|
טור זה נכתב לזכרו ועילוי נשמתו של נעם יעקב מאירסון הי"ד שנפל
וכן אתה אומר באפרסקין וחבושין – חבוש מאורך
"אמר רב יהודה אמר שמואל: אין מוקצה לרבי שמעון אלא גרוגרות וצימוקים בלבד. ומידי אחרינא לא? והתניא: היה אוכל בתאנים והותיר והעלן לגג לעשות מהן גרוגרות. בענבים והותיר והעלן לגג לעשות מהן צימוקין לא יאכל עד שיזמין. וכן אתה אומר באפרסקין וחבושין, ובשאר כל מיני פירות" (שבת, מה ע"א).
פירוש: אָמַר רַב יְהוּדָה אָמַר שְׁמוּאֵל אֵין איסור מוּקְצֶה לְר' שִׁמְעוֹן אֶלָּא בגְּרוֹגְרוֹת וְצִימּוּקִים בִּלְבַד. שאם העלה אדם לגגו גרוגרות וצימוקים כדי לייבשם בחמה, הואיל ובשלבים הראשונים של ייבושם ריחם רע ואינם ראויים עוד לאכילה רק באלה סבור ר' שמעון שאדם מקצה אותם מדעתו ואסורים בשבת משום מוקצה. ומקשים: וּמִידֵּי אַחֲרִינָא [ודבר אחר] לֹא יכנס לגדר מוקצה? וְהָתַנְיָא [והרי שנינו בברייתא]: הָיָה אדם אוֹכֵל בִּתְאֵנִים וְהוֹתִיר מהן וְהֶעֱלָן לַגַּג להתייבש לַעֲשׂוֹת מֵהֶן גְּרוֹגְרוֹת, וכן האוכל בַּעֲנָבִים וְהוֹתִיר וְהֶעֱלָן לַגַּג לַעֲשׂוֹת מֵהֶן צִימּוּקִין לֹא יאכַל מהן בשבת עַד שֶׁיַּזְמִין ויכין אותן מבעוד יום לאכילה, שאם לא כן אסורות הן כמוקצה. וְכֵן אַתָּה אוֹמֵר בַּאֲפַרְסְקִין וְחַבּוּשִׁין וּבִשְׁאָר כָּל מִינֵי פֵּירוֹת, שהניחם להתייבש, שאסורים באכילה בשבת משום מוקצה (באדיבות "התלמוד המבואר" של הרב שטיינזלץ).
שם עברי: חבוש מאורך שם באנגלית: Quince שם מדעי: Cydonia oblonga
לריכוז המאמרים שנכתבו על החבוש המאורך הקש/י כאן.
ראו סקירה כללית ומעודכנת של החבוש במקורות במאמר "אייתי חבושי שדינהו בארבילא". לקריאה הקש כאן.
(1) ב"אוצר לעזי רש"י". רשימת מקורות:י. פליקס, עצי פרי למיניהם – צמחי התנ"ך וחז"ל (עמ' 219-222) לעיון נוסף:
ח. צ. אלבוים, תשס"ח, מסורות הזיהוי של צמחי משנת כלאיים, עבודה לשם קבלת תואר מוסמך, בר אילן (עמ' 126-129).
א. המחבר ישלח בשמחה הודעות על מאמרים חדשים (בתוספת קישוריות) העוסקים בטבע במקורות לכל המעוניין. בקשה שלח/י ל - [email protected]
|