סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

דיוק וחידוש ברש"י

מסכת שבת דף ל

 

עמוד א

רש"י  ד"ה כ''ד רננות. רנה תפילה תחינה כתובים בתפילת שלמה עד כ''ד ויש אומרים כ''ד ברכות דתענית ולא נהירא):
נראה דכוונת רש"י תפילת שלמה במלכים א' פרק ח' מתחילת פסוק כ"ב המתחיל בפרשה סתומה ועד פסוק נ"ד שבפרק זה , המתחיל פרשה חדשה ויהי ככלות וכו' ויש להוסיף הסבר בדברי רש"י עד כ"ד בשני אופנים או שזה ר"ת כ"ד = כלות דבריו, וכמו שפותח הפסוק ויהי ככלות וכו' וכמו שמסביר הרלב"ג בפירושו לנביא, על הפסוק ויהי ככלות שלמה להתפלל, שכל זמן התפילה היה המלך כורע על ברכיו  עד כלותו תפילתו (וכעין זה רש"י כתב עד כלות דבריו)ובזה יובן ששלשת האיזכורים הנוספים מלשונות רינה תחינה ותפילה שבפסוק זה אינם מן המנין הכולל של עשרים וארבעת הרננות, (או שהיה כתוב עד כל' קיצור של כלות, והשתבש לכ"ד) ובאופן נוסף נראה דצריך לגרוס עד נ"ד ולא כ"ד והכוונה עד פסוק נ"ד שאינו חלק מהתפילה אלא סיום וסיכום על תפילת שלמה, ואף נפתחת כפרשה חדשה (ובאופן זה צ"ל שהמילים עד נ"ד נוספו מאוחר יותר ואינם מרש"י כי חלוקת התנ"ך לפרקים ופסוקים המקובלת כיום לא הייתה בזמנו של רש"י והתחילה כ 200 שנה אח"כ).

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר