סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

למלא פיו שחוק / הרב הלל בן שלמה

ברכות לא ע"א


לדברי רבי יוחנן, אסור לאדם שימלא פיו שחוק בעולם הזה, ורק "אז" – כשיאמרו בגויים "הגדיל ה' לעשות עם אלה", ימלא שחוק פינו. הגמרא מוסיפה, כי ריש לקיש הפקיד על כך אחרי ששמע זאת מרבי יוחנן רבו. בבן יהוידע מדייק מכך, כי אין זו חובה, אלא רק מידת חסידות, ובדומה לאיסורים נוספים בהם נאמר לשון "אסור" – אסור ללכת בקומה זקופה, אסור לשמש מיטתו בשני רעבון, ועוד. אבל השו"ע (או"ח תקס,ה) מביא איסור זה, ומשמע שסבר שזהו דין לכל דבר, וכן עולה מדבריו בבית יוסף יו"ד סימן קנז. ייתכן לבאר בדעתו, שריש לקיש הקפיד על כך לאחר ששמע זאת, למרות שקודם לכן הוא לא הקפיד על כך.

בגמרא בנידה (כג,א) מובא, שרבי ירמיה רצה להביא את רבי זירא לידי גיחוך ולא הצליח בכך, ורש"י מבאר שרבי זירא החמיר משום שאסור למלא פיו שחוק. ייתכן שההחמרה היתה אפילו מגיחוך, ולא כרבה עליו נאמר שאביי ראה אותו שבדח טובא. בערוך השולחן כותב, כי השחוק האסור הוא דווקא למשך זמן ועם אחרים, אבל לזמן קצר או לבדו אין בעיה.

לדברי הרמב"ן זמן האיסור הוא בתקופת הגלות, ורבינו יונה כותב, כי כאשר הגויים יראו את הניסים והנפלאות שה' עושה עמנו, אז ימלא שחוק פינו. אבל בשטמ"ק כותב, כי הכוונה היא כל זמן שיש יצר הרע, ששחוק וקלות ראש מרגילים לערוה; וכך נראה בסוגייתנו שגם המנהג לשבר זכוכית בחתונה נובע מהצורך ליראה בשעת גילה, ולאו דווקא מהחורבן. וכך מבאר המשנה ברורה, הכותב שיש להקפיד מלמלא שחוק פיו אפילו בשמחה של מצוה, ואפילו בפורים ובחתונה. כמובן, שכל האמור הוא דווקא בנוגע לשחוק, אבל עצם השמחה שהיא תלויה בלב, היא מבורכת ומשובחת.

תגובות

  1. טז חשון תשפ"א 17:12 אסור לאדם שימלא שחוק פינו | דוד

    האם זה גם בזמן שבית המקדש השני היה בנוי ?
  2. טז חשון תשפ"א 19:19 כן | הלל בן שלמה

    לפי הרמב"ן אולי לא, וייתכן שגם לפי רבינו יונה. אבל לפי השיטה מקובצת והמשנה ברורה, וכפי שעולה מן הסוגיה, יש מקום לומר שאפילו כשהמקדש השלישי ייבנה - כל זמן שלא ייעקר היצר הרע, יש מקום להנהגה זו
  3. ח תמוז תשפ"ג 11:55 מנין לומר שלשון אסור ודאי אינו חסידות | נתן שיליאן

    (טו) שם: ולא ילך ד' אמות בגלוי הראש — יש אומרים שאינו אלא מדת חסידות אבל איסורא ליכא. ב"ח; עו"ת אות ה'. וכן פירשו מחצית השקל כאן ומאמ"ר בסימן צ"א אות ה' כוו'; מ"א ס"ק ו'; ברכי יוסף אות ב'; מאמר מרדכי אות א'. ועיין מחזיק ברכה אות ב'. ויש אומרים דאיסורא נמי איכא. לבוש סימן ו'; מט"י אות י' (ועיין נו"ש אות ד' שהחזיק דבריו); יד אהרן; וכן הבין ישי"ע אות ב' דברי הטור והש"ע; קצור שו"ע סימן ג' אות ו'. מיהו לדעת זוה"ק פרשת פינחס דף רמ"ה ע"ב אינו אסור לילך ד' אמות בגילוי הראש אלא התלמידי חכמים. והביאו מחזיק ברכה שם; רו"ח אות ב'. וכן יש להורות, דתלמיד חכם אסור לילך ד' אמות בגילוי ראש, כדעת הזוהר, ושאר כל אדם ממדת חסידות, כסברא א'.כך החיים סופר.הרי מצינו שנאמר ולא וזה לא איסור וכן הביא ילקוט יוסף כיבוד אב ואם במקורות 3 דעות שדבר אסור לדבר שיחה בטלה ויש דעה שזה חסידות למרות שכתוב אסור
  4. ח תמוז תשפ"ג 20:08 פשטות הלשון "אסור" משמעה איסור | הלל בן שלמה

    זה לא דומה לאמירה "ולא ילך", המהווה תיאור של הנהגה, לגביה יש מקום לומר, שהיא נובעת ממידת חסידות. וגם אם תמצא מקום שכתוב "אסור", שאינו באמת איסור מוחלט, ברור שזהו חריג, והמשמעות הפשוטה של המילה "אסור" היא, שזהו איסור מן הדין
  5. טו תמוז תשפ"ג 14:12 לשונות של אסורמספר ילקוט יוסף כיבוד אב ואם עמודים פא פב מהדורה תשס"ה | נתן שיליאו

    שו"ת פני מבין חלק יורה דעה שכט הרמבם השממיט דיני התלמוד כגון אסור למנות את ישראל בגלל טעמו בגלל שאין זה איסור מעיקר הדין אלא מצד מנהג טוב.ופירש בזה הילקוט יוסף יומא יט וכעין זה התורה תמימה כתב תולדות אות ב מה שאמרו אסור להסתכל בפני אדם רשע דלשון אסור לאו דוקא אלר רצונו לומר מדה נכונה היא.והביא ילקוט יוסף שם שיש חולקים.
  6. טו תמוז תשפ"ג 14:17 וכן דרך המאירי לפרש תמיד כך וכלשונו דרך צחות | נתן שיליאו

    וכן הביא שם הילקוט יוסף דברי המאירי וכן דעת רמבם כדרך זה למשל בסוגיות נוח לו שיפול לכבשן האש ואל ילבין פני חברו ברבים וכן דברי המאירי כדרכו

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר