סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

חידות וחידודים על הדף / אריה פלהיימר

סוכה ה-יא

 

1. מי/מה הוא זה ואיזה הוא:

א. השוחק ואיננו שמח?
ב. "סוכת רקב"ש"?
ג. "סוכת גנב"ך?
ד. העבד, המנהל משא ומתן הלכתי עם אדונו האמורא?
 

2. השלם:

א. ".......... מרובה לא..........".
 

3. שונות:

א. "...וא"ר אליעזר בר' יוסי אני ראיתיו ברומי". מיהו / מהו מושא הראייה שלו?
ב. שנים רבות לפני "נשות הכותל" הייתה אישה שלבשה ציצית, אם כי ממניעים אחרים. מי היא?
 

4. לשון נופל על לשון:

4.1. להלן מילים השגורות בשפת היום–יום. אלו הן המילים בלשון חכמים הזהות להן במשמעותן? האות בסוגריים מרמזת לאות הראשונה בתשובה.
א. פרַשׁ (פ)?
ב. שורה (ש)?
ג. תמר מיובש (כ)?
ד. מחובר (ל)?
ה. קיר (ד)?

4.2. להלן מילים בעברית. אילו הן מקבילותיהן בארמית התלמודית? האות בסוגריים מרמזת לאות הראשונה בתשובה.
א. קטן (ז)?
ב. תינוק (י)?
ג. כנפיים (ג)?
ד. שישה עשר (ש)?
ה. מתוך (מ)?
ו. חצי (פ)?
ז. שומרי העיר (ב)?
ח. גדולה מזו, יותר מזה (א)?
ט. סוכה (מ)?
י. י. לומדים (י)?
 

5. ביד הלשון:

א. "... רבנן סברי יש אם למסורת ור' שמעון סבר יש אם למקרא" (ה: מתחת לשליש העליון): מהי המשמעות המילולית של המילה "אם" בהקשרנו?
ב. "ושחמתה מרובה מצלתה פסולה" (ז: בסוף הרבע העליון): איזה פרט בהיגד הזה אינו עולה בקנה אחד עם כללי הדקדוק?
 

תשובות

1. מי/מה הוא זה ואיזה הוא:
א. טפח שוחק (=גדול מעט יותר מן הרגיל), ז. 5 למעלה.
ב. ראשי תיבות של אחד מארבעה סוגי סוכה: רועים, קייצים, בורגנין, שומרי פֵּרות, ח: באמצע.
ג. ראשי תיבות של אחד מארבעה סוגי סוכה: גויים, נשים,בהמה, כותים, רש"י שם, 4 למטה.
ד. מנימין, עבדו של רב אשי. לא קיבל לאלתר את הוראתו של רבו לסלק את כתונתו הרטובה מעל סכך הסוכה, בטענה "והא קא חזו ליה דרטיבא", י: 4 למעלה.

2. השלם:
א. תפשת מרובה לא תפשת", ה. 1 לפני ההתרחבות.

3. שונות:
א. הציץ, ה. 2 מתחת להתרחבות.
ב. אשתו של רבי עמרם חסידא, שסבר שציצית היא מצוות עשה שלא הזמן גרמא, שכן לדעתו גם לילה זמן ציצית הוא, י"א. 11 למטה.

4. לשון נופל על לשון:
4.1. המילים בלשון חכמים:
א. פירש, ה. שליש עליון.
ב. שיטה, ה. 3 מתחת להתרחבות.
ג. כותבת, ו. אמצע העמוד.
ד. לבוד.
ה. דופן.
4.2. המקבילות בארמית:
א. זוטר.
ב. ינוקא.
ג. גדפי, ה: בשליש התחתון.
ד. שיתסר.
ה. מגו.
ו. פלגא.
ז. בורגנין, ח: 10 למטה.
ח. אדרבה.
ט. מטללתא (=מצללת) י: 6 למעלה.
י. ילפינן.

5. ביד הלשון:
א. עיקר: האם המסורת (=העיצורים ללא התנועות) היא העיקר (ואזיי ניתן לשנות את התנועות במילה) או שמא הנוסח המנוקד הוא העיקר (ואשר על כן אין לסטות ממנו בכהוא זה).
ב. הצל שלה = צלה! "צלתה" מושפעת מ"חמתה" התקינה (= החמה שלה).

המחבר מוכן ברצון לשלוח את החידון ישירות לדוא"ל הפרטי, ואף ישמח לקבל הארות והערות. את הבקשה יש להפנות ל [email protected]

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר