סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מאת: הרב יהודה קוק
מחבר ספר "נופת צופים"

מ"ט אכסנאי לא יאכל ביצים

יומא יח ע"ב


א"ר גידל אמר רב אכסנאי לא יאכל ביצים ולא יישן בטליתו של בה"ב. ופירש"י לא יאכל וכו', שמביאין לידי קרי ומתגנה על בני הבית. ולא יישן בטליתו וכו', שהוא מתכסה בה ביום שלא ימצא עליה קרי, עכ"ל. והיינו דעי"ז "יתגנה" בעה"ב וא"כ אינו הגון ודרך ארץ להשיב לבה"ב גמולו בראשו לגנותו בבגדיו ולב"ב.

אולם יעוי' ברבינו חננאל שכ' וז"ל, אכסנאי לא יאכל ביצים וישן וכו', שמא יראה קרי ויטנף הטלית ויחשדהו בעה"ב על אשתו, עכ"ל. והיינו דכשיראה קרי ע"ג טליתו יחשדהו שחטא עם אשתו. ודלא כרש"י דס"ל דחיישי' רק "שיתגנה" הבה"ב עי"ז ולא משום "חשד".

וי"ל נפק"מ בזה בבה"ב "רווק" שלא נשא אשה או שנתאלמן או שנתגרש או שעכ"פ באותו יום אין אשתו שם בבית וכיו"ב, דלרש"י אעפ"כ לא יאכל ביצים וכו' דאכתי יש לחוש לשמא "יתגנה" אולם לר"ח יאכל.

ועוד י"ל נפק"מ (ב') כשמתארח אצל "אשה" דלרש"י לא יאכל ולר"ח יאכל. ועוד י"ל נפק"מ (ג') כשמתארח אצל אביו ואמו או אצל אחותו ובעלה או אצל בתו וחתנו, דלרש"י לא יאכל דאכתי יש לחוש לשמא "יתגנו" בקרי, אולם לר"ח נר' דיאכל שכן אין אדם נחשד כלל על בתו ואחותו ואמו, וכבגמ' לקמן ברפ"ז (סט:) ובסנהדרין (סד.) דאנשי כנה"ג בעו רחמי איצרא דעבירה ואמסר בידייהו וכו' כחלינהו לעיניה ושבקוהו ואהני דלא מיגרי ביה לאיניש בקריבתה, ופירש"י בסנהדרין דאהני הך תקנתא דלא איגרי באמו ובאחותו וכו' ע"ש, וא"כ ע"כ דלא נחשד אדם עליהם. וביותר גבי אמו לא נחשד וכדאי' בפי"א דסנהדרין (קג:) דר' יוחנן ור"ל ח"א שבא אמון על אמו אמרה לו אמו כלום יש לך הנאה ממקום שיצאת ממנו אמר לה כלום אני עושה אלא להכעיס את בוראי, ופירש"י ממקום שיצאת משם, מקום שאדם יוצא ממנו שבע וכו' יעו"ש. וא"כ כ"ש דלא נחשד אדם על אמו ח"ו, וא"כ ע"כ נר' דלר"ח כשמתארח אצל כל הני מותר באכילת ביצים ולישון בטליתו דבה"ב. ומשא"כ לרש"י אסור, ודו"ק.
ועוד י"ל נפק"מ (ד') "לעתיד לבוא", דלרש"י לא יאכל, אולם לר"ח י"ל דיאכל, דהא יעוי' בפ"ה דסוכה (נב.) דדרש ר' יהודה לעתיד לבוא מביאו הקב"ה ליצה"ר ושוחטו בפני הצדיקים ובפני הרשעים וכו' יעו"ש, וע"כ דלע"ל יהיו כולם צדיקים מחוסר יצה"ר, וכן יעוי' בת"י לעיל ביומא (יג.) דלע"ל כשיבוא משיח יהיו הכל צדיקים ע"ש, ומש"כ שם, וא"כ לפי"ז ע"כ דלא "יחשדו" ח"ו על עבירות וביותר על "אשת איש", וע"כ נר' דלר"ח יהיה מותר לאכול ביצים וכו', ורק לרש"י יהיה אסור, ודו"ק.

אולם כשמתארח אצל "סומא", נר' דלכו"ע מותר לאכול ביצים וכו' דאכתי לא "יראהו" הבה"ב ולא יתגנה בזה ולא יחשדהו. ולגזל לא חיישי' דודאי "מוחל" ואינו מקפיד כלל ע"ז דהא כן דרכם של בנ"א לראות קרי לאונסם וע"כ דעל דעת כן מארחים לבני אדם בבתיהם. ולכן רש"י ור"ח הוצרכו לטעמים אחרים מ"ט אין לישון בטליתו דבה"ב ולא כ' דה"ט משום "גזל" שפוגם בממונו דבה"ב, מדמחלי ע"ז ודומיא דמוחלים על פחות מש"פ כש"כ בפ"ז דסנהדרין (נז.) ע"ש, ודו"ק.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר