיטם עגלים
לעבדה זרה לא דאתי מיוסף שפטפט ביצרו והלא שבטים מבזין אותו ראיתם בן פוטי
זה בן שפיטם עגלים לע'ז והרג נשיא שבט משבטי ישראל
BAVA-BATRA 109a Munich 95
דהכ' תרתי והכ' חד' משו' דשד' אחז' גופ' פירכ' הי' דקקיימ' לי' לתנ' כלו' יש יבו' אל' במקו' שאין בו הא יש בן אין יבום ואימ' שארו זה האב מלמד
שהאב קוד' לבת יכו' יהא קוד' לבן ת"ל הקרו' אליו האי קרו' קרו' קוד' כיון דלעניין יבום בן ובת כי הדדי נינהו לעניין נחל' נמי בן ובת כי הדדי נינהו ואימ' שארו זה
האב מלמ' שהאב קוד' לאחי האב יכול יה קוד' לאחין ת"ל הקרו' אליו הקרו' קרו' קוד' אחי האב לא צריכי קר' אחי האב מכח מאן קאתו מכח אב קאי אב וירתי אחי
האב והא קראי לאו הכי כתי' קראי שלא כסדרן כתיבי ותנ' מייתי לה מהכ' דתני' את זו דרש ר' ישמע' ב"ר יוסי איש כי ימו' ובן אין לו והעברת' את נחלתו לבתו במקום
בת את' מעבי' נחל' מן האב ואי את' מעבי' נחל' מן האחין ( ) [ה]אב במקו' אחין ואימ' במקו' בת את' מעבי' נחל' מן האחין
עמוד ב
ואי את' מעבי' נחל' מן האב ואפי' במקו' בת
א"כ לא ליכתו' רחמ' והעברתם ולמאי דנפק' לי' מוהעברת' ולמאן דנפק' האי שאירו מאי עבי' ליה ההו' מיבעי לי' לכדתני' שארו זו אשתו מלמ' שהבעל יורש את
אשתו ולמא' דנפק' לי' משארו האי מיבעי לי' לכדר' דתני' ר' או' בכולן נאמ' נתינ' וכאן נא' בהן עבר' שאין לך מי שמעביר נחל' משבט לשב' אל' הבת הואיל ובנה
ובעל' יורשי' אות' וממאי דהאי שארו אב הו' דכתי' שאר אביך הו' אימ' שארו זו האם דכ' שאר אמך הי' אמ' רבא א' קר' ממשפחתו וירש אות' משפח' אב קרויה
משפח' דכ' למשפחות' לבי' אבות' <..>שפח' אם אינ' קרוי' משפח' והכתי' ויהי נע' מבי' לחם יהוד' ממשפח' יהוד' והו' לוי והו' גר שם ממשפח' יהוד' אלמ' מיהודה
קאתי והו' לוי אלמ' מלוי קאתי אל' לאו דאבו' מלוי ואימי' מיהוד' וקרי לי' משפח' יהוד' א' רבה בר רב חנן לא גבר' דשמי' לוי אי הכי היינו דקא' מיכ' עת' ידעתי
כי ייטי' יי' לי כי היה לי הלוי לכהן דאתרמי לי' גבר' דשמי' לוי וכי לוי שמו והלא יונת' שמו דכתי' יונת' בן גרשם בן מנש' הו' ובניו היו כהני' לשבט הדני עד יום גלות
הארץ וכי בן מנש' הו' והלא בן משה הוא דכת' ובני מש' גרש' ואליעז' אל' מתו' שעש' מעש' מנש' תלאו הכתו' במנש' הכ' נמי מתוך שעש' מעש' מנש' דקאתי מיהוד'
תלאו' הכתו' ביהוד' א"ר יוחנן משו' ר' שמעו' בן יוחי מכאן שתולין את הקלקל' במקולקל ר' יוסי ב"ר חנינ' א' מהכ' ולא עצבו אביו מימיו לאמ' מדוע ככה עשי' ואותו
ילד' אחרי אבשלו' והלא (אחרי) אדני' בן חגי' ואבשלו' בן מעכ' בת תלמי מלך גשו' אל' מתו' שעש' מעש' אבשלו' דמרד תלאו הכתו' באבשלו' הכ' נמי מתו' שעשה
מעש' מנש' דקאתי מיהוד' תלאו הכתו' ביהוד' א"ר אלעז' לעול' ידבק אד' בטובי' שהרי מש' נש' בת יתרו ויצא ממנו יהונת' אהרן שנש' בת אלישב' בת עמינדב
יצא ממנו פנח' פנח' והלא מיתרו קאתי דכת' ואלעז' בן אהרן לק' לו מבנו' פוטיאל מאי לאו מבנו' יתרו שפיטם עגלים לע"ז
לא מבנו' יוסף שפטפ' ביצרו והלא שבטי' מבזי' אותו ראיתם בן פוטי זה שפיטם אבי אמו עגלי' לע"ז יהרוג נשיא שבט
מישר'
BAVA-BATRA 109a Paris 1337
דהכא תרתי והכא חדא שדה אחוזה מהאי טע'
הוא דקא קימא ליה לתנא כלום יש יבום אלא במקום שאין בן אימא שארו
זה האב מלמד שהאב קודם לבת יכול יקדים לבן ת"ל הקרוב קרוב קודם כיון
דלענין יבום בן ובת כהדדי נינהו לענין נחלה נמי בן ובת כהדדי נינהו ואימא
שארו זה האב מלמד שהאב קודם לאחי האב יכול יקדים לאחין ת"ל הקרוב
קרוב קודם אחי האב לא צריכי קרא מכח מאן אתו מכח אב קאי אב וירתי
אינהו והא קראי לאו הכי כתיבי קראי שלא כסדרן כתיבי ותנא מיתי לה מהכ'
דתניא את זו דרש ר' ישמעאל בר' יוסי איש כי ימו' ובן אי' לו וגו' במקום בת אתה
מעביר נחלה מן האב ואי אתה מעביר נחלה מן האב במקום אחין ואימ' במקו'
בת אתה מעביר נחלה מן האחין ואי אתה מעביר נחלה מן האחין במקום אב [?נ"א?
עמוד ב
ואי אתה מעביר נחלה מן האב דאפ' במקום בת?]
אם כן לא ליכתוב רחמ' והעברתם ולמאן דנפקא לי' מוהעברתם האי שארו
מאי עביד ליה מיבעי ליה לכדתניא שארו זו אשתו מלמד שהבעל יורש את אשתו
ולמאן דנפקא ליה משארו האי והעברתם מאי עביד ליה מיבעי ליה לכדר' דתני'
ר' אומ' בכולן נאמרה נתינה כאן נאמרה העברה אין לך שמעביר נחלה משבט
לשבט אלא בת הואיל ובנה ובעלה יורשין אותה וממאי דשארו זה האב דכ' שאר
אביך היא ואימא שארו זה האם דכתי' שאר אמך היא אמ' רבא אמ' קרא ממשפח'
וירש אותה משפחת אב קרויה משפחה משפחת אם אינה קרויה משפחה דכת'
למשפחותם לבית אבותם ומשפחת אם אינה קרויה משפחה והכתי' ויהי נער מבי'
לחם יהודה ממשפחת יהודה והוא לוי והוא גרש()ם הוא לוי אלמא מלוי קאתי ממשפ'
יהודה אלמא מיהודה קא אתי אלא לאו דאבוה מלוי ואימיה מיהודה וקאמ' ממשפחת
יהודה אמ' רבא בר רב חנן לא גברא דשמיה לוי אי הכי הינו דקאמ' מיכה עתה
ידעתי כי ייטיב יי"י לי כי היה לי הלוי לכהן אי אמרת בשלמא לוי ממש הינו רבותיה
אלא אי אמרת גברא דשמי' לוי מאי רבותיה סימנא בעלמא דאית?ר?מי ליה גברא
דשמיה לוי וכי לוי שמו והלא יונתן שמו דכתי' ויהונתן בן גרשום בן מנשה הוא
ובניו היו כהנים לשבט הדני וגו' ולטעמיך וכי בן מנשה הוא והלא בן משה הוא
אלא מתוך שעשה מעשה מנשה תלאו הכתוב במנשה הכא נמי מתוך שעשה
מעשה מנשה דקאתי מיהודה תלאו הכתו' ביהודה אמ' ר' יוחנן משום ר' שמעון בן
יוחאי מכאן שתולין את הקלקלה במקולקל ר' יוסי בר' חנינה אמ' מהכא וגם הוא
טוב תאר מאד ואותו ילדה אחרי אבשלום וכי אימיה דאבשלום ילדה אדוניה
והלא אדוניה בן חגית ואבשלום בן מעכה בת תלמי מלך גשור אלא מתוך שעשה
מעשה אבשלום שמרד תלאו הכתו' באבשלום אמ' ר' אלעזר לעולם ידבק
אדם בטובים שהרי משה שנשא בת יתרו יצא ממנו יהונתן אהרן שנשא בת
עמינדב יצא ממנו פינחס ופינחס לאו מיתרו אתי והכתי' ואלעזר בן אהרן לקח לו
מבנות פוטיאל לו לאשה לאו דאתי מיתרו שפיטם עגלים לע"ז לא דאתי מיוסף
שפטפט ביצרו והלא שבטים מבזין אותו ראיתם בן פוטי זה שפיטם אבי אמו
עגלי' לע"ז יהרוג נשיא שבט מישראל
BAVA-BATRA 109a Vatican 115
דהכא תרתי והכא חדא משום שדה
אחוזה גופיה מהכא טעמא דקא קיימא לתנא
כלום יש יבום אלא במקום שאין בן אימא
שארו זה האב מלמד שהאב קודם לבת יכול
יקדום לבן ת"ל הקרוב מאי קרוב קרוב קודם כיון
דלעיניין יבום בן וכת' כי הדדי נינהו לעינ[י]ן נחל'
נמי כי הדדי נינהו אימ' שארו זה אב מלמד
שהאב קודם לאחי האב יכול יהא קודם לאחין
ת"ל הקרוב כל הקרוב [קיים] קודם אחי האב לא צריכא
קרא אחי האב מנח אב קאי אב לירתי אחי האב
והאי קראי לאו הכי כתיבי קראי שלא כס[י]דרן
כתיבי והאי תנא מהכא קמייתי לה את זו דרש ר'
ישמע' בר' יוסי איש כי ימות ובן אין לו והעברת'
את נחלתו לבתו במקום בת אתה מעביר נחלה
מן האב ואי אתה מעביר נחלה מן האב במקום
האחין אימ' במקום בת אתה מעביר נחלה מן
האחין
עמוד ב
אין אתה מעביר נחלה מן האב אפילו
במקום בת אם כן לא ליכתוב רחמנ' והעברתם
ולמאן דנפקא ליה מן והעברתם האי שאח
מאי עביד ליה ההוא מיבעי ליה לכדתניא
שארו זו אשתו מלמד שהבעל יורש את אשתו
ולמאן דנפקא משארו האי והעברתם מאי עביד
ליה ההוא מיבעי ליה לכדתניא ר' או' בכולן נאמר
בהן [...] וכאן נאמר והעברתם שאין לך מי שמעביר
נחלה משבט לשבט אלא בת הואיל ובנה ובעלה
יורשין אתה ממאי דהאי שארו אב הוא דכת' שאר
אביך ואימ' שארו זה האם דכת' שאר אמך היא אמ'
רבא דאמ' קרא ממשפחתו וירש אותה משפחת
אב קרויה משפחה משפחת אם אם אינה קרויה
[...] משפחה ומשפחת אם אינה קרויה משפחה והכת'
ויהי נער מבית לחם ממשפחת יהוד' והוא לוי והוא
גרשום אלמ' [...] מיהוד' קאתי והוא לוי אלמ' מלוי קאתי
אלא לאו דאבוה מלוי ואימיה מיהוד' וקרו ליה
משפחה אמ' רבא בריה דרב נחמן לא גברא דשמי
לוי אי הכי דקאמ' מינה עתה ידעתי כי ייטיב יי
לי כי לי הלוי לכהן [...] דאיתרמי ליה גברא דשמיה
לוי וכי לוי שמו והלא יונתן שמו דכת' ויהונתן בן
גרשום בן מנשה הוא ובניו כהנים לשבט הדני
עד יום גלות הארץ וכי בן מנשה הוא כת' [והיו] ובני מנש'
גרשם ואלעזר אלא מתוך שעשה [מ..שה] מנשה תלאו
הכתוב במנשה הכא נמי מתוך שעשה מעשה
מנשה דקאתי מיהודה תלאו הכתו' ביהוד' דא"ר
יוחנ' משום ר' שמעון בן יוחי מיכן שתולין את
הקלקלה במקולל ר' יוסי בר חנינא אמ' מהכא ולא
עצבו אביו מימיו לאמר מדוע ככה עשית והוא
טוב תואר מאד ואותו ילדה אחרי אבשלום והכת'
ואדניה בן חגית ואילו אבשלום כת' [בן] בת [...] תלמי מלך
גשור אלא מתוך שעשה מעשה אבשלום תלאו
הכתוב באבשלום דמרד הכא נמי מתוך שעשה
מעשה מנשה תלאו הכתו' במנשה א"ר אלעזר
לעולם ידבק אדם בטובים שהרי משה נשא בת
יתרו יצא ממנו יהונתן אהרן שנשא אלישבע בת
עמינדב יצא ממנו פנחם פנחם והלא מיתרו קאתי
דכת' ואלעז' בן אהרן לקח לו מבנות פוטיאל לו לאש'
מאי לאו מבנות יתרו שפיטם עגלים לעז' לא אלא
מבנות יוסף שפיטפט (ביתרו) [...] והלא שבטים מבזין
אותו ואומ' לו הראיתם בן פוטי זה שפיטם אבי אמו
עגלים לע"ז יהרג שבט מישר'
(BAVA-BATRA 109a Pesaro (1511
דהכא תרתי והכ' חדא שדה אחוזה מהאי טעמא הוא דקא קיימא ליה לתנא כלום יש יבום אלא במקום שאין בן אימא שארו זה האב מלמד שהאב קודם לבת יכול יקדים לבן תלמוד לומר הקרוב קרוב קודם כיון דלענין יבום בן ובת כי הדדי נינהו לענין נחלה נמי בן ובת כי הדדי נינהו ואימא שארו זה האב מלמד שהאב קודם לאחי האב יכול יקדים לאחין תלמוד לומר הקרוב קרוב קוד' אחי האב לא צריכי קרא אחי האב מכח מאן קא אתו מכח אב קאי [אב קא] ירתי אינהו והא קראי לאו הכי כתיבי דכתיב ואם אין אחים לאביו וגומר קראי שלא כסדרן כתיבי והאי תנא מייתי לה מהכא דתניא את זו דרש ר' ישמעאל ברבי יוסי איש כי ימות ובן אין לו וגו' במקום בת אתה מעביר נחלה מן האב ואי אתה מעביר נחלה מן האב במקום אחין ואימא במקום בת אתה מעביר נחלה מן האחין
עמוד ב
ואי אתה מעביר נחלה מן האב אפילו במקום בת אם כן לא נכתוב רחמנא והעברת' ולמאן דנפקא ליה מוהעברתם האי שארו מאי עביד ליה מיבעי ליה לכדתניא שארו זו אשתו מלמד שהבעל יורש את אשתו ולמאן דנפק' ליה משארו האי והעברתם מאי עביד ליה מיבעי ליה לכדתניא רבי אומר בכולן נאמר בהן נתינה וכאן נאמרה העברה שאין לך שמעביר נחלה משבט לשבט אלא בת הואיל ובנה ובעלה יורשין אותה וממאי דשארו זה האב דכתי' שאר אביך הוא אימא שארו זה האם דכתיב שאר אמך היא אמר רבא אמ' קרא ממשפחתו וירש אותה משפחת אב קרויה משפחה משפחת אם אינה קרויה משפחה דכתיב למשפחותם לבית אבותם ומשפחת אם אינה קרויה משפחה והא כתי' ויהי נער מבית לחם יהודה ממשפחת יהודה והוא לוי והוא גר שם הוא לוי אלמא מלוי אתי ממשפחת יהודה אלמא מיהודה אתי אלא לאו דאבוה מלוי ואימיה מיהודה וקאמ' ממשפחת יהודה אמ' רבא בר רב חנן לא גברא דשמיה לוי אי הכי הינו דקאמ' מיכה עתה ידעתי כי ייטיב ה' לי כי היה לי לוי לכהן אין דאיתרמי ליה גבר' דשמיה כשמא דלוי וכי לוי שמו והלא יהונתן שמו שנאמ' ויהונתן בן גרשם בן מנשה הוא ובניו היו כהני' לשבט הדני וכי בן מנשה הוא והלא בן משה הוא אלא מתוך שעשה מעשה מנשה תלאו הכתוב במנשה הכא נמי מתוך שעשה מעשה מנשה דאתי מיהודה תלאו הכתוב ביהודה אמ' ר' יוחנן משום ר' שמעון בן יוחי מכאן שתולין את הקלקלה במקולקל רבי יוסי בר חנינא אמ' מהכא וגם הוא טוב תואר מאד ואותו ילדה אחרי אבשלום והלא אדניה בן חגית ואבשלום בן מעכה אלא מתוך שעשה מעשה אבשלום דמרד תלאו הכתוב באבשלום הכא נמ מתוך שעשה מעשה מנשה תלאו הכתוב במנשה אמ' רבי אלעזר לעולם ידבק אדם בטובים שהרי משה שנשא בת יתרו יצא ממנו יהונתן אהרן שנשא בת עמינדב יצא ממנו פנחס ופנחס לאו מיתרו אתי והא כת' ואלעזר בן אהרן לקח לו מבנות פוטיאל לו לאשה מאי לאו דאתי מיתרו שפיטם עגלים לעבודה זרה לא דאתי מיוסף שפיטפט ביצרו והלא שבטים מבזים אותו ואומ' ראיתם בן פוטי זה בן שפיטם אבי אמו עגלים לעבודה זרה יהרג נשיא שבט מישראל
BAVA-BATRA 109a Cambridge - T-S AS 78.74
?דה?כא תרתי
עמוד ב
האיי לירו<.. ...>
כולהו ני?כ?<.. ...>
חד ברא לי<.. ...>
נפקא מ?ה?<.. ...>
לו בן בן קוד<.. ...>
מעיקרא <...>
יעידה <...>
אימא <...>
וימי בני<.. ...>
להלן מן ?ה?<.. ...>
מש<..> אב <...>