סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה
 

"אם תמצי לומר"

[תנאים ואמוראים; כללי פסיקה; מונחי מפתח]

נדרים ע ע"א


בעי רבה: קיים ליכי היום, מהו?
מי אמרינן כמאן דאמר לה מופר ליכי למחר,
או דלמא הא לא אמר לה?
תלמוד בבלי מסכת נדרים דף ע עמוד א
את"ל הא לא אמר לה, אמר לה מופר ליכי למחר, מהו?
מי אמרינן למחר לא מצי מיפר, דהא קיימיה לנדריה היום,
או דלמא כיון דלא אמר לה קיים ליכי היום, כי קאמר לה מופר ליכי למחר מהיום קאמר? ...

מבלי להתייחס לפרטי הסוגיה נעיר רק הערה אחת:

1.
רדב"ז הלכות נדרים פרק יג הלכה כב:

... ולא נפשטה בעיא זו האחרונה אבל הראשונות נפשטו וכן דעת רבינו והגאונים דכל מקום דאמר תלמודא אם תמצא לומר נפשטה והוי הלכתא הכי:

כסף משנה הלכות נדרים פרק יג הלכה כב:

... ולא איפשיטא ופסיק רבינו דבכולהו הוי קיום בר מבתרייתא דהויא ספק
ולטעמיה אזיל שדרכו לפסוק כדברי האת"ל:


הרמב"ם פוסק - כשיטתו בכל מקום - כ"אם תמצי לומר". כלומר, כאשר הגמרא מציגה בעיה וממשיכה להציג בעיה נוספת אחרת לאור אחד מצדדי הבעיה הראשונה הרי שהלכה תהיה כאותו צד בבעיה הראשונה.

וצריך לומר, שהרמב"ם מלמדנו שמבנה סוגיה שיש בה הביטוי "אם תימצי לומר" נערך על ידי "עורך הגמרא" שבסמכותו גם להכריע את ההלכה.
 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר