סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב דוד כוכב
חידושים וביאורים

 

שאלה בלוריא הגיורת

ראש השנה יז ע"ב

 
"שאלה בלוריא הגיורת את רבן גמליאל: כתיב בתורתכם (דברים י, יז) אֲשֶׁר לֹא יִשָּׂא פָנִים, וכתיב (במדבר ו, כו) יִשָּׂא ה' פָּנָיו אֵלֶיךָ. נטפל לה רבי יוסי הכהן, אמר לה: אמשול לך משל, למה הדבר דומה - לאדם שנושה בחבירו מנה, וקבע לו זמן בפני המלך, ונשבע לו בחיי המלך. הגיע זמן ולא פרעו, בא לפייס את המלך. ואמר לו: עלבוני מחול לך, לך ופייס את חבירך. הכא נמי, כאן - בעבירות שבין אדם למקום, כאן - בעבירות שבין אדם לחבירו".

אילו היתה בלוריא שואלת כך לאחר גיורה היתה מתנסחת ואומרת "בתורתנו" ולא "בתורתכם". מכאן מבואר מדוע לא השיב לה רבן גמליאל מיד, אלא נהג כרבי אליעזר בעל אחותו שסירב להשיב למטרונה ששאלה אותו בפשטי המקראות (מסכת יומא דף סו ע"ב; ירושלמי מסכת סוטה פ"ג ה"ד).
ואילו רבי יוסי הכהן, כעדות רבו – חסיד היה (מסכת אבות ב משנה ח). ואין חסיד אלא העוסק בחסד, וגם תשובתו לבלוריא היתה בחשיבות מצוות שבין אדם לחברו. והוא הבחין שהתעניינותה של בלוריא היתה בפסוקים העוסקים בחסד, ובגר דוקא: (דברים י, יז-יח) כִּי ה' אֱלֹהֵיכֶם הוּא אֱלֹהֵי הָאֱלֹהִים וַאֲדֹנֵי הָאֲדֹנִים הָאֵל הַגָּדֹל הַגִּבֹּר וְהַנּוֹרָא אֲשֶׁר לֹא יִשָּׂא פָנִים וְלֹא יִקַּח שֹׁחַד. עֹשֶׂה מִשְׁפַּט יָתוֹם וְאַלְמָנָה וְאֹהֵב גֵּר לָתֶת לוֹ לֶחֶם וְשִׂמְלָה. בפסוק זה נתקשה באותו הדור גם עקילס הגר (בראשית רבה פרשת ויצא פרשה ע, כ; ועוד). והבין רבי יוסי הכהן שאין שאלתה משום תיפלות אלא לשם שמים וחפיצה היא להתגייר. ממש כמו אותו נכרי שנתגייר בשביל שישימוהו כהן גדול (מסכת שבת דף לא ע"א) ואף שאין מגיירים את מי שאינו מתגייר לשם שמים – "בטוח היה הלל דסופו לעשות לשם שמים. וכן ההיא דהתכלת (מנחות מד.) דאתיא לקמיה דרבי גיירני על מנת שאנשא לאותו תלמיד" (תוספות מסכת יבמות דף כד ע"ב). מיד אחז רבי יוסי הכהן במידת הלל, רבו של רבן יוחנן בן זכאי רבו, ונטפל ונענה לאותה נכרית שהפסוק אשר לא ישא פנים עוסק רק באמור בסופו: עֹשֶׂה מִשְׁפַּט יָתוֹם וְאַלְמָנָה וְאֹהֵב גֵּר – רק במשפט מי שחטא לבשר ודם. ואילו הפסוק ישא ה' פניו אליך עוסק במי שרק פניו של ה' אליו, ואינו חוטא גם כלפי חברו.
וכשם שאלולי אריכות פנים שהאריך רבי יהושע עם עקילס היה חוזר לסורו (בראשית רבה שם), וכמו ענוותנותו של הלל שקרבה את הגרים תחת כנפי השכינה (מסכת שבת שם), כך נתקרבה בלוריא מתוך הארת פניו של אותו חסיד, ונתגיירה.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר