|
דיוק וחידוש ברש"ימסכת כתובות דף ט
עמוד ארש"י ד"ה האומר פתח פתוח מצאתי. וטענת דמים אין לו כגון שהיא ממשפחת דורקטי שאין להם דם בתולים כדלקמן (דף י:) או שנאבדה ממנו מפה ולא ידע אם היה דם אם לאו אבל זאת ברורה לו שפתח פתוח מצא: עמוד ב
רש"י ד"ה לא דקא טעין טענת דמים. לעולם אימא לך בדבר שאינו יכול לבררו אינו נאמן להפסיד כתובתה ודיוקא דמתני' דדייקינן הא בגליל מצי טעין דטעין טענת דמים וכגון שהיו להם שושבינים שמשמשו אותן ולא נעשית אונאה בדבר ולא ראה ואיבד וטענה ברורה היא: עוד אפשר להוסיף מדוע רש"י נקט בראשונה את הדבר הדחוק יותר כגון שהיא ממשפחת דורקטי, שבכך נבין את החילוק בין טענת בתולין שבמשנה לטענת פתח פתוח, כי הרוצה לטעון טענת בתולין ברורה ואמיתית מביא עמו את השושבינין ולא תולה הטענה בהרגשתו "פתח פתוח מצאתי" אלא מבסס טענתו על השושבינין ומאחר והיא ממשפחת דורקטי אין יכול להביא השושבינין ורק בהרגשתו תליא מילתא, וממילא רק באופן זה טענת פתח פתוח קרובה לטענת בתולין משא"כ כשאבדו השושבינין הרי טענתו גרועה, ובכך אפשר ליישב גם המעשה בדף י ע"א ההוא דאתא לקמיה דרב נחמן אמר ליה פתח פתוח מצאתי אמר ליה רב נחמן אסבוהו כופרי מברכתא חביטא ליה ואם הדין כנאמר במשנתינו בפתיחת המסכתא בתולה נישאת ליום הרביע כדי שיוכל להשכים לבי"ד לטענת בתולין מדוע רב נחמן כך מזלזל בו ואומר שיתנו לו מכות, אלא שהמשנה מדברת על מי שיש בידו טענת בתולין הנסמכת בשושבינין באופן זה שנאסרת עליו חיישינן לאיקורי דעתיא. |