סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 
 

שיעורים בהגדות חז"ל / הרב חנוך גבהרד

מתוך הספר: שיעורים בהגדות חז"ל



הוא יאה וגוליה יאה

רבי ינאי הישיש נסמך על כתפיו של רבי שמלאי שמשו ותוך כדי הליכתם הם ראו את רבי יהודה הנשיא לפניהם. אמר השמש לרב הישיש: זה שבא למולנו, הוא הדור ובגדו נכבד. כאשר הגיע רבי יהודה הנשיא אל רבי ינאי הישיש, שעיניו כבר לא ראו כל-כך, הוא רצה לבדוק מה זה נקרא: "בגדו יפה", ולכן מישש אותו, הביע את דעתו ואמר: השיעור של בגד כדי להיטמא הוא כשק גס ולא כאריג עדין!

בכך הביע הרב את דעתו, שבגד צריך להיות רך, נח, מחמם, סופג, נעים ופרקטי, והלובשים בגד מעומלן ונוקשה, בגלל שכך הוא שומר על גיזרה מעוצבת, ומקרין חשיבות, עושים טעות גמורה, ומשנים את תפקיד הבגד, במקום שישרת את האדם, הופך האדם להיות משרת לבגד. כי בגד שלא נעים ללבוש, אין ללבוש בגלל צורה והופעה. זו דעתו של רבי ינאי, אך רבי יהודה הנשיא, מתוקף תפקידו הבין כיצד מסתכל על כך ההמון הרדוד, ובלית ברירה הוא צריך לשמור על מעמדו בעיניהם, כדי שהציבור יציית להוראותיו, ולכן נאלץ ללבוש בד קשה ויציב, שיאפשר לבגד לעמוד עליו בהידור.

הויכוח בין השנים הוא מה ההגדרה של "יפה", האם בעיני הסובבים או בתחושה של הלובש בעצמו. כאן אנו מגלים שאין מחלוקת בדבר. מעמדו של רבי ינאי הישיש והעיוור נכבד בעיני תלמידי חכמים, שאינם שמים דגש על הופעה חיצונית, ומעמדו של הנשיא צריך להיות נכבד בעיני ההמון המורגל למדוד באמות מידה חיצוניות ושיקריות.

הדוגמא הפרקטית והמצויה היא, איזה נעלים לבחור לכבוד שבת? עם עקב גבוה וחוד דק ומאורך, או נעלי ספורט יציבות ומגושמות האוחזות היטב את הרגל. הראשונות יפות בעיני הבריות והשניות יפות בעיניה של כף הרגל.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר