סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה

ביאור הביטוי: "והלכתא"

שבת כב ע"א


אמר רבה: נר חנוכה מצוה להניחה בטפח הסמוכה לפתח. והיכא מנח ליה? רב אחא בריה דרבא אמר: מימין, רב שמואל מדפתי אמר: משמאל. והילכתא - משמאל, כדי שתהא נר חנוכה משמאל ומזוזה מימין.  
 
1.
רב אחא בר רבא ורב שמואל מדפתי [או לפי שינוי גירסאות "רב ירמיה מדפתי"] היו בדורו של רב אשי, וכנראה שאין כלל הכרעתי בין שניהם. ולכן הגמרא הכריעה "והלכתא..." כרב שמואל מדפתי.

2.
רמב"ם הלכות מגילה וחנוכה פרק ד הלכה ז:

נר חנוכה מצוה להניחו על פתח ביתו מבחוץ בטפח הסמוך לפתח על שמאל הנכנס לבית כדי שתהיה מזוזה מימין ונר חנוכה ח משמאל, ואם היה דר בעליה מניחו בחלון הסמוכה לרשות הרבים, ונר חנוכה שהניחו ט למעלה מעשרים אמה לא עשה כלום לפי שאינו ניכר.

הרמב"ם מביא את הפסק של "והלכתא" בגמרא כולל הנימוק.

3.
הרב זיני בספרו "רבנן סבוראי", עמוד 83, מוכיח שהפסק של "והלכתא" נאמר שני דורות אחרי רב אשי. הוא גם מעיר, שמוזר, שרבי ירמיה מדפתי [לפי גירסא זו] מופיע לאחר רב אחא בריה דרבא כאשר קדם לו בדור אחד – כך לפי דעתו.

3.1
אבל אם באמת כדבריו, נראה שהסדר דווקא מיושב: עורך הגמרא כתב את דינו של האמורא המוקדם יותר דווקא בסוף כדי להסמיכו ל"והלכתא", ולהדגיש שהלכה כמותו.

4.
ואולי ניתן לומר שרב שמואל מדפתי עצמו אמר את ה"והלכתא" יחד עם הנימוק, ולכן הובאו דבריו בסוף הסוגיה [למרות שקדם בזמן – לפי הרב זיני] לרב אחא בריה דרבא.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר