הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה
ביאור הביטוי: "שמעתי"
עירובין לה ע"ב
-והא תנן: אם אין יכול להבליעו, בזו אמר רבי דוסתאי בר ינאי משום רבי מאיר: שמעתי שמקדרין בהרים. ואי סלקא דעתך תחומין דאורייתא - מי מקדרין? והא אמר רב נחמן אמר רבה בר אבוה: אין מקדרין לא בערי מקלט ולא בעגלה ערופה - מפני שהן של תורה. - לא קשיא; הא - דידיה, הא - דרביה.
דיקא נמי, דקתני בזו אמר רבי דוסתאי בר ינאי משום רבי מאיר שמעתי שמקדרין בהרים - שמע מיניה
1.
לכאורה משמע שרבי דוסתאי אמר את הביטוי "שמעתי...". אבל מכיון שהגמרא באה לומר שרבי מאיר אמר שתי הלכות, אחת מדעתו ואחת בשם רבו [שלא מוזכר כאן מיהו] מוכח שרבי מאיר אמר את הביטוי "שמעתי" [ראה ברש"י], שבא ללמדנו: "שמעתי ממנו אבל אני אומר אחרת...".
2.
חשוב להעיר, שמהביטוי "הא דידיה הא דרביה" משמע שהוא מובא כחריג אבל בדרך כלל כל מה שאומר תלמיד הוא אומרו בשם רבו [זהו כלל יסודי שמובא בכללים של "היד מלאכי"].