סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה

"לעולם"; "אלא"

תענית ג ע"א


אלא הא דתנן: ניסוך המים כל שבעה. מני? אי רבי יהושע - נימא חד יומא, אי רבי עקיבא - תרי יומי, אי רבי יהודה בן בתירה - שיתא יומי! -
לעולם רבי יהודה בן בתירה היא, וסבירא ליה כרבי יהודה דמתניתין. דתנן, רבי יהודה אומר: בלוג היה מנסך כל שמונה, ומפיק ראשון ומעייל שמיני. -
ומאי שנא ראשון דלא - דכי רמיזי מים בשני הוא דרמיזי, שמיני נמי - כי רמיזי מים בשביעי הוא דרמיזי! -
אלא רבי יהושע היא, וניסוך המים כל שבעה הלכתא גמירי לה. דאמר רבי אמי אמר רבי יוחנן משום רבי נחוניא איש בקעת בית חורתן: עשר נטיעות, ערבה, וניסוך המים - הלכה למשה מסיני.

 

1.
הגמרא שאלה שהמשנה שקובעת "ניסוך המים כל שבעה" לא מתאימה לא לרבי יהושע; לא לרבי עקיבא ולא לרבי יהודה בן בתירא.

2.
הגמרא עונה שהמשנה היא כדעת רבי יהודה בן בתירא בסוגייתנו. הפתיחה לתשובה היא "לעולם...". בדרך כלל הביטוי "לעולם" חוזר אל ההסבר הקודם שנדחה [או לתירוץ שנדחה]. בסוגייתנו הכוונה היא שה"לעולם" מאשר את אחת האפשרויות שנידחו לעיל.

2.1
הגמרא דוחה הסבר זה ומכאן יש אולי להוכיח שהביטוי "לעולם" לא שובץ בגמרא על ידי "עורך הגמרא" כדי להכריע כך!

3.
והגמרא מגיעה למסקנה שאותה משנה היא כדעת רבי יהושע [אחת האפשרויות שנדחו בפתיחה], ומסקנה זו נפתחת בביטוי "אלא". מדוע כאן הגמרא לא ניסחה "לעולם רבי יהושע היא" כמו שהיא ניסחה לגבי רבי יהודה בן בתירא [ודחתה].

4.
ועל כן נראה לומר, שהביטוי "לעולם" משמעו שיש לחזור לעיקר ההסבר כמו שהובא בראשונה [והיתה עליו קושיה] אלא שיש תוספת הסבר, ואילו הביטוי "אלא" משמעו שיש הסבר שונה לגמרי - ובסוגייתנו - הלכה למשה מסיני.

5.
לגבי רשימת ההלכות שמובאות בגמרא שהן "הלכה למשה מסיני" ראה "מתיבתא", הערה יד, אם יש קשר ביניהן.

6.
רש"י מסכת סוכה דף לד עמוד א:

עשר נטיעות ערבה ונסוך המים הלכה למשה מסיני - אלו שלשה נשאלו בבית המדרש מנין להם מן התורה, והשיבו שהלכה למשה מסיני הם, ושמע השומע וגרסם כסדר ששמעם,
וכן: שיעורים וחציצין ומחיצין (סוכה דף ה, ב) שמען השומע וסדרן כסדר ששמען, וכן בכל מקום,

משמע מרש"י שהיה חכם מסויים ששמע הלכות שונות [באותו בית מדרש?] וגרס את ההלכות יחד אבל כנראה שאין קשר ביניהם מלבד היותם "הלכה למשה מסיני".

אולי אפשר היה לומר שהכוונה היא ל"עורך הגמרא" אבל לא נראה כך מלשונו של רש"י!
 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר