סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פנינים
הרב אברהם מרדכי וינשטוק
פורסם ב"המבשר תורני"

 

ומעלה על שולחנו אפילו כסעודת שלמה בשעתו

שבת מא ע"א


ביאר כ"ק מרן האדמו"ר מסטריקוב זצוק"ל שהנה בפשטות כוונת הגמרא היא שיכין סעודה מרווחת על מנת שאבילות לא תהא ניכרת. וענין כסעודת שלמה בשעתו כוונתו לימי מלכותו. וכן נפסק בשולחן ערוך (אורח חיים תקנב, י).

והוסיף האדמו"ר, "ושמענו פעם מהרב מהר"מ שפירא מלובלין זיע"א שביאר הענין באופן אחר ולא נודע האם אמר זה מפי עצמו או בשם אחרים", שהכוונה בדברי הגמרא 'כשלמה בשעתו' היא על אותו הזמן ששלמה ירד ממלכותו ואמר אני שלמה וכו' ולא האמינו לו (כמסופר בגיטין סח, ב) שעל אותה שעה אמר שלמה מה יתרון לאדם בכל עמלו שיעמול תחת השמש וזה היה חלקי מכל עמלי.

וביאר הרב מלובלין זצ"ל שהכוונה כסעודת שלמה בשעתו הוא לאותה השעה, ונרמז בזה מהות ענין האבילות על החורבן ובא לומר שכמו שמצינו אצל שלמה שהיה מלך בתחילה וגם בסוף ימיו חזר למלכותו ורק באמצע היתה אצלו תקופה שירד ממלכותו, כמו כן נרמז לעם ישראל שאין להתייאש בשל מצב זה של החורבן. שהרי היה לנו בית המקדש ובקרוב נזכה לגאולה שיבנה לנו בית המקדש ורק כל מצב זה של החורבן הוא איזה תקופה באמצע וכעין המצב שהיה אצל שלמה בשעתו.

*

רעיון נוסף בענין זה אמר כ"ק מרן אדמו"ר בעל הפני מנחם מגור, שכוונת הגמרא שאף ששלמה ידע שנגזר עליו שיהיה הדיוט וירד ממלכותו עם כל זאת בעת מלכותו נהג במלכות. וכמו כן בערב ט' באב החל בשבת, אף שיודעים שבלילה יהיה תשעה באב עם כל זאת יש מצוה לנהוג ככל שבת ושבת.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר