סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב דוד כוכב
חידושים וביאורים

אנחה

כתובות סב ע"א

 
"אורחא דמילתא כמה?
אמר רב: חדש כאן וחדש בבית, שנאמר: (דברי הימים א' כז, א) לְכֹל דְּבַר הַמַּחְלְקוֹת הַבָּאָה וְהַיֹּצֵאת חֹדֶשׁ בְּחֹדֶשׁ לְכֹל חָדְשֵׁי הַשָּׁנָה.
ורבי יוחנן אמר: חדש כאן ושנים בביתו, שנאמר: (מלכים א ה, כח) חֹדֶשׁ יִהְיוּ בַלְּבָנוֹן שְׁנַיִם חֳדָשִׁים בְּבֵיתוֹ.
...
אמר רב: אנחה שוברת חצי גופו של אדם, שנאמר: (יחזקאל כא, יא) וְאַתָּה בֶן אָדָם הֵאָנַח בְּשִׁבְרוֹן מָתְנַיִם וּבִמְרִירוּת תֵּאָנַח; ורבי יוחנן אמר: אף כל גופו של אדם, שנאמר: (יחזקאל כא, יב) וְהָיָה כִּי יֹאמְרוּ אֵלֶיךָ עַל מָה אַתָּה נֶאֱנָח וְאָמַרְתָּ אֶל שְׁמוּעָה כִי בָאָה וְנָמֵס כָּל לֵב וְרָפוּ כָל יָדַיִם וְכִהֲתָה כָל רוּחַ וְכָל בִּרְכַּיִם תֵּלַכְנָה מַּיִם".


מדוע הביאה הגמרא לכאן את ענין האנחה, במה קשורה היא לסוגייתנו?

כתב היעב"ץ: "נראה לי דמייתי לה הכא לאשמעינן דקשיא לתשמיש, וכמ"ש על הפסוק ולא קמה עוד רוח הכי נמי כתיב וכהתה כל רוח".
כלומר, שדרשו במסכת זבחים דף קטז ע"א: "(יהושע ב, יא) וְלֹא קָמָה עוֹד רוּחַ בְּאִישׁ - דאפילו אקשויי נמי לא אקשו", פירש רש"י: "אבר לתשמיש לא אקשו". ובדומה לזה יתפרש גם הפסוק שהביא רבי יוחנן שאנחה שוברת כל גופו של אדם: וְכִהֲתָה כָל רוּחַ.

עוד יש לומר, שכשם שנחלק רבי יוחנן על רב בסוגיית אורחא דמילתא כמה – ושיער בכפליים לא חודש אלא שנים, כך נחלק רבי יוחנן על רב באנחה, ושיער את ניזקה בכפליים – כל גופו של אדם ולא חצי גופו.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר