סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

 

פנינים
הרב אברהם מרדכי וינשטוק
פורסם ב"המבשר תורני"

 

"ואמר רבי אלעזר לאמה של מלכות"
זכותה הגדולה של רות


זכתה רות שכל שושלת מלכות בית דוד נקראת על שמה - 'אמה של מלכות', ולא זכה לזה אף אחד ממשפחתה כי אם היא. וביאר ב"שם משמואל" (ניצבים, תרפ) על פי מה שייסד אביו ה"אבני נזר", שהנה יש להבין מפני מה זכתה רות יותר מכל הגרים שתצא ממנה מלכות בית דוד ומלך המשיח, ואף שעזבה שולחן מלכים כדי להסתפח אל נחלת עובדי ה', עדיין הלא היו גרים נוספים שאף הם עזבו שולחן מלכים ונדבקו לעם ישראל הדוויים וסחופים בגלותם, ואף על פי כן זכתה רות יותר מכולם. וביאר ה"אבני נזר" על פי המסופר ביבמות (מז, ב) שכאשר נעמי ניסתה להניא את רות מלהתגייר אמרה לה 'ארבע מיתות נמסרו לבית דין', ורות השיבה 'באשר תמותי אמות', וכאומרת מקבלת אני עלי עול תורה ומצוות אף על פי שיתכן שמחמת כן איענש במיתת בית דין. ולא אמרה שתיזהר שלא לעבור על אחת מהעבירות המביאות לידי מיתת בית דין, ומשום שאף יהודי המומת על ידי בית דין – עדיין היה יקר בעיניה יותר מכמה וכמה חסידי אומות העולם, ובאומרה כן הגיעה לתכלית הרצון של גירות, ולכן זכתה למה שזכתה.

וביאר ה"שם משמואל", שאותה תכלית הרצון של רות להתגייר אפילו אם יבוא על ידי כן שתיהרג בבית דין – גבוהה כל כך עד שזכתה להידבק בקדושה העילאית של מרכבה למלכות שמים, שהיא מלכות בית דוד. וכיון שהכל הגיע מזכותה, היא שנקראת אם המלכות.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר