סקר
ללומדים דף יומי בלילה - איזה דף אתם לומדים?




 

הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה
 

מתקיף

[תנאים ואמוראים; כללי פסיקה; מונחי מפתח]

בבא בתרא כח ע"ב

 

אלא מעתה, חזקה שאין עמה טענה תיהוי חזקה,
אלמה תנן: כל חזקה שאין עמה טענה אינה חזקה!
טעמא מאי? דאמרינן:דלמא כדקאמר, השתא איהו לא טעין, אנן ליטעון ליה?
מתקיףלה רב עוירא: אלא מעתה, מחאה שלא בפניו לא תיהוי מחאה,
דומיא דשור מועד,
מה שור המועד - בפניו בעינן,
אף הכא נמי - בפניו בעינן!

1.
ראיתי שואלים מדוע הקושיה הראשונה לא פותחת ב"מתקיף... אלא מעתה" כמו הקושיה השניה.

2.
הסבר א.
הקושיה הראשונה היא קושיה של "סתמא דגמרא" ולכן לא מובאת הפתיחה של "מתקיף", ואילו הקושיה השניה היא מאמורא - רב עוירא.

הסבר ב:
הקושיה הראשונה היא ממשנה - "אלמה תנן", ואילו הקושיה השניה היא מסברא, ולכן היא נפתחת ב"מתקיף".

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר