סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

סוגיות בדף היומי
מתוך הגליון השבועי "עונג שבת" המופץ בבני-ברק
גליון מס' 820

 

"הלכה כדברי המיקל בעירוב"

עירובין מו ע"א


ואע"פ שמדובר כאן בתחומין, פשוט לגמ' שהכלל של 'הלכה כדברי המיקל בעירוב' הוא בכל עניני עירוב, כולל תחומין (רש"י, רשב"א, ריטב"א. אמנם לענין מחיצות יבואר להלן די"א דלא אזלינן לקולא). לא נתבאר הטעם למה קבעו חכמים הלכה בעירוב כדברי המיקל. ובחזו"א (ליקוטים סי' ד' סק"י) כתב: דאין הטעם משום דברבנן אזלינן לקולא, שהרי אף בדרבנן אזלינן בתר הרוב, אלא כך קבעו חכמים כלל מיוחד בעירוב להקל אפי' כיחיד נגד רבים. עכ"ד. ועדיין לא ידענו למה באמת קבעו כן. ומהר"ש אבוהב בשו"ת דבר שמואל (סי' קמ"ה,ק"נ) כתב: דאפשר שטעמייהו משום דזימנין דנפיק מינה חורבא, לזלזול עמי הארץ בהוצאה דאורייתא מפני קצת דוחק המקום והשעה, ומשום שראתה חכמתם שאם יחמירו בדבר זה הויא חומרא דמייתי לידי קולא, מאוד עמקו מחשבות רז"ל במצוה קלה של תיקון סופרים בעירוב לטלטל חפציהם ממקום למקום, למען ייטב להן לנושאם בהיתר ולא באיסור. עכת"ד. ולכאורה טעם זה לא שייך אלא בעירובי חצרות ולא בעירובי תחומין.

(מגדים חדשים)

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר