סקר
עם סיום מסכת עירובין






 

פיוס החבר / רפי זברגר

בבא קמא דף  צ"ב 

 

הרקע

עד כה למדנו בפרק שמיני של המסכת, פרק החובל על חמשה חיובים של נזק באדם החובל בחברו:

נזק תשלום על הנזק הנגרם בעקבות החבלה
צער אם הנחבל מצטער, אפילו כשאין חבלה.
 
רפוי הוצאות רפואיות בעקבות החבלה וגרורותיה
 
שבת תשלום בגין הפסד ימי עבודה בעקבות החבלה
בושת תשלום על בושתו הנחבל – הכול לפי המבייש והמתבייש

משנתינו מוסיפה חובה נוספת על חמש החובות המנויות עד עתה.
 

הנושא

אומרת המשנה: אף על פי שהוא נותן לו [חמשת החיובים], אין נמחל לו עש שיבקש ממנו. כלומר, החיובים הכספיים חשובים עד מאוד, אך אינם מספיקים. החובל חייב לפייס את הנחבל ולבקש ממנו סליחה ומחילה. 
המשנה מוכיחה את החובה מהפסוק (בראשית, כ', ז'): וְעַתָּ֗ה הָשֵׁ֤ב אֵֽשֶׁת הָאִישׁ֙ כִּֽי נָבִ֣יא ה֔וּא וְיִתְפַּלֵּ֥ל בַּֽעַדְךָ֖ וֶֽחְ֑יֵה וְאִם אֵֽינְךָ֣ מֵשִׁ֗יב דַּ֚ע כִּי מ֣וֹת תָּמ֔וּת אַתָּ֖ה וְכָל אֲשֶׁר לָֽךְ: ה' אומר לאבימלך להשיב את שרה אשתו, ולפייסו בדברים, כדי שיתפלל בעדו, ויגרום לו לחיות ולא למות. 
המשנה ממשיכה, והפעם בחובות כלפי הנחבל: ומניין שאם לא מחל לו, שהוא אכזרי? שנאמר(שם, שם י''ז): וַיִּתְפַּלֵּ֥ל אַבְרָהָ֖ם אֶל־הָאֱלֹהִ֑ים וַיִּרְפָּ֨א אֱלֹהִ֜ים אֶת אֲבִימֶ֧לֶךְ וְאֶת אִשְׁתּ֪וֹ וְאַמְהֹתָ֖יו וַיֵּלֵֽדוּ: כלומר, לאחר שהחובל מנסה לפייס את הנחבל, מבקש את סליחתו ומקווה שלא לחזור על אותו מעשה שוב, חייב הנחבל לסלוח ולמחול לחובל, כפי שנהג אברהם כלפי אבימלך. 
 

מהו המסר?

אנו עומדים בימים שלפני חודש אלול – חודש התשובה והרחמים. זהו אחד המקורות לחובת בקשת הסליחה והפיוס, ומנגד, החובה לסלוח ולמחול.
לפעמים קשה לבקש סליחה, קשה לגשת אל האדם שהכאבנו והצקנו לו, אך יש לעשות מאמץ, להתגבר על החששות והפחדים ולבקש בלב שלם ובנפש חפצה את סליחתו של האדם שהזקנו לו.
וכן, אם אנשים אחרים, אוזרים אומץ ומבקשים את סליחתנו, נמהר ונשיב להם סליחה ומחילה, גם כן, בלב שלם ובנפש חפצה. בהצלחה.


תגובות תתקבלנה בברכה ל: rafi.zeberger@gmail.com

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר