סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה

ביאור הביטוי: "תני"

עירובין  כג ע"ב


רבי אליעזר אומר אם היתה ארכה כו'. והתניא, רבי אליעזר אומר: אם היתה ארכה יתר על פי שנים ברחבה אפילו אמה אחת אין מטלטלין בתוכה! אמר רב ביבי בר אביי: כי תנן נמי מתניתין [יתר על] פי שנים ברחבה תנן. - אי הכי היינו רבי יוסי! - איכא בינייהו ריבועא דריבעוה רבנן.

1.
הגמרא מקשה סתירה בדברי רבי אליעזר בין דבריו במשנה לבין דבריו בברייתא.

2.
והגמרא מיישבת, שיש לתקן את הגירסא במשנה שתתאים לגירסת הברייתא [והלשון בדרך כלל לגבי ברייתא "תני...", וכאן שמדובר במשנה נאמר "כי תנן.."]. בפשטות מדובר על תיקון גירסת המשנה.

3.
אולם הר"ן טוען [מובא ב"שוטנשטיין", הערה 12], שלא מדובר בתיקון גירסא אלא בפרשנות המשנה באופן שתתאים לברייתא.

4.
ונראה לומר: שתי האפשרויות נכונות! כוונת רב ביבי ללמדנו שהברייתא באה כהסבר יותר מדוייק למשנה. וביתר דיוק ניתן לומר, שרבי יהודה הנשיא ערך [וכתב] את משנתנו ביודעו שבברייתא יש הסבר המשך מדוקדק למשנה. וכנראה, שהברייתא היתה ידועה ומקובלת וניתן לסמוך עליה.

5.
וראה ב"מתיבתא", "ילקוט ביאורים", עמוד קסג, שדן מדוע לא משנים את הגירסא בברייתא אלא במשנה. דבריו הם רק לפי הפשט שמתקנים את הגירסא, אבל לפי הסברנו לעיל העניין נפתר, שמתאים לומר, שברייתא באה להסביר משנה ולא להיפך.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר