סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פנינים
הרב אברהם מרדכי וינשטוק
פורסם ב"המבשר תורני"

 

"האי ינוקא דירוק"
כשבעל "משנה הלכות" דקדק בלשונו של ה"מנחת שלמה"

שבת קלד ע"א


לפני כארבע-עשרה שנים נערכה בעיר ניו יורק ברית לתינוק בן שמונה ימים. בשעת הברית היה התינוק צהוב ובדיקת הבילורבין שלו הוכיחה שיש לו צהבת יילודים, אלא שהאב לא ידע מכך והמוהל לא חשש ומל את התינוק. לאחר שנודעו הדברים לאב, נבהל שמא כיון שאסור היה למול את התינוק באותה שעה - לפי שאין למול תינוק צהוב, אין זו ברית כהלכתה והרי זה כאילו נימול לפני זמנו, ושמא כעת לאחר שהצהבת חלפה, יש לשוב ולהטיף ממנו דם ברית, כדי שיחשב כנימול בזמן. קמו הרבנים שהשאלה הופנתה אליהם ושלחוה אל הגאון רבי משנה קליין מאונגוואר בעל "משנה הלכות".

ה"משנה הלכות" (טז, עו) פותח את דברי תשובתו בכך שהוא עצמו מחמיר שלא למול ילד עם מראה צהוב, ומכל מקום כיון שכבר נעשה מעשה ומלו את הילד, יש לדייק מדברי מרן הגאון רבי שלמה זלמן אויערבאך שכתב בענין דומה של ילד שנימול בעודו צהוב ("מנחת שלמה" ב, צז) "ועובדא ידענא שלפני שבועיים אמרו שני רופאים בבני ברק למול את התינוק אף על פי שהיה עדיין ירוק במקצת ועכשיו הרופאים שבתל השומר מתפלאים מאד על זה הילד שחולה והוא בטיפול. נקוה לה' ששומר מצוה לא ידע דבר רע ויחלים ויבריא במהרה".

ומכך שמרן הגרש"ז כותב על הילד "שומר מצוה לא ידע דבר רע", מסיק המשנה הלכות שיש לדייק שאכן נחשב הילד כמי שהתקיימה בו מצוות מילה הגם שהיה ירוק באותה שעה.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר