סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה

חכם שמוזכר עם שם אביו

תענית ג ע"א


רבי יהודה אומר משום רבי יהושע: העובר לפני התיבה ביום טוב האחרון של חג - האחרון מזכיר, הראשון אינו מזכיר. ביום טוב הראשון של פסח - הראשון מזכיר, האחרון אינו מזכיר. הי רבי יהושע? אילימא רבי יהושע דמתניתין - הא אמר ביום טוב האחרון של חג הוא מזכיר! 
אלא ר' יהושע דברייתא - האמר משעת הנחתו! 
ותו, הא דתניא, רבי יהודה אומר משום בן בתירה: העובר לפני התיבה ביום טוב האחרון של חג האחרון מזכיר, 
הי בן בתירה? 
אילימא רבי יהודה בן בתירה - הא אמר בשני בחג הוא מזכיר! - 
אמר רב נחמן בר יצחק: תהא ברבי יהושע בן בתירה; 
זמנין דקרי ליה בשמיה וזימנין דקרי ליה בשמיה דאבא, והא - מקמי דליסמכוהו, והא - לבתר דליסמכוהו. 

1.
רש"י מסכת תענית דף ג עמוד א:

מקמי דליסמכוהו - לא הוה חשוב, וקרו ליה בשמיה דאבוה, והאי דקרו ליה בשמיה דנפשיה, רבי יהושע - היינו לבתר דסמכוהו.

כלומר, לפני שהחכם רבי יהושע בן בתירא הוסמך נקרא עם שם אביו "רבי יהושע בן בתירא" [אבל לא נקרא בשם אביו "בן בתירא" בלבד].

ואחרי שהוסמך נקרא "רק" "רבי יהושע".

2.
ראה ב"מתיבתא", הערה יט, פירוש אחר להיפך, שלפני שהחכם רבי יהושע בן בתירא הוסמך נקרא "רק" "רבי יהושע" ואחרי שנסמך נקרא עם שם אביו "רבי יהושע בן בתירא".

3.
הדברים האחרונים מתיישבים מאד עם מה שאומר תוס' לגבי רבי שמעון בן יוחאי [="רבי שמעון בר יוחאי" לעומת השם "רבי שמעון" בלבד. אמנם אין התייחסות לשם "בן יוחאי"/"בר יוחאי" בלבד]:

תוספות מסכת יומא דף נט עמוד א:

ע"כ נראה כמו שפרש"י כאן זה וזה יסוד דרומית מיהו ה"ג משכו גברי לגברא פירוש ר"ש בן יוחי שהוזכר שמו ושם אביו משך תלמידי רבי ישמעאל שהוזכר שמו ולא שם אביו לומר כדבריו

כלומר, כאשר הוא מוזכר עם שם אביו אזי הוא נקרא כ"רבים", ולפי סוגייתנו כנראה בגלל ששם זה - "רבי שמעון בן יוחאי" - נקבע אחרי שנסמך [ולא כמשתמע מרש"י לעיל בסעיף 1].
 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר