סקר
לקראת סיום מסכת עירובין






 

הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה

"תנן"-"תניא"

חגיגה יט ע"א


ומנא תימרא דלא מטבלינן בכיפין? דתנן: מטבילין בראשין ואין מטבילין בכיפין, שאין מטבילין באויר.

ראה "מתיבתא", הערה ח, שיש לגרוס "דתניא", מכיון שאין משנה כזאת בש"ס. ואילו מתוס' משמע שגורסים "דתנן":

תוספות מסכת חולין דף לא עמוד ב :

דתנן מטבילין בראשין - קצת תימה דאי משנה היא מה צריך לאשמועינן ...

חכמי התוס' לא יודעים אם זאת ממש משנה, וקצת תמוה הדבר. מיישב הרש"ש, שהתוס' ידעו שאין משנה כזאת אלא הם מסתפקים מאיזו משנה הגמרא דייקה ["דיוק"] את הקטע המצוטט.

ניתן ללמוד מהדברים הנ"ל, שגם דברים שנלמדים על ידי דיוק ממשניות ניתן לצטטם בפתיחה של "תנן". ובזה אולי ניתן ליישב הרבה ביטויים של "תנן" שחכמים משנים את הגירסא ל"תניא" בגלל שלא מצאו משנה כזאת בששה סדרי משנה. ולפי ההסבר בדברי תוס' כאן אין צורך לשנות הגירסא !!!

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר