סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 


פנינים
הרב אברהם מרדכי וינשטוק
פורסם ב"המבשר תורני"


"ואמר רב יהודה אכלה ערלה אינה חזקה"
הכיצד יש חזקה לאוכל פירות ערלה? 


ביאר הרשב"ם ששנת ערלה אינה שנת חזקה, כיון שלא איכפת לבעל השדה בשנת ערלה ולכך לא מחה באותו שקטף ממנה את פירותיה באותה שנה. אך מביא שגירסת רבינו חננאל 'אכלה ערלה ושביעית וכלאים הרי זו חזקה', ומסיים שלא נהירא גירסא זו. ואכן יש להבין סברת רבינו חננאל מפני מה אף בשנות ערלה יש לו חזקה, הלא לא איכפת לו כלל מאכילת פירות השדה באותן שנים.

ותירץ הגאון רבי מנשה קליין שליט"א (שו"ת "משנה הלכות" ו, ט) על פי הנפסק ב"שולחן ערוך" (יורה דעה רצד, טו), שמותר למכור לנכרי פירות שני ערלה לשלוש שנים, ולרוב הפוסקים מותר לעשות כן אפילו בארץ ישראל. ותמהו האחרונים היאך מותרת מכירה זו, והלא אסור למכור לנכרי מארץ ישראל, אלא שיש ליישב שהמוכר פירות ערלה לנכרי - הרי הוא כמוכרם לו על מנת שיקצצם, והמוכר על דעת כן – אין איסור במכירה זו. (שכל האיסור הוא רק באופן שלנכרי יש חלק בקרקע).

ולפיכך יש ליישב גירסת רבינו חננאל, שכיון שיש דרך למכור פירות אלו – על ידי מכירתם לנכרי באופן זה, שוב יש בזה משום חזקה כשראה שאחר יורד לשדהו ואוכל פירות ערלה ולא מיחה בו.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר