סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

סוגיות בדף היומי
מתוך הגליון השבועי "עונג שבת" המופץ בבני-ברק
גליון מס' 865

 

"לולב שיש בו שלשה טפחים"

סוכה לב ע"ב


הגאון המפורסם רבי אשתורי הפרחי מאחרוני הראשונים וגדול חוקרי הארץ בספרו המפורסם "כפתור ופרח" מחדש חידוש הילכתי מעניין: הגמ' במסכת בב"ק דף פ"ב: אומרת: עשרה דברים נאמרו בירושלים בין שאר הדברים נאמר שם ואין עושין בה גינות ופרדסות. והגאון ר' אשתורי הפרחי סבור: שאיסור זה קיים גם בזמן הזה והוא הולך ומונה את גבולות ירושלים כדי שנדע היכן אסור לטעת גינות ופרדסות. מוסיף הגאון ר' אשתורי הפרחי לחדש חידוש עצום: נראה לי שאדם שיגדל בירושלים לולב או אתרוג יפסלו המינים לצאת בם יד"ח משום דהוי מצוה הבאה בעבירה. ע"כ חידושו הנפלא של הג"ר אשתורי הפרחי. אבל הגאון מרוגצ'וב דחה את חידושו מדברי גמרא מפורשים בפרק שלישי של מסכת סוכה, נאמר במשנה הראשונה ציני הר הברזל כשרות, מדובר בלולבים מסויימים עליהם יש עלים קטנים שאינם עולים באורך השדרה, ואעפ"כ הלולבים כשרים.

הגמ' בדף ל"ב: מסבירה: מה הם אותם ציני הברזל, וכך אומרת הגמ': תני רבה בר מרי משום רבן יוחנן בן זכאי: שתי תמרות יש בגיא בן הנם ועולה עשן מביניהם וזהו ששנינו ציני הר הברזל כשרות, והרי גיא בן הנם נמצא בתחומה של ירושלים ואעפ"כ הלולבים שגדלים שם כשרים למצוה, ומכאן דוחה הרוגצ'ובי את חידושו הנפלא של רבי אשתורי הפרחי.

(האדמו"ר מטאלנא שליט"א)

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר