סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

סוגיות בדף היומי
מתוך הגליון השבועי "עונג שבת" המופץ בבני-ברק
גליון מס' 853

 

"אמרו עליו על הלל הזקן שבכל יום ויום היה משתכר בטרפעיק,
חציו היה נותן לשומר בית המדרש וכו'"

יומא לה ע"ב


ומכאן הכריח החפץ חיים [ליקוטי הלכות יומא י"ב:] דאף העני ביותר מוכרח לשכור מלמד ללמוד את תורת ה' ואע"פ שאמרו המבזבז אל יבזבז יותר מחומש, שהרי הלל נתן חצי מהמשכורת שלו. [הגר"י זילברשטיין שאל את מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל איך זה שלקחו כאלה סכומים גדולים מהבאים ללמוד חצי טרעפיק – חצי משכורת, והשיב לו שבתי המדרשות ובתי הכנסיות של פעם היו מחוץ לעיר ושם היו שודדים והיו צריכים לשכור שומרים שלא ישדדו את בתי המדרש ואת לומדי התורה. זה היה הוצאות החזקה, ובלי הוצאות החזקה אי אפשר היה להכנס]. וכך מפורש במדרש תנחומא [פר' צו סי' י"ד] כדברי הח"ח: למה אמרו זאת תורת העולה ירצה לומר קריאת התורה, ראו כמה חביבה קריאת התורה פני הקב"ה, כי יש חיוב באדם לתת כל ממונו ללמד תורה לעצמו ולבניו שנאמר צו את אהרן וכו' ע"כ וחזינן שצריך להוציא כל ממונו בשונה משאר עשין שבתורה שאסור לבזבז יותר מחומש, וצ"ב הטעם. ובפשוט, משום דת"ת חשובה יותר, וכנגד כולם. אבל יש עוד טעם [עי' "תשובות הגר"ח" פר' צו ועוד] דאם לא ילמד תורה יעבור גם על לאוין, ולכן כדי שימנע מעבירות צריך להוציא כל ממונו ללמוד ולדעת, כי על לאו חייב אדם להוציא כל ממונו.

[ש.א.ח]

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר