|
מאת: הרב יהודה קוק אם סוכה הוי מצ"ע חיובית או שלילית ובדברי המנ"ח בזהסוכה ט ע"א
(א)
ויעוי' ב"מנחת חינוך" [מצוה שכה' אות יו"ד] שכ' ליישב קו' תוס', די"ל דמצות סוכה הוי בעיקר מצוה שלילית "שלא יאכל" חוץ לסוכה אך אם לא אוכל אין עליו שום חיוב לישב שם ורק אם אוכל צריך לישב בסוכה, ודלא כתפילין ולולב ואתרוג ואכילת מצה וכיו"ב שחייבים לקיימם בכל גווני, שהעיקר שלא יהיה שלילי לאכול מחוץ לסוכה, ועפי"ז ניחא מ"ט צריך "פסוק" מיוחד שסוכה גזולה פסולה ולא נפקא ליה דפסולה מדהוי "מצוה הבאה בעבירה", די"ל דדוקא במצוה שחייבים לקיימו בכל מצב והיינו במצוה "חיובית" וכגון תפילין ולולב וכיו"ב הוא דאיכא לפסול דמהב"ע, ולא כך במצוה "שלילית" שהעיקר "שלא לעבור" ע"ז די"ל דבזה ליכא לפסול דמהב"ע, ולכן צריך פסוק מיוחד לומר שסוכה גזולה פסולה, עכ"ד הג"ר יוסף באבד ז"ל במנ"ח. (ב)
ויש להוסיף, דכ"כ תוס' בר"ה (לג.) ובגיטין (מ.) בד"ה כשרבו וכו' דמברכות ע"ז. ועוד יש להעיר על המנ"ח, בדכ' במשנה לעיל (כו:) דמעשה והביאו לו לריב"ז לטעום את התבשיל ולר"ג ב' כותבות ודלי של מים ואמרו "העלום לסוכה" וכו', ויעו"ש בפיה"מ לרמב"ם שכ' וז"ל, וזה המעשה הביאו ללמדך כי המדקדק על עצמו ואינו אוכל ושותה דבר חוץ לסוכה ה"ז משובח, אע"פ שאין בו חיוב, עכ"ל ע"ש. וכ"כ הרמב"ם בפ"ו דסוכה ה"ו דמותר לשתות מים ולאכול פירות חוץ לסוכה, והמחמיר ע"ע ולא ישתה חוץ לסוכה ה"ז משובח, ע"כ יעו"ש. [ויל"ע מ"ט כ' דוקא ולאכול "פירות" ולא כ' ולאכול "תבשיל", וכבעובדא הנ"ל דריב"ז. ויעוי' בשו"ע (סי' תרלט' ס"ב), ובמשנ"ב שם (סקי"ג) בזה]. (ג)
והנה יעוי' בחידושי המהרי"ל דיסקין ז"ל עה"ת בס"פ אמור עה"פ בסוכות תשבו וגו' שכ' דהנה איתא ברפ"ב דסוכה (כ:) במשנה דהישן תחת המיטה בסוכה "לא יצא ידי חובתו" וכו', ויל"ע מ"ט נקט התנא בהאי לישנא ד"לא יצא ידי חובתו" דמה שייך זה גבי "שינה" דאטו צריך "לחזור ולישון", והול"ל רק ד"אסור לישון תחת המיטה". ואין לומר דקמ"ל בזה דאם יצא משם צריך לברך וכו'. וי"ל דקמ"ל דהחיוב מוטל גם על האחרים שרואים אותו שישן תחת המיטה שיטלו המיטה מעליו או לעורר אותו לצאת משם. ואפי' אם הניח א"ע לישון שם ביום בערב סוכות "בהיתר", אפ"ה חייבים לעורר אותו. ואע"פ שאם ירדו גשמים והיה מוכרח ליכנס לביתו אי"צ לחזור בלילה לסוכה אחרי שפסקו הגשמים כבשו"ע (סי' תרלט' ס"ו), מ"מ הכא שאני מדהכניס א"ע בזה. אולם יש להסתפק, למ"ד דמצות צריכות כוונה [בר"ה (כח:), ועוד] אם מספיק שיטלו ממנו המיטה שעליו, כיון שאינו יכול כעת "לכוון" כיון דישן וכו', עכ"ד הגאב"ד דבריסק וירושת"ו יעו"ש. (ד)אולם יל"פ יסוד ספיקו בזה, אי הוי "מצוה חיובית" וכפשטיה דקרא וכדס"ל לגרי"ע ועוד, או הוי רק "מצוה שלילית" כדס"ל למנ"ח, דאי הוי "מצוה חיובית" לאכול ולישון בסוכה דוקא, א"כ ע"כ דצריך לכוון בכל פעם שאוכל וישן בו דאל"כ נמצא שלא קיים המצוה והיינו שאכל וישן "חוץ לסוכה", ולכן לא מספיק ליטול ממנו את המיטה שעליו כ"א אף צריך להעיר אותו כדי "שיכוון" מכאן ואילך לקיים מ"ע דסוכה, אולם אי הוי "מצוה שלילית" שלא לאכול ולישון מחוץ לסוכה ולא הוי ב"קום ועשה" דוקא, א"כ ע"כ דאי"צ "כוונה" לשם סוכה, דרק במ"ע דקום ועשה וכגון באכילת מצה צריך לכוון באכילתו לשם מצות אכילת מצה, אולם בסוכה אי הוי מצוה שלילית נר' דאכן אי"צ לכוון לשם מצות סוכה כלל כ"א העיקר שעכ"פ לא אוכל וישן מחוץ לסוכה, ולכן לפי"ז מספיק ליטול מעליו המיטה ונמצא "שאינו ישן מחוץ לסוכה" ואע"פ שאינו מכוון בזה לשם מצוה. וזהו יסוד ספיקו דהמהריל"ד ז"ל, והבן בס"ד. |