הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה
"אימא"
[תנאים ואמוראים; כללי פסיקה; מונחי מפתח]
בבא מציעא קט ע"א
תא שמע: המקבל שדה מחבירו והגיע שביעית - שמין לו.
שביעית - מי קא מפקעא ארעא! -
אלא אימא: המקבל שדה מחבירו והגיע יובל - שמין לו. -
ואכתי, יובל מי מפקעא קבלנות?
לצמיתת, אמר רחמנא!
אלא אימא: הלוקח שדה מחבירו והגיע יובל - שמין לו.
1.
הגמרא מצטטת ברייתא ומקשה:
תא שמע: המקבל שדה מחבירו והגיע שביעית - שמין לו.
שביעית - מי קא מפקעא ארעא! -
2.
הגמרא מיישבת ו"מתקנת" [="אימא"] את נוסח הברייתא מ"שביעית" ל"יובל".
אלא אימא: המקבל שדה מחבירו והגיע יובל - שמין לו. -
2.1
והגמרא מוסיפה ומקשה:
ואכתי, יובל מי מפקעא קבלנות?
לצמיתת, אמר רחמנא!
3.
והגמרא מתקנת את לשון הברייתא תיקון נוסף: "בלוקח שדה" במקום "המקבל שדה":
אלא אימא: הלוקח שדה מחבירו והגיע יובל - שמין לו.
4.
וכך נפסק להלכה.
5.
ממבנה הסוגיה משמע שתיקוני הנוסח בברייתא לא נעשו מכח קבלה במסורת [שהרי הגמרא מתקנת את לשון הברייתא פעמיים!] אלא מכח סברא עצמית של חכמי הגמרא.
6.
הערה: התיקונים השונים בסוגיה הם בגלל ביטויים קרובים: "המקבל-הלוקח"; "שביעית-יובל"