|
הימנעות מעשיית פעולה / רפי זברגרבבא קמא דף ל"ט
הקדמה
המשנה בדף שלנו עוסקת בין היתר, בשור שהזיק שור אחר, ואחד הבעלים הוא ''חרש שוטה וקטן''. שלושת המקרים הללו מיצגים ''בעלים שאינם בני דעת'' [להלן חש''ו]. וכך פוסקת המשנה: שור של פקח [אדם רגיל, לא חש''ו] שנגח שור של חרש, שוטה וקטן – חייב, ושל חרש, שוטה וקטן שנגח שור של פקח – פטור. ומייד ממשיכה המשנה וקובעת כי: שור של חרש, שוטה וקטן שנגח – בית דין מעמידין להם אפוטרופוס... הנושא
שואלת הגמרא: מה הכוונה לשלם מהעלייה, עלייה של מי? עונה רבי יוחנן: מעלייה של היתומים. ומסבירה הגמרא בהמשך: דאי אמרת מעליית אפוטרופוס – ממנעי ולא עבדי.. הסבר: אם נגבה את החוב מהאפוטרופוס, שהרי שאנו עלולים לגרום לכך, שאף אחד לא ירצה להתמנות לאפוטרופוס, והרי אין אנו מעוניינים בכך. מהו המסר?
לפעמים אנו עושים מעשים ''לא אופטימליים'' כדי שלא נגיע למצבים, עליהם אין אנו רוצים להגיע. במקרה שלנו, היינו רוצים לחייב את האפוטרופוס בתשלום הנזק של שור היתומים, אבל כדי שלא נגיע למצב שאין מתנדבים להתמנות אפוטרופוס, אנו מחייבים את הנזק על היתומים. |