סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה
 

"תני..."

[תנאים ואמוראים; כללי פסיקה; מונחי מפתח]

נדרים פ ע"ב


אמר [רב יהודה]: דאמרה הנאת רחיצה לעולם עלי אם ארחץ היום ושבועה שלא ארחץ,
הנאת קישוט עלי לעולם אם אתקשט היום ושבועה שלא אתקשט.
א"ל רבינא לרב אשי: האי אלו נדרים ושבועות מיבעי ליה למיתני!
א"ל, תני: אלו נדרים ושבועות.
 

1.

רבינא מקשה לרב אשי שלפי ההסבר האחרון המשנה היתה צריכה לומר "ואלו נדרים ושבועות שהוא מפר", ולא רק "אלו נדרים שהוא מפר"

עונה לו רב אשי שבאמת יש לגרוס במשנה "ואלו נדרים ושבועות".
משמע שמדובר בתיקון גירסא ולא בפרשנות.

2.
ראה ב"מתיבתא", הערה יא שבאמת "רבי" שנה במשנה "ואלו נדרים ושבועות" [כגירסא המתוקנת שאמר רב אשי], אלא שהתלמידים בזמן לימודם את מסכת נדרים הורגלו בלשונם להזכיר רק נדרים, ומשום כך השמיטו התלמידים את המלה "שבועות" מן המשנה, וכוונת רב אשי לומר ש"רבי" אמנם כן שנה כך במשנה.

2.1
מהנ"ל משמע שתלמידי "רבי" שינו את גירסת המשנה אולי אפילו בימי רבי עצמו.

3.
לפי האמור לעיל בסעיף 2 מובן מדוע דווקא בסוגייתנו יש לומר שרב אשי התכוון שאמנם כך היתה גירסתו של "רבי".

3.1
אלא שקצת קשה, כיצד יתכן שרב אשי - עורך הגמרא - ידע שכך היתה גירסתו של "רבי" - עורך המשנה?!

3.2
אלא יש לומר, שרב אשי באמת לא ידע במסורת מה היתה גירסת "רבי", אלא הוא מוכיח זאת מכח ההכרח שכך יש לפרש-לגרוס את המשנה שכוללת גם את המלה "שבועות".

4.
ואולי אפשר לומר דבר חדש ["חידוש"]: רב אשי - עורך הגמרא - כאילו עורך מחדש גם את המשנה!
פעמים בודדות בש"ס מוזכר שרב אשי אמר "תני...".

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר