סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה
 

ספק בהלכה למשה מסיני

[תנאים ואמוראים; כללי פסיקה; מונחי מפתח]

נזיר נז ע"א
 

מתני'. אר"ע, דנתי לפני רבי אליעזר: מה אם עצם כשעורה שאינו מטמא אדם באהל - הנזיר מגלח על מגעו ועל משאו, רביעית דם שהוא מטמא אדם באהל - אינו דין שיהא הנזיר מגלח על מגעה ועל משאה!
אמר לי: מה זה, עקיבא, אין דנין כאן מק"ו.
וכשבאתי והרציתי דברים לפני רבי יהושע,
אמר לי: יפה אמרת, אלא כן אמרו הלכה.
תלמוד בבלי מסכת נזיר דף נז עמוד א
גמ'. איבעיא להו:
עצם כשעורה - הלכה, ורביעית דם - קל וחומר, ואין דנין קל וחומר מהלכה,
או דלמא רביעית דם - הלכה, ועצם כשעורה - קל וחומר, ואין דנין קל וחומר מהלכה?
ת"ש: עצם כשעורה - הלכה, ורביעית דם - קל וחומר, ואין דנין קל וחומר מהלכה. הדרן עלך כהן גדול.

הערות:

1.
כ-16 פעמים מוזכרים רבי עקיבא ורבי אליעזר ורבי יהושע באותה משנה.

2.
הביטוי "דנתי לפני" - מופע יחידאי במשניות; מופע נוסף ויחידאי בברייתא; ומופע נוסף ויחידאי בין אמוראים.

2.1
בביטוי "הלכה" בסוגייתנו הכוונה היא ל"הלכה למשה מסיני".

3.
הביטוי "והרציתי דברים" - מופע יחידאי במשניות. ובעוד כמה מקומות בודדים בש"ס.
וברוב הפעמים מדובר ברבי עקיבא ששאלו אותו.
ביטוי זה מובא בכל המקומות אחרי דיון מוקדם יותר באותו נושא.

4.

מדוע רבי עקיבא שאל את רבי יהושע אחרי שכבר קיבל תשובה מרבי אליעזר. [/"רב ותלמיד"/]

5.
ונראה לי לומר: שלושת התנאים האלה שבמשנתנו היו אלה שגיבשו את מסורת התושב"ע, ועל כן הם היו חייבים לברר את מסורת התורה שבעל פה, ובעיקר - מה נכלל ב"הלכה למשה מסיני". ["עריכת המשנה"]

5.1
רבי עקיבא רצה ליצור "רוב".

6.
האם בסוגייתנו משמע שהיתה מחלוקת ב"הלכה למשה מסיני"? ויש לומר, שהיה ידוע לחכמים שהיתה "הלכה למשה מסיני" בעניין טומאה, אלא שהיה להם ספק אם מדובר בהלכה מיוחדת לגבי טומאה בנזיר או לגבי טומאה באופן כללי.

7.
הגמרא מוכיחה מהברייתא מה היה תוכן דברי רבי יהושע ורבי אליעזר לרבי עקיבא.
 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר