סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 


פנינים
הרב אברהם מרדכי וינשטוק
פורסם ב"המבשר תורני"


"הרי זה קנה קרקע ואת האילנות שביניהן"
מדוע הוצרך אברהם לקנות את מערת המכפלה לעיני כל בני העיר?

 
בפרשת חיי שרה נאמר (בראשית כג, יז-יח) "ויקם שדה עפרון... והמערה אשר בו וכל העץ אשר בשדה... לאברהם למקנה לעיני בני חת לכל באי שער עירו". וביאר רש"י, שעפרון הקנה לאברהם את מערת המכפלה במעמד כל בני העיר. והשאלה מפורסמת מדוע אכן היה צריך אברהם לקנות את השדה לעיני כולם.

וביאר הט"ז (בספרו על התורה "דברי דוד" לפרשתנו), על פי המבואר בסוגייתנו שהקונה קרקע קנה גם את האילנות שבה ולפיכך משעה שקנה אברהם את השדה קנה עימה גם את המערה והעצים. ברם, מבואר בגמרא לעיל (סט, ב) שהמוכר קרקע לחבירו צריך לכתוב לו בשטר שמוכר לו אף את הדקלים ושאר עצים שבתוכה. ואף שגם אם לא יכתוב כן - קונה, מכל מקום שבח השטר הוא. ומבאר שם הרשב"ם ששבחו של השטר הוא בזה שעל ידי הוספת הפיסקה המעידה בפירוש על מכירת הדקלים והעצים , אף אם יבוא השטר לפי 'בית דין טועין' שאינם יודעים שבמכירת קרקע נקנה כל שבתוכה, עדיין לא יוציאו ממנו העצים שהרי כתוב בשטר בפירוש שנמכרו לו עם הקרקע.

ואף אברהם – מבאר הט"ז, חשש לבית דין טועין, ולכן הידר ועשה קנין נפרד לעצים ולמערה שבשדה לעיני כל בני העיר – שאם תהיה תביעה על מכירה זו, אף אם תידון לפני בית דין הטועה בדין ולא יידע שמכירת השדה כללה את כל שבתוכה, עדיין יהיו די והותר עדים שראו את מעמד קנין המערה והעצים בפני עצמם.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר