סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה
 

"איפוך"

[תנאים ואמוראים; כללי פסיקה; מונחי מפתח]

בבא קמא סח ע"א

 

אלא לאו ש"מ: יאוש לא קני, וקשיא לרב!
אמר רבא: ותסברא הא מתרצתא היא?
אלא דקתני סיפא: גנב וטבח ובא אחר וגנבו -
ראשון משלם תשלומי ארבעה וחמשה,
ושני אינו משלם אלא קרן,
ומי איכא למ"ד שינוי מעשה לא קני?
אלא לעולם כולה לפני יאוש,
ואיפוך סיפא למציעתא ומציעתא לסיפא, ואימא הכי:
גנב ומכר ובא אחר וגנבו -
הראשון משלם תשלומי ארבעה וחמשה,
והשני אינו משלם אלא קרן,
דשינוי רשות בלא יאוש לא קני;
גנב וטבח ובא אחר וגנבו -
הראשון משלם תשלומי ארבעה וחמשה,
והשני משלם תשלומי כפל, דקנייה בשינוי מעשה.
רב פפא אמר: לעולם לא תיפוך, סיפא ב"ש היא, דאמרי: שינוי במקומה עומד.
אי הכי, קשיא רישא ומציעתא לרב!
א"ר זביד: לעולם כולה לפני יאוש,
והב"ע - שנתייאשו הבעלים בלוקח ולא נתייאשו בגנב,
דה"ל יאוש (ושינוי רשות),
ולא תימא משום דבעינן יאוש ושינוי רשות,
אלא אפילו ביאוש לחודיה נמי קני גבי גנב,
אלא דלא משכחת דמשלמי תרוייהו גנב ראשון וגנב שני אלא בהכי. 

 

1.

הביטויים המסומנים:

אמר רבא: ותסברא הא מתרצתא היא?

... אלא לעולם כולה לפני יאוש,
ואיפוך סיפא למציעתא ומציעתא לסיפא, ואימא הכי:
גנב ומכר ובא אחר וגנבו...

רב פפא אמר: לעולם לא תיפוך, סיפא ב"ש היא, דאמרי: שינוי במקומה עומד.


הביטויים המסומנים מעידים על תיקוני גירסא בברייתא, ומעין סוג של "חיסורי מחסרא". ונראה לי שלא מוגדר ממש "חיסורי מחסרא" מפני שאין כאן תוספת מילים באופן של אבל..." - למרות שהתיקון הוא תיקון "גדול".

2.
פעמים רבות בש"ס הביטוי "איפוך" מתייחס לשני שמות חכמים או לשינוי דין.
כאן מדובר על שינוי קטעי ברייתא - מקרה+דין.
 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר